Page 134 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 134
132 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
2. N. pyta dzieci: Co liczyliśmy w rymowance? Do ilu trzeba liczyć w rymowance?. N. proponuje, aby dzieci wspólnie
powtórzyły rymowankę.
3. Zabawa „Raz, dwa, trzy”. Dzieci swobodnie poruszają się przy skocznej muzyce. Na przerwę w nagraniu dobierają się
w pary i stają naprzeciwko siebie, powtarzając rymowankę.
4. Zabawa „Szukaj i licz”. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Chętne dziecko szuka w sali trzech takich samych przedmio-
tów, wskazuje je innym dzieciom i głośno przelicza.
5. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 23.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Bawimy się z misiem.
Cele:
r
ozwijanie aparatu mowy, ćwiczenia emisyjne i ortofoniczne oparte na piosenkach
eagowanie na sygnał dźwiękowy
r
wórcze interpretacje ruchowe do muzyki
t
dobieranie ruchu do akompaniamentu.
Pomoce: miś dla każdego dziecka, kapelusz, losy z instrukcjami dotyczącymi rodzaju tańca, dwa różne nagrania
skocznej muzyki, nagranie melodii dowolnego walca, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci do zabawy, mówiąc: Misie mają dzisiaj swoje święto, więc będziemy się z nimi bawić. Kiedy będzie grała
muzyka, tańczcie z misiem tak, jak podpowiada wam muzyka. Kiedy muzyka się zatrzyma, powiem wam, jaką czynność
mają wykonać misie.
Przykładowe zadania:
x Misie witają się z innymi misiami.
x Misie podchodzą do drzwi.
x Misie podchodzą do okna.
x Misie siadają na podłodze.
2. Zabawa „Śpiewamy dla misia”. N. mówi: Przytulcie swojego misia. Teraz zaśpiewamy mu piosenkę (mruczankę). N. śpie-
wa dowolną znaną dzieciom piosenkę za pomocą pojedynczych dźwięków, np.: la, la, la (lub mruczenia). Dzieci próbu-
ją naśladować N.
3. Zabawa „Tańczymy z misiami”. N. proponuje dzieciom wspólny taniec z misiami i wyjaśnia: To, jak będziemy tańczyć,
podpowiedzą nam losy z kapelusza (pokazuje dzieciom kapelusz, w którym są losy z instrukcją). Za chwilę jedno z was
wylosuje pierwszy los, ja go odczytam, potem włączę muzykę i zatańczymy w sposób opisany na losie. Gdy wyłączę muzykę,
będziemy znów losować (za każdym razem losuje inne dziecko).
Przykładowe instrukcje na losach:
x Tańczymy z misiem w kółeczku.
x Tańczymy z misiem na brzuchu.
x Tańczymy z misiem na głowie.
x Tańczymy, trzymając misia za jedną łapkę.
x Tańczymy z misiem na ramieniu.
4. Zabawa „Prezent dla misia”. N. oznajmia: Teraz misie trochę odpoczną (dzieci odkładają misie w wyznaczone miejsce,
ale tak, aby mogły one „patrzeć” na dzieci), a my przygotujemy dla nich prezenty. Proszę, uklęknijcie na podłodze
i schowajcie głowy między kolanami. Będziecie pudełkami, w których są prezenty dla misiów. Kiedy zacznie grać muzyka,
pudełka się otworzą, a wtedy powiem wam, jakie prezenty otrzymają misie. Dzieci znajdują wygodne miejsca na podło-
dze i składają się jak pudełka. N. włącza muzykę i mówi, co ma się stać po otwarciu pudełeczek.
Przykładowo:
x Z pudełeczka wyskakują piłeczki. (dzieci podskakują)
x Z pudełeczka wyjeżdżają samochody. (dzieci biegają i naśladują samochody)
x Z pudełeczka wychodzi laleczka. (dzieci tańczą)
x Z pudełeczka wychodzi robot. (chodzą jak roboty)
Za każdym razem, kiedy muzyka cichnie, dzieci ponownie zamieniają się w pudełeczka.
5. Ćwiczenia relaksacyjne (wyciszenie). Dzieci stoją w rozkroku z misiami w rękach i kołyszą się na boki przy dźwiękach
walca, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę.