Page 40 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 40
38 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
t
CZWARTEK emat: Radosne miny.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Iskierka przyjaźni”. Zabawa ruchowa „Pająk i muchy”. Ćwiczenia
poranne: Zestaw III. Zabawa dydaktyczna „Duży – mały” – rozwijanie umiejętności stosowania określeń wielkości i wyra-
żeń przyimkowych. Układanie puzzli – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa ruchowa skoczna „Pajacyk”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 1, 3, 4; III 5; IV 12
Zajęcia główne: Aktywności: emocjonalna, plastyczna, ruchowa, językowa – radosne miny. Nauka rymowanki – ćwi-
czenie prawidłowego siedzenia na zajęciach w siadzie skrzyżnym. Zabawa w skojarzenia – dopasowywanie obrazków
przedstawiających emocje do sytuacji przedstawionych na rysunkach. Ćwiczenie graficzne „Minki – buźki” – kolorowanie
rysunków konturowych twarzy. Opowiadanie, jakie emocje one wyrażają. Zabawa pantomimiczna – pokazywanie ciałem
i mimiką stanów emocjonalnych: smutku, radości, zagniewania, zdziwienia, złości.
obszary z podstawy programowej: II 1; III 5; IV 5, 9, 11
Zajęcia w ogrodzie: Puszczanie baniek mydlanych. Zabawa „Kora drzew” – odbijanie faktury kory na kartce. Zabawy
na sprzęcie ogrodowym.
obszary z podstawy programowej: II 1, 3, 4; III 5; IV 11
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Iskierka przyjaźni”. Dzieci stoją w kręgu, trzymając się za ręce. N. ściska rękę sąsiada, który drugą ręką ściska
dłoń następnej osoby. Iskierka (uścisk) jest kolejno przekazywana, aż wróci do osoby, która ją wysłała.
x Zabawa ruchowa „Pająk i muchy”. N. – pająk zajmuje miejsce w wyznaczonej w rogu sali sieci. Dzieci-muchy chodzą
na czworakach po całej sali. Na hasło: Pająk! wszystkie muchy przyjmują określoną pozycję (siad skrzyżny z dłoń-
mi opartymi na kolanach) i pozostają nieruchome, ponieważ pająk idzie na łowy. Jeżeli któraś mucha się poruszy, pa-
jąk zabiera ją do sieci. Schwytana mucha pozostaje w niej do końca zabawy w siadzie skrzyżnym z dłońmi opartymi
na kolanach. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Duży – mały”. N. prezentuje różne przedmioty lub wskazuje je w sali, a dzieci określają ich wielkość
duży – mały i położenie, np.: na krześle, pod stołem, obok szafy. Rozwijanie umiejętności stosowania określeń wielkości
i wyrażeń przyimkowych.
x Układanie puzzli – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa ruchowa skoczna „Pajacyk” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: emocjonalna, plastyczna, ruchowa, językowa.
Temat: Radosne miny.
Cele:
r
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, skojarzeniowego
kształtowanie umiejętności wypowiadania się
doskonalenie percepcji wzrokowej.
Pomoce: rysunki do zabawy w skojarzenia, okrągłe szablony twarzy z różnymi minami.
Przebieg zajęć:
1. Nauka rymowanki uczącej prawidłowego siedzenia na zajęciach: Nóżki w kokardkę, plecy prościutkie, tak siedzą dzieci
grzeczniutkie. Dzieci powtarzają rymowankę za N. i siadają w siadzie skrzyżnym.
2. Zabawa w skojarzenia. N. umieszcza na tablicy rysunki twarzy wyrażających różne emocje, a obok ilustracje różnych
przedmiotów lub sytuacji. Zadaniem dzieci jest do każdej twarzy wyrażającej emocje dopasować ilustrację z rzeczą lub
sytuacją, np.: radość – prezent, smutek – chore dziecko leżące w łóżku, złość – kłócące się dzieci.