Page 45 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 45
TYDZIEŃ 4 • Witamy Panią Jesień • 43
Zadania popołudniowe
x Zabawa z gazetami. Dzieci spacerują po sali, trzymając gazetę. Najpierw trzymają ją na wyciągniętej dłoni, potem kładą
ją na głowie. Następnie trzymają w dłoniach jedną stronę gazety i poruszają nią w rytm muzyki. Na koniec kładą gazety
na podłodze i formują z nich liście, które układają w bukiety. Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
x Składanie w całość prostych obrazków pociętych na kilka części (obrazki o jesieni). Rozwijanie percepcji wzrokowej.
x Zabawa dydaktyczna „Co lubią zwierzęta?”. Rozmowa o tym, jakie zwierzę zjada dany owoc lub warzywo. N. przygo-
towuje zdjęcia owoców, warzyw oraz zwierząt, które się nimi żywią. Dzieci nazywają owoce, warzywa i zwierzęta (pró-
bują określić, czy jest to zwierzę leśne, czy hodowlane). Zastanawiają się, które zwierzę zjada dany owoc lub warzywo
(np.: zając – marchewka, wiewiórka – orzechy, dzik – ziemniaki, buraki, chomik – jabłko, marchewka, gil – jarzębina).
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: ruchowa, plastyczna, przyrodnicza.
Temat: Jeż ma kolce.
Cele:
r
ozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
r
ozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania darów jesieni – owoców
zdobywanie wiedzy przyrodniczej o życiu zwierząt – jeży
r
ozwijanie sprawności manualnych.
Pomoce: owoce (jabłka, gruszki, śliwki), zdjęcia przedstawiające jeże oraz ciekawostki na temat tych zwierząt,
farby, liście z papieru kolorowego, tamburyn, KA.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa badawcza w kąciku przyrody. N. zaprasza dzieci do kącika przyrody, gdzie są zgromadzone owoce: jabłka,
gruszki, śliwki. Rozmawia z dziećmi o ich wyglądzie (kształcie, kolorze). Kroi je na części (porównywanie pestek).
Zachęca do degustacji, określania smaku.
2. Rozmowa na temat jeży. N. prezentuje zdjęcia tych zwierząt, opowiada o ich specyficznym wyglądzie, zasypianiu
na zimę, sposobie odżywiania się. Dzieci opowiadają o swoich spostrzeżeniach, dzielą się swoimi wiadomościami.
3. Praca plastyczna „Jeż” – KA, k. 3. Dzieci moczą dłonie w kolorowych farbach i odciskają je na grzbiecie jeża tak, żeby powsta-
ły kolce. Gdy prace wyschną, przyklejają na grzbiecie jeża jesienne listki wcześniej wycięte przez N. z kolorowego papieru.
4. Zabawa ruchowa „Kolczasty jeż”. N. gra na tamburynie, a dzieci-jeżyki biegają. Gdy tamburyn milknie, jeżyki siadają
na dywanie, podkurczają nogi i chowają głowę – zasypiają.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Do celu”. Dzieci kolejno kopią piłkę do celu – bramki wykonanej z 2 pachołków.
x Zabawa ruchowa „Wyścig piłek”. N. dzieli dzieci na 2 drużyny. Zadaniem każdej z nich jest, skacząc na dużej piłce,
dotrzeć do mety, miejsca wyznaczonego przez N. Wygrywa drużyna, która pierwsza ukończy wyścig.
x Zabawa „Lina”. Dwoje dzieci stoi naprzeciwko siebie i trzyma rozciągniętą linę. Pozostałe dzieci kolejno przeskakują
przez nią. Lina jest stopniowo podnoszona lub opuszczana. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
t
ŚRODA emat: Gdzie siedzi miś?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zwrócenie uwagi na kulturalne zwra-
canie się do kolegów. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Słuchanie bajki i rozmowa o jej treści. Zabawa oddechowa. Zabawa dy-
daktyczna „Pokaż obrazek, o którym mówiłem” – rozwijanie mowy i myślenia.
obszary z podstawy programowej: I 9; IV 2, 3
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: ruchowa, matematyczna, plastyczna – gdzie siedzi miś? Zabawa orientacyjno-
-porządkowa „Kierunki” – poruszanie się zgodnie z poleceniami: do przodu, do tyłu, w prawą (lewą) stronę. Zabawa „Gdzie
siedzi miś?” – posługiwanie się przyimkami: na, pod, za, obok, przed. Zabawa ruchowa „Prawy do lewego” – wdrażanie