Page 30 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 30
28 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Jestem drzewem”. Część dzieci udaje, że jest drzewami. Kołysze uniesionymi rękami, naśladując gałęzie poru-
szające się na wietrze. Pozostałe dzieci biegają wokół dzieci-drzew. Na znak N. ustawiają się za najbliższym drzewem.
Potem dzieci zamieniają się rolami. Rozwijanie wyobraźni ruchowej.
x Zabawa „Traf do celu”. N. ustawia na ziemi puste butelki plastikowe (plastikowe kręgle). Zadaniem dzieci jest kolejno tra-
fiać w nie piłeczką z określonej odległości. Wygrywa dziecko, które przewróci ich najwięcej. Doskonalenie celności rzutu.
x Zabawy w piaskownicy. Dzieci budują zamki z piasku, stawiają babki, grabią piasek itp. Rozwijanie aktywności twórczej.
t
ŚRODA emat: Postać człowieka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa pantomimiczna „Zgadnij, kim jestem” – rozwijanie ekspresyjnych możli-
wości dziecka. Zabawa plastyczna „Moja mama, mój tata” – nauka rysowania postaci. Ćwiczenia poranne: Zestaw II. Zabawa
dydaktyczna „Pary” – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. Zabawy w kącikach zainteresowań – przypomnienie
o odkładaniu zabawek na miejsce. Zabawa słuchowa „W rytm bębenka” – rozwijanie percepcji słuchowej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 8, 9; III 5, 6, 7, 8, 9; IV 1, 2, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: matematyczna, manualna, językowa, ruchowa – postać człowieka. Zabawa „Jak
wyglądamy?” – obserwacja postaci dziecka w ruchu. Rozmowa na temat wyglądu człowieka. Ćwiczenie graficzne – próba
rysowania postaci. Nauka rysowania głowy – zamkniętego koła. Wysłuchanie rymowanki ze wskazywaniem wymienianych
części ciała. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – bawimy się z Trampolinkiem. Utrwalanie piosenki Z Trampolinkiem
do przedszkola. Zabawy rytmiczne – kształtowanie poczucia rytmu, wolno – szybko, kształtowanie reakcji na sygnał w muzyce.
obszary z podstawy programowej: III 1, 5, 6, 8, 9; IV 1, 2, 5, 7
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Piłka” – rozwijanie umiejętności dokonywania skojarzeń. Zabawa „Liczymy kasztany” –
rozwijanie umiejętności liczenia. Zabawa „Pary” – ćwiczenia w ustawianiu się w pary na sygnał dźwiękowy.
obszary z podstawy programowej: III 5, 6, 8, 9; IV 15
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa pantomimiczna „Zgadnij, kim jestem”. Jedno dziecko naśladuje ruchy zwierząt lub ludzi, a pozostałe zgadują,
kim (czym) jest kolega. Rozwijanie ekspresyjnych możliwości dziecka.
x Zabawa plastyczna „Moja mama, mój tata” – nauka rysowania postaci. Dzieci uczą się rysować postać według schematu
wskazanego przez N. Nazywają podstawowe części ciała. Opowiadają o wyglądzie zewnętrznym swoich rodziców. Do-
skonalenie sprawności grafomotorycznych.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Pary”. Dzieci łączą w pary pasujące do siebie obrazki, które przedstawiają na przykład przedmio-
ty codziennego użytku: stół i krzesło, łyżkę i widelec, kwiatek i wazon. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
x Zabawy w kącikach zainteresowań. Przypomnienie o konieczności dbania o sprzęty i zabawki. Po zakończonej zabawie
dzieci odkładają użyte przedmioty na miejsce.
x Zabawa słuchowa „W rytm bębenka”. Dzieci chodzą w rytm wystukiwany przez N. na bębenku. Rozwijanie percepcji
słuchowej.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, manualna, językowa, ruchowa.
Temat: Postać człowieka.