Page 31 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 31
TYDZIEŃ 2 • Wszyscy razem • 29
Cele:
r
ozwijanie umiejętności rysowania głowonogów
kształtowanie umiejętności przechodzenia od bazgrania do prób rysowania koła, schematów postaci człowieka
wiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowej.
ć
Pomoce: kartki z bloku, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Jak wyglądamy?”. Chętne dzieci – chłopiec i dziewczynka odgrywają role modela i modelki. Chodzą w kole,
co jakiś czas zmieniając sposób poruszania się. Pozostałe dzieci przyglądają się im. Celem zabawy jest dokładna obser-
wacja postaci. N. rozmawia z dziećmi na temat wyglądu człowieka.
2. Ćwiczenie graficzne – próba rysowania postaci. Nauka rysowania głowy – zamkniętego koła. Inspirowanie dzieci do ry-
sowania siebie lub bliskiej osoby.
3. Słuchanie rymowanki ze wskazywaniem wymienianych części ciała. N. wskazuje je na lalce, a dzieci na sobie.
Głowa, ramiona,
kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Bawimy się z Trampolinkiem.
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu, wolno – szybko
kształtowanie reakcji na sygnał w muzyce
trwalanie imion dzieci z grupy, swobodne wypowiadanie się w kontakcie z rówieśnikami.
u
Pomoce: tamburyn, szablon postaci Trampolinka (KA, k. 1), dowolne nagranie wesołej muzyki, CD.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. N. śpiewa na melodię piosenki Wlazł kotek na płotek znane już dzieciom słowa:
Zapraszam, zapraszam
wszystkich was.
Na nutki, na dźwięki
nadszedł czas.
2. Zabawa „Rób to, o co poproszę”. N. zaprasza dzieci do zabawy. Pokazuje tamburyn, na którym będzie grał. Umawia się
z dziećmi, że będzie grał raz wolno (muzyka zaprasza dzieci do chodzenia), raz szybko (muzyka zaprasza dzieci do bie-
gania). Kiedy będzie cisza, należy się zatrzymać i zrobić to, o co poprosi N., np.: pomachać jedną ręką, pomachać drugą
ręką, pomachać obiema rękami, podać dłoń koledze lub koleżance.
3. Trampolinek wita się z nami. Dzieci siadają w kole. N. wita każde dziecko, trzymając w ręku Trampolinka (KA, k. 1).
Wymienia imiona, celowo zmieniając je i prowokując dzieci do poprawiania. Dzieci razem z Trampolinkiem śpiewają
poznaną piosenkę Z Trampolinkiem do przedszkola (CD).
4. Dzieci naśladują gesty N.: klaskanie, tupanie, podskakiwanie, machanie ręką; obracają się, dotykają ręką brzucha (kola-
na), tańczą wesoło (można włączyć wesołą muzykę).
5. Dzieci siadają blisko N., który prosi, aby cicho lub głośno wypowiadały swoje imiona. W ten sposób będą żegnały się
z Trampolinkiem i dziękowały mu za wspólną zabawę.
Zabawa dodatkowa:
N. zaprasza dzieci do koła. Następnie mówi rytmicznie tekst, a dzieci naśladują jego ruchy.
Skaczę do przodu – hop, (dzieci wykonują skok do przodu)
skaczę do tyłu – hop. (dzieci wykonują skok do tyłu)
Jedna noga (dzieci wysuwają nogę do przodu), druga noga (wysuwają do przodu drugą nogę)
raz, dwa, trzy. (dzieci klaszczą rytmicznie)
Idę sobie z Trampolinkiem, z Trampolinkiem. (spacer po kole)
Idę sobie z Trampolinkiem tup, tup, tup. (na słowa tup, tup, tup dzieci tupią nogami)