Page 36 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 36
34 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Pomoce: wizytówki z napisem DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA, kalendarz z zaznaczonym Dniem Przedszkolaka
(20 września), piłki, woreczki gimnastyczne, płyta z dziecięcymi przebojami, słodkie upominki (np. cukierki).
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. N. zwraca się do dzieci: Witam wszystkie: dziewczynki, wszystkich chłopców (dzieci ubrane w spodnie, w spód-
niczki, uczesane w kitkę, w spodniach czarnych, wszystkie przedszkolaki itp.). Dzieci, których słowa dotyczą, machają rę-
ką do N. i uśmiechają się.
2. Rozmowa na temat Dnia Przedszkolaka. N. przypina każdemu dziecku do bluzeczki wizytówkę z napisem DZIEŃ
PRZEDSZKOLAKA. Następnie rozmawia z nimi na temat ich święta. Opowiada, dlaczego w kalendarzu zaznaczone są
tego typu święta. Pokazuje kalendarz z zaznaczonymi różnymi świętami w ciągu roku. Potem zaprasza wszystkie dzieci
do uczestniczenia w zabawach, które na dzisiaj przygotował.
3. Konkursy zręcznościowe. N. zaprasza dzieci do udziału w różnych konkursach: kto dalej skoczy, turlanie piłki do celu,
rzucanie woreczkiem jak najdalej, skakanie na jednej nodze, przeskakiwanie obunóż przez przeszkodę itp. N. nagradza
dzieci słodkimi upominkami.
4. Zabawy taneczne w kole przy muzyce – dziecięcych przebojach.
5. Zabawa oddechowa. Dzieci wykorzystują do zabawy papierki po cukierkach. Kładą je na podłodze i dmuchają na nie
tak, aby się przesuwały. Po skończonej zabawie wyrzucają papierki do kosza.
6. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie patykiem koła na wygładzonej ziemi i kredą na płytkach chodnikowych. Ćwiczenie sprawności grafomoto-
rycznych.
x Zabawa „Gdzie schował się miś?”. N. przed wyjściem dzieci do ogrodu chowa na jego terenie kilka misiów. Dzieci
szukają ich, a potem liczą, ile misiów ukryło się w ogrodzie. Ćwiczenie percepcji wzrokowej i umiejętności liczenia.
x Zabawa ucząca reakcji na sygnał wzrokowy. Dzieci obserwują N., który trzyma 2 kartki – czerwoną i zieloną. Kiedy pod-
nosi kartkę czerwoną, dzieci ustawiają się w pociąg. Kiedy podnosi zieloną, swobodnie biegają po ogrodzie.
t
WTOREK emat: Moje emocje.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjno-ruchowa „Piłka w kole”. Zabawa dydaktyczna „Niespo-
dzianka w worku” – rozwijanie percepcji dotykowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa z pokazywaniem części cia-
ła – doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej. Zabawa ruchowo-graficzna – rozwijanie percepcji wzrokowej, umie-
jętności tworzenia obrazu graficznego. Zabawa ruchowa „Po śladach” – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7, 13
Zajęcia główne: Aktywności: emocjonalna, ruchowa, językowa – moje emocje. Zabawa dydaktyczna „Moje emocje”
– rozpoznawanie emocji wyrażanych w różnych sytuacjach. Zabawa ruchowa „Pokaż, co robisz, gdy jesteś…”. Wykonanie
ćwiczenia z KP1 – opowiadanie treści rysunków, nazywanie emocji postaci. Burza mózgów – wspólna próba odpowiedzi
na pytania, np.: Po czym poznajemy, że ktoś jest smutny (wesoły)?
obszary z podstawy programowej: II 1, 2, 4, 8; IV 1, 2, 5, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Prosto, w bok” – rozwijanie orientacji przestrzennej. Zabawa porządkowo-dyscyplinu jąca
– reagowanie na sygnał werbalny. Zabawa słuchowa „Co słyszysz?” – rozwijanie percepcji słuchowej.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjno-ruchowa „Piłka w kole”. Dzieci siadają w kole, wyciągają nogi do przodu i rozstawiają je w literę V,
tworząc w ten sposób gwiazdę. Następnie toczą do siebie piłkę, która nie może wypaść poza kształt.
x Zabawa dydaktyczna „Niespodzianka w worku”. N. wkłada do worka różne przedmioty (powinny być znane dzieciom).