Page 139 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 139
PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
GRUDZIEŃ
tydzień 13: MIKOŁAJU, CZEKAMY!
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y zabawa z chustą animacyjną „Nie damy f wykonuje prace plastyczne (IV 1, 8)
i popołudniowa spaść piłce!” f rozwija motorykę małą (I 7, 9)
I 5, 7, 9; IV 2, 8, 12 y ćwiczenia grafomotoryczne „Tropy na śniegu” f zna brzmienie i nazwę instrumentu muzyczne-
y ćwiczenia poranne: Zestaw III go – janczarów (IV 7)
y zabawa dydaktyczna „Figury geometryczne” f podejmuje próby budowania dłuższych wypo-
y zaprzęg Świętego Mikołaja – KA, k. 9 wiedzi na określony temat (IV 2)
y zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa f rozpoznaje krajobraz dalekiej Północy (IV 18)
„Zwierzęta na spacer i do domku” f zna wygląd i sposób życia reniferów (IV 18)
MIKOŁAJU, PRZYBYWAJ! II 2, 4, 9; III 5, 6; y y oglądanie ilustracji przedstawiających dom f potrafi ruchem zilustrować muzykę, umie do-
zna niektóre tradycje związane ze świętami Bo-
f
zabawa „Dzwonki Świętego Mikołaja” – po-
Zajęcia główne
y
żego Narodzenia (III 5)
znanie instrumentu – janczarów
IV 1, 2, 3, 7, 8, 11, 18
stosować ruch ciała do rytmu słyszanej muzyki
Mikołaja w Laponii i krajobrazów dalekiej
(IV 7)
Północy
akompaniuje z wykorzystaniem instrumentu
f
„Kim był Święty Mikołaj?” – poznanie po-
muzycznego – janczarów (IV 7)
staci biskupa Mikołaja
uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania
f
do jego treści (IV 2, 3)
Bunt reniferów
Poniedziałek y y y wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan f dostrzega potrzeby, pragnienia swoje i innych
wspólne redagowanie listu do Mikołaja
(II 2, 9)
wykonanie techniką kolażu indywidualnych
okazuje radość z otrzymywania i czerpie radość
f
listów do Mikołaja
z dawania prezentów (II 4; III 6)
swobodna ekspresja ruchowa do zimowej
y
piosenki f tworzy kompozycje z wykorzystaniem techniki
kolażu (IV 2, 8, 11)
Zajęcia w ogrodzie y obserwacja ptaków w ogrodzie, nazywanie f rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geo-
I 5; IV 2, 18 gatunków ptaków metryczne (IV 12)
y zabawa tropiąca „Gdzie Mikołaj ukrył skarb?” f rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków
y zabawy na śniegu, wyjście na sanki najbliższej okolicy (IV 2, 18)
y zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga- f wykazuje spontaniczną aktywność ruchową (I 5)
niem „Piłka w dołku”
Aktywność poranna y zabawa w skojarzenia „Zimowa dobieranka” f okazuje radość z otrzymywania i czerpie radość
i popołudniowa y ćwiczenia poranne: Zestaw III z dawania prezentów (II 4; III 6)
I 5; II 4; III 4, 6, 8; IV y y „Szalik dla Mikołaja” – układanie i konty- f obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć
MIŁO JEST DAWAĆ PREZENTY y y y wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Prezent f prowadzi proste dialogi z zachowaniem form
to, co mówią i czego oczekują (III 8)
nuowanie rytmicznego wzoru
2, 3, 12
ozmowa inspirowana pytaniem: Czy Mi
r
słucha tekstów literackich (IV 2, 3)
f
kołaj dostaje prezenty?
grzecznościowych (III 4; IV 2)
dla Mikołaja
chętnie bierze udział w zabawach słownych (IV 2)
f
ćwiczenia słuchowe „Gdzie są janczary?”
dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne (IV 12)
f
Zabawa ruchowa na czworakach „Mur
samodzielnie projektuje upominek dla bliskich
f
obronny”
(IV 8)
r
Zajęcia główne
i pracy kolegów (IV 2)
zabawa „Przyjmij prezent”
I 5, 7; II 4; III 4, 6; IV y y ozmowa z dziećmi o ich marzeniach f potrafi wypowiadać się na temat swojej pracy
sprząta po zakończonej pracy (I 7)
f
Wtorek 2, 7, 8 y burza mózgów „Ja też mogę być Świętym f potrafi ruchem zilustrować muzykę, umie dosto-
Mikołajem”
sować ruch ciała do rytmu słyszanej muzyki
aktywność plastyczno-techniczna – wy-
y
(IV 7)
konanie upominków według własnego w skupieniu słucha muzyki poważnej (IV 7)
pomysłu f