Page 43 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 43
TYDZIEŃ 4 • Witamy Panią Jesień • 41
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Bukiet jesieni” – układanie bukietów z liści. Porównywanie. Zabawa „Bieg slalomem”. Zabawa
gimnastyczna – naśladowanie ruchów N.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 11, 15
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Rozmowa z dziećmi o tym, jak spędziły weekend i co ciekawego robiły. N. zachęca je do wypowiedzi. Rozwijanie mo-
wy i myślenia.
x Ćwiczenie plastyczne „Drzewo”. Każde dziecko dostaje kartkę z rysunkiem drzewa, które nie ma liści ani owoców. Dzieci
wspólnie lub w małych grupach zastanawiają się, jakie znają drzewa owocowe. Następnie dorysowują na drzewie liście
i owoce. Każde dziecko opowiada, jak nazywa się jego drzewo i jakie rosną na nim owoce (np. jabłoń – jabłka, grusza –
gruszki). N. inspiruje, rozmawia z dziećmi, zachęca do rysowania. Doskonalenie sprawności manualnych.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna „Wydzieramy liście”. Dzieci wydzierają liście o różnych kształtach z kartek kolorowego papieru.
(N. może wcześniej na kartkach narysować kontury liści). Gotowe, kolorowe liście N. zbiera, mówiąc, że będą wykorzy-
stane na zajęciach w czwartek. Rozwijanie sprawności manualnych.
x Zabawa logopedyczna. N. prezentuje różne odgłosy, np.: zwierząt, odgłos kichania, kaszlu, silnika samochodu. Dzieci
powtarzają odgłosy za N. Rozwijanie sprawności aparatu mowy.
x Zabawa na czworakach „Spacer jeża” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, poznawcza, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa.
Temat: W ogrodzie przedszkolnym.
Cele:
kształcenie mowy i myślenia
wzbogacanie wiedzy na temat przygotowywania się niektórych zwierząt do zimy
r
ozwijanie umiejętności odtwarzania pamięciowego
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Pomoce: sylwety postaci z opowiadania W ogrodzie przedszkolnym, KA, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Teatrzyk sylwetowy do opowiadania W ogrodzie przedszkolnym. N. schowany za parawanem prezentuje tekst opowiadania
i manipuluje sylwetkami postaci (Trampolinka – KA, k. 1, wiewiórki), udzielając im głosu. (Przed rozpoczęciem opowia-
dania tłumaczy dzieciom, jaką pracę wykonuje w przedszkolu dozorca, ponieważ będzie o nim mowa w opowiadaniu).
W ogrodzie przedszkolnym
Pewnego jesiennego dnia Trampolinek wyszedł z dziećmi do ogrodu przedszkolnego . Przedszkolaki zauważyły, że z drzew
spadło bardzo dużo liści i pomyślały, że należałoby je posprzątać . Postanowiły, że zagrabią liście i w ten sposób pomogą
panu dozorcy, który na co dzień wykonuje tę pracę . Trampolinek oczywiście też wziął się do pracy . Nagle przed nim prze-
biegła ruda wiewiórka .
– Wiewióreczko, wiewióreczko! – zawołał . – Gdzie się tak spieszysz?
– O, witaj Trampolinku! Jestem bardzo zajęta . Gromadzę w dziupli zapasy przed zimą . Muszę zdążyć, zanim spadnie śnieg .
– A co takiego zbierasz? – zapytał ciekawy Trampolinek .
– Bardzo lubię orzechy, żołędzie i różne nasiona .
Kiedy tak rozmawiali o zimowych zapasach, na niebie pojawił się klucz żurawi odlatujących do ciepłych krajów .
– Gdzie one lecą i dlaczego jest ich tak dużo?
– Żurawie, tak jak bociany, co roku opuszczają nasz kraj przed zimą, aby spędzić ją w ciepłych krajach . Jest im u nas
za zimno i nie ma dla nich pożywienia . Wrócą wczesną wiosną, gdy zacznie robić się ciepło i stopnieje śnieg .
– Aha . . . To pewnie i nasza koleżanka sikorka też niedługo odleci . Muszę się z nią szybko pożegnać .
– Nie Trampolinku, sikorki zostają z nami . Potrafią sobie radzić z poszukiwaniem jedzenia, nie boją się również zimna .