Page 28 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 28
26 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, społeczna, ruchowa.
Temat: Magiczne słowa.
Cele:
r
ozwijanie umiejętności uważnego słuchania i pamięci
kształtowanie logicznego myślenia i odpowiadania na zadawane pytania
u
trwalanie zasad grzecznego zachowania wobec innych
ozwijanie umiejętności odtwarzania pamięciowego
r
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Pomoce: szablon postaci Trampolinka (KA, k. 1), dowolny instrument perkusyjny.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa słowna „Zagadki Trampolinka”. N. trzyma postać Trampolinka (KA, k. 1) i udziela mu głosu: Zadam wam dzisiaj
pytania zagadki, ponieważ chciałbym sprawdzić, czy znacie magiczne słowa. Oto pierwsza zagadka: Jakie słowo powinniśmy
powiedzieć, gdy ktoś poczęstuje nas cukierkiem? Teraz powiem drugą zagadkę: Jakie słowo powinniśmy powiedzieć, gdy
wyrządzimy komuś krzywdę lub sprawimy przykrość? Została jeszcze ostatnia zagadka: Jakie słowo powinniśmy powie-
dzieć, gdy komuś coś dajemy?
Za każdym razem dziecko, które zna odpowiedź, podnosi palec do góry, podchodzi do N. i mówi mu dane słowo
na ucho. N. mówi, czy jest to dobra odpowiedź. Następnie prosi, aby wybrane dziecko powiedziało ją głośno (DZIĘKUJĘ,
PRZEPRASZAM, PROSZĘ).
2. Rozmowa na temat sytuacji, w których należy używać magicznych słów: Dlaczego używamy magicznych słów? Kto z was
użył dzisiaj magicznego słowa? Jakiego? W jakiej sytuacji?
3. Nauka krótkiej rymowanki Słowa, które mają moc. N. recytuje słowa rymowanki, a dzieci powtarzają za nim.
Trzy magiczne słowa:
PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ
ogromną moc mają,
gdy ich przedszkolaki często używają.
4. Zabawa ruchowa „Przepraszam, dziękuję”. N. gra na instrumencie perkusyjnym, a dzieci biegają na palcach lub pod-
skakują. Gdy następuje przerwa w muzyce, N. mówi słowo przepraszam, a dzieci podchodzą do siebie nawzajem i po-
dają sobie prawe dłonie (gest słowa przepraszam). Gdy N. mówi słowo dziękuję, dzieci stają naprzeciwko siebie i kiwają
głowami (gest słowa dziękuję).
5. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Spacer wokół przedszkola. Wspólna rozmowa na temat wyglądu przedszkola i urządzeń znajdujących się na jego terenie.
x Zabawa w piaskownicy. Dzieci rysują palcem na piasku, a potem opowiadają o swoich pracach. Rozwijanie małej motoryki.
x Zabawa „Napełnij butelkę”. Dzieci podzielone są na 2 drużyny. Wszyscy otrzymują małe plastikowe butelki z szerokim
otworem. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze napełnienie ich piaskiem. Wygrywa drużyna, która pierwsza wykona za-
danie. Rozwijanie małej motoryki.
WTOREK emat: Malowane korale.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa plastyczna „Dorysuj” – doskonalenie sprawności grafomotorycznych. Za-
bawa w pokazywanie „Lampa – nos” – rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej, percepcji słuchowej. Ćwiczenia poranne:
Zestaw II. Zabawa w teatr – rozwijanie ekspresji dziecka, twórczości werbalnej. Zabawa „Kto to mówi?” – rozwijanie per-
cepcji słuchowej. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Figurki”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 5, 6, 8; IV 1, 2