Page 38 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 38
36 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
t
ŚRODA emat: Ręka prawa.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Swobodne zabawy w kącikach tematycznych. Zabawa „Dokończ zdanie” – rozwi-
janie umiejętności mówienia na określony temat. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Ćwiczenie oddechowe. Zabawa „Wesoły
i smutny przedszkolak” – kształtowanie umiejętności wyrażania emocji gestem i mimiką. Ćwiczenie manualne – rysowanie
według własnych pomysłów.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; II 8, 9; III 4, 5
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: matematyczna, plastyczno-konstrukcyjna, językowa, ruchowa, społeczna –
ręka prawa. Zabawa rytmiczna z naśladowaniem gestów. Zabawa integracyjna w kole „Po mojej prawej stronie”. Zabawa
„Pokaż tak jak ja” – nauka stronności ciała, kształcenie umiejętności rozróżniania prawej ręki. Wykonanie karty z baloni-
kiem – wyjmowanie z wytłoczonej kartki szablonu balonika, malo wanie dłoni farbą i odciskanie na baloniku, doczepienie
wstążki. Wspólne przygotowanie wystawy baloników. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – wesoła czy smutna? Zabawy
rytmiczne uwrażliwiające na różne elementy muzyki – nastrój, rozpoznawanie i nazywanie emocji.
obszary z podstawy programowej: II 1, 4; III 8, 9; IV 1, 2, 8; IV 7
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Jak bawimy się tej jesieni?”. Toczenie obręczą hula-hoop.
Zabawa z elementem biegu „Samoloty”.
obszary z podstawy programowej: III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Swobodne zabawy w kącikach tematycznych. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę – niewyrywanie sobie zabawek. Przy-
pomnienie o odkładaniu zabawek na miejsce po skończonej zabawie. Samorzutne rozmowy dzieci z N.
x Zabawa „Dokończ zdanie”. Dzieci siedzą w kole i kolejno kończą zdania, np.: Jestem zły, kiedy... Jestem wesoły, kiedy...
Jestem smutny, kiedy... Jestem zmęczony, kiedy… Rozwijanie umiejętności mówienia na określony temat.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie oddechowe. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, ręce mają wyprostowane. Wykonują wdech i unoszą ręce do góry,
a potem wydech – wolno opuszczają ręce.
x Zabawa „Wesoły i smutny przedszkolak”. Dzieci w rozsypce chodzą po całej sali. N. mówi: Chodzicie jak dzieci smutne
– dzieci opuszczają głowy, zaokrąglają plecy, uginają nogi. Na słowa: Idziecie jak dzieci wesołe – prostują się, podno-
szą głowy, ściągają łopatki, wciągają brzuch i korygują postawę. Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji gestem
i mimiką.
x Ćwiczenie manualne. Rysowanie według własnych pomysłów. Swobodne rozmowy z N. na temat wykonywanych prac.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, plastyczno-konstrukcyjna, językowa, ruchowa, społeczna.
Temat: Ręka prawa.
Cele:
n
auka stronności ciała
kształcenie umiejętności rozróżniania prawej ręki
r
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
r
ozwijanie umiejętności manualnych
kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
Pomoce: gumki frotki, kolorowe wstążki (sznurówki, tasiemki), farby, KA.