Page 42 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 42
40 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, społeczna, ruchowa.
Temat: Dziewczynka i chłopiec.
Cele:
u
trwalenie znajomości części ciała człowieka
p
oznanie sposobów posługiwania się klejem z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Pomoce: duże arkusze papieru z konturowym rysunkiem sylwety dziewczynki i chłopca, elementy do przykleje-
nia na konturowych rysunkach postaci, klej, bębenek.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa plastyczna „Dziewczynka lub chłopiec”. N. dzieli dzieci na 3–4-osobowe grupy. Każda z nich otrzymuje arkusz
z dużym konturowym rysunkiem postaci dziewczynki lub chłopca oraz różne elementy do doklejenia na konturze (wło-
sy, oczy, nos, uszy, usta, elementy ubrania). Dzieci doklejają na postaciach brakujące elementy. (N. pokazuje, jak posłu-
giwać się klejem).
2. Zabawa ruchowa „Ręka do ręki”. Dzieci biegają w rytm grany przez N. na bębenku. Gdy muzyka cichnie, podchodzą
do siebie nawzajem i witają się, podając sobie dłonie. Za każdym razem podchodzą do innego kolegi.
3. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x „Wiewiórki” – zabawa bieżna z elementem skoku. Dzieci-wiewiórki biegają w różnych kierunkach przy dźwiękach tam-
burynu. Na przerwę w muzyce zaczynają skakać w różnych kierunkach.
x Zabawa „Jesienny kwiat” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci w pozycji kucznej, głowy schowane, powoli
podnoszą się, rozprostowują ręce, nogi, tułów, wyciągają ramiona w górę, przechodzą kilka kroków, obracają się wokół
własnej osi i znów wracają do pozycji kucznej.
x Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jesień w ogrodzie”. Dzieci podzielone na 3 grupy zakładają szarfy w 3 kolorach: żółtym –
dzieci-jesienne liście, niebieskim – dzieci-wiatr i czerwonym – dzieci-wiewiórki. Każda grupa stoi w wyznaczonym miej-
scu. Gdy N. podnosi w górę krążek żółty – wybiegają liście, gdy niebieski – wiatr, a kiedy czerwony – wiewiórki. Każda
z grup stara się ruchem naśladować odpowiednio: kołyszące się na wietrze liście, porywisty wiatr lub skaczące wiewiór-
ki. Rozwijanie ekspresyjnych możliwości dziecka.
TYDZIEŃ 4 Witamy Panią Jesień
PONIEDZIAŁEK emat: W ogrodzie przedszkolnym.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Rozmowa z dziećmi o tym, jak spędziły weekend i co ciekawego robiły. Ćwiczenie
plastyczne „Drzewo” – doskonalenie sprawności manualnych. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. Zabawa plastyczna
„Wydzieramy liście”. Zabawa logopedyczna – rozwijanie sprawności aparatu mowy. Zabawa na czworakach „Spacer jeża”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 1, 2, 18
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, poznawcza, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa – w ogrodzie przedszkolnym.
Oglądanie teatrzyku sylwetowego do opowiadania W ogrodzie przedszkolnym. Rozmowa na temat treści utworu. Próba
opowiadania przygód Trampolinka przez chętne dzieci – wzbogacanie wiedzy na temat przygotowywania się niektórych
zwierząt do zimy. Zabawa ruchowa „Krety pod ziemią”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – utrwalanie wiadomości o darach
jesieni, liczenie. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 1, 2, 3, 15