Page 38 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 38

36  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień


                         t
          ŚRODA   emat: Ręka prawa.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Swobodne zabawy w kącikach tematycznych. Zabawa „Dokończ zdanie” – rozwi-
          janie umiejętności mówienia na określony temat. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Ćwiczenie oddechowe. Zabawa „Wesoły
          i smutny przedszkolak” – kształtowanie umiejętności wyrażania emocji gestem i mimiką. Ćwiczenie manualne – rysowanie
          według własnych pomysłów.
            obszary z podstawy programowej: I 7, 9; II 8, 9; III 4, 5

          Zajęcia główne:   ▶  1. Aktywności: matematyczna, plastyczno-konstrukcyjna, językowa, ruchowa, społeczna –
          ręka prawa. Zabawa rytmiczna z naśladowaniem gestów. Zabawa integracyjna w kole „Po mojej prawej stronie”. Zabawa
          „Pokaż tak jak ja” – nauka stronności ciała, kształcenie umiejętności rozróżniania prawej ręki. Wykonanie karty z baloni-
          kiem – wyjmowanie z wytłoczonej kartki szablonu balonika, malo wanie dłoni farbą i odciskanie na baloniku, doczepienie
          wstążki. Wspólne przygotowanie wystawy baloników.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – wesoła czy smutna? Zabawy
          rytmiczne uwrażliwiające na różne elementy muzyki – nastrój, rozpoznawanie i nazywanie emocji.
            obszary z podstawy programowej: II 1, 4; III 8, 9; IV 1, 2, 8; IV 7

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Jak bawimy się tej jesieni?”. Toczenie obręczą hula-hoop.
          Zabawa z elementem biegu „Samoloty”.
            obszary z podstawy programowej: III 5



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Swobodne zabawy w kącikach tematycznych. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę – niewyrywanie sobie zabawek. Przy-
            pomnienie o odkładaniu zabawek na miejsce po skończonej zabawie. Samorzutne rozmowy dzieci z N.
             x Zabawa „Dokończ zdanie”. Dzieci siedzą w kole i kolejno kończą zdania, np.: Jestem zły, kiedy... Jestem wesoły, kiedy...
            Jestem smutny, kiedy... Jestem zmęczony, kiedy… Rozwijanie umiejętności mówienia na określony temat.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Ćwiczenie oddechowe. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, ręce mają wyprostowane. Wykonują wdech i unoszą ręce do góry,
            a potem wydech – wolno opuszczają ręce.
             x Zabawa „Wesoły i smutny przedszkolak”. Dzieci w rozsypce chodzą po całej sali. N. mówi: Chodzicie jak dzieci smutne
            – dzieci opuszczają głowy, zaokrąglają plecy, uginają nogi. Na słowa: Idziecie jak dzieci wesołe – prostują się, podno-
            szą głowy, ściągają łopatki, wciągają brzuch i korygują postawę. Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji gestem
            i mimiką.
             x Ćwiczenie manualne. Rysowanie według własnych pomysłów. Swobodne rozmowy z N. na temat wykonywanych prac.


          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj aktywności: matematyczna, plastyczno-konstrukcyjna, językowa, ruchowa, społeczna.
          Temat: Ręka prawa.
          Cele:
            n
            auka stronności ciała
            kształcenie umiejętności rozróżniania prawej ręki
            r
            ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
            r
            ozwijanie umiejętności manualnych
            kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
               Pomoce: gumki frotki, kolorowe wstążki (sznurówki, tasiemki), farby, KA.
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43