Page 33 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 33
TYDZIEŃ 2 • Wszyscy razem • 31
Pomoce: duże arkusze papieru, obrazki sytuacyjne ilustrujące zasady grzecznego przedszkolaka, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Łódź ratunkowa”. N. dzieli dzieci na 4–5-osobowe grupy. Każda z nich dostaje arkusz papieru, który będzie
służył jako łódź. Dzieci wchodzą na arkusz. Starają się na nim wszystkie zmieścić i stać jak najdłużej. Wygrywa grupa,
która najdłużej będzie stała na swojej łodzi.
2. Wspólne układanie zasad grzecznego przedszkolaka, regulaminu zachowania się w grupie ilustrowanego obrazkami. N.
prezentuje obrazki sytuacyjne i zachęca dzieci do rozmowy na ich temat. Przykładowe zasady:
Dzielę się z innymi dziećmi zabawkami. (obrazek przedstawiający dziecko dające zabawkę koledze)
Sprzątam po skończonej zabawie. (obrazek przedstawiający dziecko odkładające zabawkę na półkę)
Gdy umyję ręce, zakręcam kran w łazience. (obrazek przedstawiający dziecko zakręcające kran)
Przestrzegam zasad bezpieczeństwa. (obrazek przedstawiający dziecko zjeżdżające ze zjeżdżalni na siedząco)
Słucham uważnie podczas zajęć. (obrazek przedstawiający dziecko uważnie słuchające N . lub kolegi)
Staram się być samodzielny. (obrazek przedstawiający dziecko wkładające ubranie)
Używam słów: PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ.
3. Wykonanie ćwiczenia KP1, k. 2. Dzieci kolorują okienko przy obrazku, na którym dziewczynka i chłopiec zachowują
się grzecznie. Rozmowa na temat obrazków.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa w piaskownicy „Zbuduj z nami babkę z piasku”. Dzieci podzielone na grupy starają się w określonym czasie
zbudować jak najwięcej babek z piasku.
x Zabawa „Trafiony”. Dzieci ustawiają się w rzędzie przed kartonowym pudełkiem. Starają się trafić do niego małymi
piłeczkami. Wygrywa to, które trafi najwięcej razy. Rozwijanie celności rzutu.
x Zabawa „Szukamy skarbów jesieni”. Dzieci szukają na terenie ogrodu skarbów jesieni: liści, kasztanów, żołędzi, jarzębiny itp.
t
PIĄTEK emat: Lubimy malować.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa plastyczna „Narysuj coś” – rozwijanie twórczej wyobraźni plastycznej.
Zabawa skoczna „Przeskocz listek”. Ćwiczenia poranne: Zestaw II. Wysłuchanie i nauka wierszyka Trzy słowa – rozmowa
o codziennym używaniu magicznych słów. Zabawa dydaktyczna „Jak mam ubrać lalę?” – doskonalenie mowy i logicznego
myślenia. Zabawa graficzna „Dokończ obrazek”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 4, 8, 9; IV 2, 5, 8
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, ruchowa – lubimy malować. Zabawa plastyczna – malowanie
dowolnego obrazka grubymi pędzlami na dużych arkuszach papieru. Oglądanie prac połączone z rozmową. Ćwiczenia
gimnastyczne: Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 8
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie kredą na chodniku liści i drzew występujących w ogrodzie – rozwijanie kreatywności
plastycznej. Zabawa ruchowo-naśladowcza – rozwijanie ekspresji ruchowej. Zbieranie liści na jesienne bukiety.
obszary z podstawy programowej: III 5, 6, 8, 9; IV 11
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa plastyczna „Narysuj coś”. Każde dziecko rysuje na kartce A4 coś, co mu podpowiada wyobraźnia (kreski, koła,
spirale itd.). Następnie N. lub dziecko składa kartkę na pół i dziecko rysuje na niej znowu dowolny rysunek, aż zamalu-
je całość. Potem N. zgina kartkę kolejny raz itd. Dziecko za każdym razem rysuje inne figury. Rozwijanie twórczej wy-
obraźni plastycznej.