Page 47 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 47
TYDZIEŃ 4 • Witamy Panią Jesień • 45
Pomoce: świeże liście (żeby się nie kruszyły) lub wycięte z papieru, tamburyn.
Przebieg zajęć:
1. N. przychodzi do sali z bukietem jesiennych liści. Opowiada dzieciom, że dostał go od Pani Jesieni, którą spotkał
w drodze do przedszkola. Wskazuje na bukiet i zadaje dzieciom pytania: Co to jest? Jakie kolory mają liście? Skąd są
te liście? Co stąciło je z drzewa?
2. Zabawa ruchowa „Wieje wiatr”. N. mówi i pokazuje gesty. Dzieci naśladują jego ruchy.
Wieje, wieje, wieje wiatr, (naśladowanie wiatru, wymachy uniesionymi rękami w jedną i w drugą stronę)
liście z drzew spadają. (ruch rąk z góry na dół)
Wieje, wieje, wieje wiatr, (jw .)
liście z drzew spadają. (jw .)
Listek tu (klaśnięcie z jednego boku na sylabę tu), listek tam. (klaśnięcie z drugiego boku na sylabę tam)
Listek tu i tam. (rytmiczne klaśnięcie 3 razy)
3. Ćwiczenie dykcyjne „Mały i duży wiatr”. Naśladowanie wiejącego wiatru – małego i dużego: szszsz… (cicho i głośno).
4. Zabawa „Listki spadają z drzewa”. N. rozdaje dzieciom liście. Każde dziecko stara się unieść swój listek jak najwyżej,
a potem puszcza go. Dzieci obserwują, jak listki spadają na ziemię, i naśladują odgłos wiatru (szszsz...).
5. Zabawa „Jesienny spacer”. Dzieci maszerują do dowolnej muzyki. Na przerwę w nagraniu dotykają listkiem wymienia-
nych przez N. części ciała: Listek na głowie (na kolanie, na brzuszku, na dłoni itd.).
6. Zabawa „Duży wiatr”. N. razem z dziećmi rozrzuca (z góry) liście na podłodze. Dzieci spacerują po nich przy akompa-
niamencie tamburynu, mówiąc rytmicznie: szu szu szu... Na przerwę w muzyce zbierają liście i robią z nich bukiet (kil-
ka razy). Zabawę można urozmaicić, mówiąc kolor liścia, jaki dzieci mają umieścić w bukiecie. N. podziwia dziecięce
bukiety, zbiera je, wkłada do wazonu, który ustawia w centralnym miejscu sali.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rób to co ja”. N. stoi z dziećmi w kole. Pokazuje dowolny ruch (np. macha ręką), a dzie-
ci go naśladują. Później jedno dziecko pokazuje, a pozostałe naśladują. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa ruchowa „Przedszkolak do przedszkolaka”. Dzieci biegają po ogrodzie. Na sygnał N. podchodzą do siebie i po-
dają sobie prawe dłonie (gest przywitania).
x Zabawa bieżna „Berek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
CZWARTEK emat: Dary jesieni – warzywa.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa na spostrzegawczość „Którego obrazka brakuje?”. Zabawa ruchowa orientacyjno-
-porządkowa „Posłuchaj”. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Rysowanie kredkami ilustracji na dowolny temat. Ćwiczenie odde-
chowe „Burza na morzu”. Oglądanie książek i czasopism, szukanie obrazków przedstawiających jesień.
obszary z podstawy programowej: I 9; IV 12, 19
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, przyrodnicza – dary jesieni – warzywa. Rozmowa na temat jesieni.
Oglądanie ilustracji przedstawiających jesień w parku, w lesie, w ogrodzie, w górach. Rozmowa o zmianach w przyrodzie
jesienią. Degustacja darów jesieni – warzyw. Określanie ich koloru i smaku. Rozmowa na temat sposobu wykorzystania
warzyw oraz ich walorów zdrowotnych. Praca plastyczna „Drzewo” – naklejanie kolorowych liści na rysunki drzew znaj-
dujące się na dużych arkuszach papieru. Nazywanie kolorów liści. Zabawa ruchowa „Pracowite wiewiórki”.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 2, 5, 8, 11, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Idź po śladzie”. Zabawa w chowanego. Zabawy ruchowe ze skakankami, kół-
kami serso i kołami hula-hoop.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8