Page 36 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 36

34  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



               Pomoce: wizytówki z napisem DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA, kalendarz z zaznaczonym Dniem Przedszkolaka
               (20 września), piłki, woreczki gimnastyczne, płyta z dziecięcymi przebojami, słodkie upominki (np. cukierki).

          Przebieg zajęć:
          1.  Powitanie. N. zwraca się do dzieci: Witam wszystkie: dziewczynki, wszystkich chłopców (dzieci ubrane w spodnie, w spód-
            niczki, uczesane w kitkę, w spodniach czarnych, wszystkie przedszkolaki itp.). Dzieci, których słowa dotyczą, machają rę-
            ką do N. i uśmiechają się.
          2.  Rozmowa na temat Dnia Przedszkolaka. N. przypina każdemu dziecku do bluzeczki wizytówkę z napisem DZIEŃ
            PRZEDSZKOLAKA. Następnie rozmawia z nimi na temat ich święta. Opowiada, dlaczego w kalendarzu zaznaczone są
            tego typu święta. Pokazuje kalendarz z zaznaczonymi różnymi świętami w ciągu roku. Potem zaprasza wszystkie dzieci
            do uczestniczenia w zabawach, które na dzisiaj przygotował.
          3.  Konkursy zręcznościowe. N. zaprasza dzieci do udziału w różnych konkursach: kto dalej skoczy, turlanie piłki do celu,
            rzucanie woreczkiem jak najdalej, skakanie na jednej nodze, przeskakiwanie obunóż przez przeszkodę itp. N. nagradza
            dzieci słodkimi upominkami.
          4.  Zabawy taneczne w kole przy muzyce – dziecięcych przebojach.
          5.  Zabawa oddechowa. Dzieci wykorzystują do zabawy papierki po cukierkach. Kładą je na podłodze i dmuchają na nie
            tak, aby się przesuwały. Po skończonej zabawie wyrzucają papierki do kosza.
          6.  Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Rysowanie patykiem koła na wygładzonej ziemi i kredą na płytkach chodnikowych. Ćwiczenie sprawności grafomoto-
            rycznych.
             x Zabawa „Gdzie schował się miś?”. N. przed wyjściem dzieci do ogrodu chowa na jego terenie kilka misiów. Dzieci
            szukają ich, a potem liczą, ile misiów ukryło się w ogrodzie. Ćwiczenie percepcji wzrokowej i umiejętności liczenia.
             x Zabawa ucząca reakcji na sygnał wzrokowy. Dzieci obserwują N., który trzyma 2 kartki – czerwoną i zieloną. Kiedy pod-
            nosi kartkę czerwoną, dzieci ustawiają się w pociąg. Kiedy podnosi zieloną, swobodnie biegają po ogrodzie.




                           t
          WTOREK   emat:  Moje emocje.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjno-ruchowa „Piłka w kole”. Zabawa dydaktyczna „Niespo-
          dzianka w worku” – rozwijanie percepcji dotykowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa z pokazywaniem części cia-
          ła – doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej. Zabawa ruchowo-graficzna – rozwijanie percepcji wzrokowej, umie-
          jętności tworzenia obrazu graficznego. Zabawa ruchowa „Po śladach” – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7, 13

          Zajęcia główne: Aktywności: emocjonalna, ruchowa, językowa – moje emocje. Zabawa dydaktyczna „Moje emocje”
          – rozpoznawanie emocji wyrażanych w różnych sytuacjach. Zabawa ruchowa „Pokaż, co robisz, gdy jesteś…”. Wykonanie
          ćwiczenia z KP1 – opowiadanie treści rysunków, nazywanie emocji postaci. Burza mózgów – wspólna próba odpowiedzi
          na pytania, np.: Po czym poznajemy, że ktoś jest smutny (wesoły)?
            obszary z podstawy programowej: II 1, 2, 4, 8; IV 1, 2, 5, 8

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Prosto, w bok” – rozwijanie orientacji przestrzennej. Zabawa porządkowo-dyscyplinu jąca
          – reagowanie na sygnał werbalny. Zabawa słuchowa „Co słyszysz?” – rozwijanie percepcji słuchowej.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa integracyjno-ruchowa „Piłka w kole”. Dzieci siadają w kole, wyciągają nogi do przodu i rozstawiają je w literę V,
            tworząc w ten sposób gwiazdę. Następnie toczą do siebie piłkę, która nie może wypaść poza kształt.
             x Zabawa dydaktyczna „Niespodzianka w worku”. N. wkłada do worka różne przedmioty (powinny być znane dzieciom).
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41