Page 139 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 139

PLAN PRACY

                                                 WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

                                                                                           GRUDZIEŃ









            tydzień 13: MIKOŁAJU, CZEKAMY!


            Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
             Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
              dnia                                                             do podstawy programowej
                    Aktywność poranna   y  zabawa z chustą animacyjną „Nie damy   f   wykonuje prace plastyczne (IV 1, 8)
                    i popołudniowa      spaść piłce!”                   f   rozwija motorykę małą (I 7, 9)
                    I 5, 7, 9; IV 2, 8, 12  y  ćwiczenia grafomotoryczne „Tropy na śniegu”  f   zna brzmienie i nazwę instrumentu muzyczne-
                                      y  ćwiczenia poranne: Zestaw III    go – janczarów (IV 7)
                                      y  zabawa dydaktyczna „Figury geometryczne”  f   podejmuje próby budowania dłuższych wypo-
                                      y  zaprzęg Świętego Mikołaja – KA, k. 9  wiedzi na określony temat (IV 2)
                                      y  zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa   f   rozpoznaje krajobraz dalekiej Północy (IV 18)
                                        „Zwierzęta na spacer i do domku”  f   zna wygląd i sposób życia reniferów (IV 18)
                MIKOŁAJU, PRZYBYWAJ!  II 2, 4, 9; III 5, 6;    y y  oglądanie ilustracji przedstawiających dom   f   potrafi ruchem zilustrować muzykę, umie do-
                                                                           zna niektóre tradycje związane ze świętami Bo-
                                                                        f
                                        zabawa „Dzwonki Świętego Mikołaja” – po-
                    Zajęcia główne
                                      y
                                                                          żego Narodzenia (III 5)
                                        znanie instrumentu – janczarów
                    IV 1, 2, 3, 7, 8, 11, 18
                                                                          stosować ruch ciała do rytmu słyszanej muzyki
                                        Mikołaja w Laponii i krajobrazów dalekiej
                                                                          (IV 7)
                                        Północy
                                                                           akompaniuje z wykorzystaniem instrumentu
                                                                        f
                                        „Kim był Święty Mikołaj?” – poznanie po-
                                                                          muzycznego – janczarów (IV 7)
                                        staci biskupa Mikołaja
                                                                           uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania
                                                                        f
                                                                          do jego treści (IV 2, 3)
                                        Bunt reniferów
                Poniedziałek          y y y  wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan   f   dostrzega potrzeby, pragnienia swoje i innych
                                        wspólne redagowanie listu do Mikołaja
                                                                          (II 2, 9)
                                        wykonanie techniką kolażu indywidualnych
                                                                           okazuje radość z otrzymywania i czerpie radość
                                                                        f
                                        listów do Mikołaja
                                                                          z dawania prezentów (II 4; III 6)
                                        swobodna ekspresja ruchowa do zimowej
                                      y
                                        piosenki                        f   tworzy kompozycje z wykorzystaniem techniki
                                                                          kolażu (IV 2, 8, 11)
                    Zajęcia w ogrodzie  y  obserwacja ptaków w ogrodzie, nazywanie   f   rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geo-
                    I 5; IV 2, 18       gatunków ptaków                   metryczne (IV 12)
                                      y  zabawa tropiąca „Gdzie Mikołaj ukrył skarb?”  f   rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków
                                      y  zabawy na śniegu, wyjście na sanki  najbliższej okolicy (IV 2, 18)
                                      y  zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga-  f   wykazuje spontaniczną aktywność ruchową (I 5)
                                        niem „Piłka w dołku”
                    Aktywność poranna   y  zabawa w skojarzenia „Zimowa dobieranka”  f   okazuje radość z otrzymywania i czerpie radość
                    i popołudniowa    y  ćwiczenia poranne: Zestaw III    z dawania prezentów (II 4; III 6)
                    I 5; II 4; III 4, 6, 8; IV   y y  „Szalik dla Mikołaja” – układanie i konty-  f   obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć
                MIŁO JEST DAWAĆ PREZENTY  y y y  wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Prezent   f   prowadzi proste dialogi z zachowaniem form
                                                                          to, co mówią i czego oczekują (III 8)
                                        nuowanie rytmicznego wzoru
                    2, 3, 12
                                        ozmowa inspirowana pytaniem: Czy Mi­
                                        r
                                                                           słucha tekstów literackich (IV 2, 3)
                                                                        f
                                        kołaj dostaje prezenty?
                                                                          grzecznościowych (III 4; IV 2)
                                        dla Mikołaja
                                                                           chętnie bierze udział w zabawach słownych (IV 2)
                                                                        f
                                        ćwiczenia słuchowe „Gdzie są janczary?”
                                                                           dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne (IV 12)
                                                                        f
                                        Zabawa  ruchowa  na  czworakach  „Mur
                                                                           samodzielnie projektuje upominek dla bliskich
                                                                        f
                                        obronny”
                                                                          (IV 8)
                                        r
                    Zajęcia główne
                                                                          i pracy kolegów (IV 2)
                                        zabawa „Przyjmij prezent”
                    I 5, 7; II 4; III 4, 6; IV   y y  ozmowa z dziećmi o ich marzeniach  f   potrafi wypowiadać się na temat swojej pracy
                                                                           sprząta po zakończonej pracy (I 7)
                                                                        f
                Wtorek   2, 7, 8      y  burza mózgów „Ja też mogę być Świętym   f   potrafi ruchem zilustrować muzykę, umie dosto-
                                        Mikołajem”
                                                                          sować ruch ciała do rytmu słyszanej muzyki
                                        aktywność plastyczno-techniczna – wy-
                                      y
                                                                          (IV 7)
                                        konanie upominków według własnego      w skupieniu słucha muzyki poważnej (IV 7)
                                        pomysłu                         f
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144