Page 48 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 48
46 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa na spostrzegawczość „Którego obrazka brakuje?”. Dzieci przyglądają się obrazkom. Następnie N. chowa jeden
z nich. Zadaniem dzieci jest powiedzieć, którego obrazka brakuje.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Posłuchaj”. Dzieci wykonują polecenia N., np.: Chodzimy na palcach. Zbie-
ramy liście. Słuchamy szumu wiatru.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Rysowanie kredkami ilustracji na dowolny temat. Dzieci pamiętają, by poprawnie trzymać kredkę. Opowiadają, co przed-
stawia ich rysunek.
x Ćwiczenie oddechowe „Burza na morzu”. Dzieci otrzymują słomki i kubeczki z wodą. Na sygnał N. dmuchają przez
słomki tak, żeby woda w kubeczku się wzburzyła.
x Oglądanie książek i czasopism, szukanie obrazków przedstawiających jesień. Dzieci odszukują na obrazkach szczegóły
podane przez N. Uczą się swobodnej wypowiedzi.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, językowa, przyrodnicza.
Temat: Dary jesieni – warzywa.
Cele:
oznawanie kolorów jesieni
p
r
ozpoznawanie i nazywanie darów jesieni – warzyw
doskonalenie umiejętności przyklejania
r
ozwijanie mowy i myślenia.
Pomoce: ilustracje (zdjęcia) przedstawiające jesień, różne warzywa, duże arkusze z rysunkiem drzewa, liście wy-
darte z papieru kolorowego, klej.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat jesieni. Dzieci przyglądają się ilustracjom (zdjęciom) przedstawiającym jesień w parku, w lesie,
w ogrodzie, w górach. Wspólne odpowiedzi na pytania: Jaką mamy porę roku? Jakie kolory ma jesień? Jakie są dary je-
sieni? Jak jesienią zmieniają się drzewa? Jak zachowują się zwierzęta? Kto z was lubi jesień? Dlaczego? Kto nie lubi tej po-
ry roku? Dlaczego?
2. Degustacja darów jesieni z ogrodu – warzyw (marchewek, pomidorów, cebuli, pietruszki). N. częstuje wszystkich
pokrojonymi kawałkami warzyw. Dzieci określają ich kolor i smak. Rozmowa z dziećmi, odwołanie się do ich wiedzy
i doświadczeń. Co można zrobić z tych warzyw? Dlaczego powinniśmy jeść dużo warzyw? Które warzywa możemy zjeść
na surowo?
3. Praca plastyczna „Drzewo”. Dzieci w kilkuosobowych grupach naklejają kolorowe liście (żółte, brązowe, zielone, poma-
rańczowe, czerwone) na rysunki drzew znajdujące się na dużych arkuszach papieru. (Wykorzystanie liści wydzieranych
przez dzieci w poniedziałek na zajęciach popołudniowych). Dzieci nazywają kolory liści.
4. Zabawa ruchowa „Pracowite wiewiórki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa równoważna „Idź po śladzie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa w chowanego. Dzieci szukają dla siebie kryjówek w ogrodzie przedszkolnym. Jedno z nich zostaje wyznaczone do
szukania kolegów. Wygrywa to, które najdłużej pozostało w ukryciu. Przy powtórzeniu zabawy pełni ono rolę szukającego.
x Zabawy ruchowe ze skakankami, kółkami serso i kołami hula-hoop. N. zwraca uwagę na zgodne dzielenie się zabawkami.