Page 44 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 44
42 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Jednak, gdy temperatura jest bardzo niska i spadnie dużo śniegu, trzeba im pomóc . Warto wysypać do karmnika trochę
nasion słonecznika albo zawiesić kawałek słoninki .
– Ojej! To ja na pewno razem z dziećmi będę sypał ziarno, żeby ptaki miały co jeść . Dziękuję ci wiewióreczko
za te informacje .
– Do zobaczenia Trampolinku! – zawołała wiewiórka i pobiegła szukać orzeszków .
2. Rozmowa kierowana na temat opowiadania. N. zadaje pytania: Co Trampolinek robił z dziećmi w ogrodzie? Z kim
rozmawiał? Co robiła wiewiórka? Jakie ptaki zobaczył Trampolinek? Jakie jeszcze ptaki odlatują do ciepłych krajów? Jakie
ptaki zostają z nami na zimę?
3. Próba opowiadania przygód Trampolinka przez chętne dzieci z pomocą N.
4. Zabawa ruchowa „Krety pod ziemią” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
5. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 4. Dzieci nalepiają w koszu Pani Jesieni kasztan i żołędzie, a na płaszczu liście.
Starają się policzyć, ile jest wszystkich darów jesieni.
6. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Bukiet jesieni”. Dzieci zbierają liście i układają je w bukiet. Następnie porównują, który bukiet jest najbardziej
kolorowy lub największy.
x Zabawa „Bieg slalomem”. Dzieci ustawiają się jedno za drugim. Na znak N. biegną slalomem między ustawionymi
w rzędzie pachołkami. Rozwijanie sprawności motoryki dużej.
x Zabawa gimnastyczna. Dzieci powtarzają za N. wykonywane przez niego ćwiczenia, np.: pajacyki, skoki obunóż, skoki
na jednej nodze, klaskanie, skłony, przysiady. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
WTOREK emat: Jeż ma kolce.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie plastyczne „Kosz z sadu”. Zabawa „Rozróżnianie kolorów” – nazy-
wanie i zapamiętywanie kolorów. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Zabawa z gazetami – rozwijanie koordynacji słuchowo-
-ruchowej. Składanie w całość prostych obrazków pociętych na kilka części – rozwijanie percepcji wzrokowej. Zabawa dy-
daktyczna „Co lubią zwierzęta?”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 9, 12, 18
Zajęcia główne: Aktywności: ruchowa, plastyczna, przyrodnicza – jeż ma kolce. Zabawa badawcza w kąciku przyrody
– oglądanie i badanie owoców, rozmowa o ich wyglądzie. Degustacja, określanie smaku – rozwijanie umiejętności rozpo-
znawania i nazywania darów jesieni – owoców. Rozmowa na temat jeży – prezentacja zdjęcia, opowiadanie o ich specyficz-
nym wyglądzie oraz warunkach życia. Praca plastyczna „Jeż” – stemplowanie dłońmi umoczonymi w kolorowych farbach.
Przyklejanie jesiennych liści z kolorowego papieru. Zabawa ruchowa „Kolczasty jeż”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 2, 7, 8, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Do celu” – kopanie piłki do bramki. Zabawa ruchowa „Wyścig piłek”. Zabawa
„Lina” – przeskakiwanie przez rozciągniętą linę.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie plastyczne „Kosz z sadu”. Dzieci kolorują rysunek przedstawiający kosz z owocami. Rozmowy na temat
obrazków. Rozwijanie sprawności manualnych.
x Zabawa „Rozróżnianie kolorów”. N. pokazuje dzieciom kolorowe liście. Dzieci nazywają i zapamiętują ich kolory.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).