Page 44 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 44

42  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



              Jednak, gdy temperatura jest bardzo niska i spadnie dużo śniegu, trzeba im pomóc . Warto wysypać do karmnika trochę
            nasion słonecznika albo zawiesić kawałek słoninki .
              – Ojej! To ja na pewno razem z dziećmi będę sypał ziarno, żeby ptaki miały co jeść . Dziękuję ci wiewióreczko
            za te informacje .
              – Do zobaczenia Trampolinku! – zawołała wiewiórka i pobiegła szukać orzeszków .


          2.  Rozmowa kierowana na temat opowiadania. N. zadaje pytania: Co Trampolinek robił z dziećmi w ogrodzie? Z kim
            rozmawiał? Co robiła wiewiórka? Jakie ptaki zobaczył Trampolinek? Jakie jeszcze ptaki odlatują do ciepłych krajów? Jakie
            ptaki zostają z nami na zimę?
          3.  Próba opowiadania przygód Trampolinka przez chętne dzieci z pomocą N.
          4.  Zabawa ruchowa „Krety pod ziemią” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
          5.  Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 4. Dzieci nalepiają w koszu Pani Jesieni kasztan i żołędzie, a na płaszczu liście.
            Starają się policzyć, ile jest wszystkich darów jesieni.
          6.  Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Bukiet jesieni”. Dzieci zbierają liście i układają je w bukiet. Następnie porównują, który bukiet jest najbardziej
            kolorowy lub największy.
             x Zabawa „Bieg slalomem”. Dzieci ustawiają się jedno za drugim. Na znak N. biegną slalomem między ustawionymi
            w rzędzie pachołkami. Rozwijanie sprawności motoryki dużej.
             x Zabawa gimnastyczna. Dzieci powtarzają za N. wykonywane przez niego ćwiczenia, np.: pajacyki, skoki obunóż, skoki
            na jednej nodze, klaskanie, skłony, przysiady. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.


          WTOREK   emat: Jeż ma kolce.
                           t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie plastyczne „Kosz z sadu”. Zabawa „Rozróżnianie kolorów” – nazy-
          wanie i zapamiętywanie kolorów. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Zabawa z gazetami – rozwijanie koordynacji słuchowo-
          -ruchowej. Składanie w całość prostych obrazków pociętych na kilka części – rozwijanie percepcji wzrokowej. Zabawa dy-
          daktyczna „Co lubią zwierzęta?”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 9, 12, 18

          Zajęcia główne: Aktywności: ruchowa, plastyczna, przyrodnicza – jeż ma kolce. Zabawa badawcza w kąciku przyrody
          – oglądanie i badanie owoców, rozmowa o ich wyglądzie. Degustacja, określanie smaku – rozwijanie umiejętności rozpo-
          znawania i nazywania darów jesieni – owoców. Rozmowa na temat jeży – prezentacja zdjęcia, opowiadanie o ich specyficz-
          nym wyglądzie oraz warunkach życia. Praca plastyczna „Jeż” – stemplowanie dłońmi umoczonymi w kolorowych farbach.
          Przyklejanie jesiennych liści z kolorowego papieru. Zabawa ruchowa „Kolczasty jeż”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 2, 7, 8, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Do celu” – kopanie piłki do bramki. Zabawa ruchowa „Wyścig piłek”. Zabawa
          „Lina” – przeskakiwanie przez rozciągniętą linę.
            obszary z podstawy programowej: I 5



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Ćwiczenie plastyczne „Kosz z sadu”. Dzieci kolorują rysunek przedstawiający kosz z owocami. Rozmowy na temat
            obrazków. Rozwijanie sprawności manualnych.
             x Zabawa „Rozróżnianie kolorów”. N. pokazuje dzieciom kolorowe liście. Dzieci nazywają i zapamiętują ich kolory.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49