Page 29 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 29
TYDZIEŃ 2 • Wszyscy razem • 27
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, manualna, językowa – malowane korale. Wykonanie korali z makaronu –
nawlekanie na nitkę, malowanie farbami. Słuchanie i nauka rymowanki Zabawy w przedszkolu. Rozmowa na temat rymo-
wanki: Co robimy w przedszkolu? Wyjaśnienie znaczenie słowa odkrywamy.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 5, 6, 8, 9; IV 1, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Jestem drzewem” – rozwijanie wyobraźni ruchowej. Zabawa „Traf do celu” – doskonalenie
celności rzutu. Zabawy w piaskownicy – rozwijanie aktywności twórczej.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5, 6, 8; IV 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa plastyczna „Dorysuj”. Każde dziecko dostaje kartkę z konturowym rysunkiem postaci człowieka. Zadaniem
dzieci jest dorysować mu: oczy, nos, usta, uszy, włosy, ubranie itd. Następnie wszyscy nazywają narysowane części ciała.
Doskonalenie sprawności grafomotorycznych.
x Zabawa w pokazywanie „Lampa – nos”. Dzieci siedzą w kole. Ich zadaniem jest pokazać to, o czym mówi i co pokazuje
N. – lampę lub nos. Dzieci cały czas patrzą na N. i słuchają tego, co mówi. Czasem może je mylić – mówić lampa, a po-
kazywać nos. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej, percepcji słuchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa w teatr. Dzieci za pomocą kukiełek i pacynek dostępnych w kąciku z zabawkami tworzą własne opowiadania
i przedstawiają je kolegom. Rozwijanie ekspresyjnych możliwości dziecka, twórczości werbalnej.
x Zabawa „Kto to mówi?”. Dzieci siedzą w kole. Jedno wychodzi z koła i staje plecami do kolegów. Wybrane dziecko
z koła głośno mówi słowo podane przez N. Zadaniem dziecka odwróconego tyłem jest zgadnąć imię kolegi, który się
odezwał. Rozwijanie percepcji słuchowej.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Figurki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, manualna, językowa.
Temat: Malowane korale.
Cele:
doskonalenie sprawności manualnych
r
ozwijanie słuchu, mowy i pamięci.
Pomoce: makaron typu rurki, nitki (sznurki, sznurowadła, żyłki), farby, pędzle.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa manualna „Korale”. Każde dziecko wykonuje korale z makaronu. Nawleka makaron na nitkę wcześniej przy-
gotowaną przez N.
2. Dzieci malują farbami swoje korale.
3. Słuchanie i nauka rymowanki Zabawy w przedszkolu. N. recytuje rymowankę, a dzieci powtarzają za nim wers po wersie.
A w przedszkolu już od rana
cała grupa roześmiana.
Malujemy, rysujemy,
z klocków zamki budujemy.
Przygód dużo tutaj mamy,
świat nieznany odkrywamy.
4. Rozmowa z dziećmi na temat poznanej rymowanki. N. tłumaczy znaczenie słowa odkrywamy. Co robimy w przedszkolu?
Jakie zabawy poznaliście? Co wam się w przedszkolu najbardziej podoba? Czego nie lubicie robić?