Page 49 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 49
TYDZIEŃ 4 • Witamy Panią Jesień • 47
t
PIĄTEK emat: Kolory jesieni.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa plastyczna „Odlatujące ptaki”. Wyszukiwanie ilustracji związanych z te-
matem zajęć – jesienią. Swobodne wypowiedzi dzieci. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Zabawa plastyczna „Kasztanowe lu-
dziki” – wykonanie jesiennych ludzików. Zabawa z piłką z elementem toczenia. Zabawa ruchowa „Omiń dziuplę”.
obszary z podstawy programowej: IV 2, 5, 12, 18
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, ruchowa – kolory jesieni. Ćwiczenie plastyczne „Malowany liść” – malowa-
nie farbami jesiennych liści. Odbijanie ich na kartce papieru w dowolnym, wymyślonym przez siebie, układzie. Zabawa
„Kolorowe skojarzenia” – podawanie skojarzeń do podanego koloru. Zabawa ruchowa „Idziemy na grzyby”. Ćwiczenia
gimnastyczne: Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 5 8, 11
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Linoskoczek”. Spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją
przyrody. Zabawa ruchowa „Cień” – odnajdywanie cieni drzew i krzewów.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa plastyczna „Odlatujące ptaki”. Dzieci kolorują kontury ptaków odlatujących do ciepłych krajów. (Karty pracy
przygotowane przez N.). Następnie opowiadają o swoich pracach.
x Wyszukiwanie w książkach ilustracji związanych z tematem zajęć – jesienią. Swobodne wypowiedzi dzieci.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna „Kasztanowe ludziki”. Ze zgromadzonych w przedszkolu kasztanów i żołędzi dzieci wykonują przy
pomocy N. jesienne ludziki.
x Zabawa z piłką z elementem toczenia. Dzieci toczą do siebie piłkę, zwracając się do danego kolegi po imieniu.
x Zabawa ruchowa „Omiń dziuplę”. N. rozkłada na podłodze szarfy-dziuple. Dzieci biegają między nimi, starając się
nie wpaść do dziupli.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, ruchowa.
Temat: Kolory jesieni.
Cele:
oznawanie kolorów i utrwalanie ich nazw w skojarzeniach
p
ozwijanie sprawności manualnych
r
r
ozwijanie myślenia skojarzeniowego
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Pomoce: liście, farby, kartki A3.
Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenie plastyczne „Malowany liść”. Dzieci malują farbami przyniesione do przedszkola jesienne liście. Następnie od-
bijają je na dużej kartce papieru w dowolnym, wymyślonym przez siebie, układzie.
2. Zabawa „Kolorowe skojarzenia”. N. wspólnie z dziećmi wymienia kolory, jakie można odnaleźć na jesiennych liściach.
Zadaniem dzieci jest powiedzieć, co kojarzy im się z danym kolorem, np.: brązowy jak czekolada, żółty jak słońce,
pomarańczowy jak dynia.
3. Zabawa ruchowa „Idziemy na grzyby”. Dzieci swobodnie maszerują po sali. Na hasło N.: Zbieramy grzyby! kucają i uda-
ją zbieranie grzybów.
4. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).