Page 140 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 140

138  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Grudzień



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
                                                                             do podstawy programowej
            dnia                    y  ekspresja ruchowa „W ogrodzie marzeń”  f   wskazuje kierunek pochodzenia dźwięku (IV 7)
             MIŁO JEST   DAWAĆ PREZENTY  Zajęcia w ogrodzie  y  ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV  f   przestrzega reguł gry (III 5)

                                                                          posiada zasób pojęć i słów pozwalający tworzyć
                                                                      f
                                      zabawa „Słuchaj uważnie i znajdź”
                                                                        logiczne, oryginalne skojarzenia (IV 2)
                                    y
                                      zabawa dydaktyczna „Nasz ogród śpi”
                  I 5; III 5; IV 7
             Wtorek                 y  zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem   f   rozpoznaje odgłosy z otoczenia (IV 7)
                                                                          uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
                                    y
                                                                      f
                                      między drzewkami”
                                                                          przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzy-
                                                                      f
                                                                        stania ze sprzętów terenowych (III 5)
                  Aktywność poranna   y   „Worek Świętego Mikołaja” – wykonanie   f   rozwija umiejętności manualne (I 7, 9)
                  i popołudniowa      ćwiczenia KP1, k. 25            f   aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicz-
                  I 5, 7, 9; IV 2, 5  y  zabawa ortofoniczna „Robimy porządki”  nych (I 9)
                                    y  ćwiczenia poranne: Zestaw III  f   potrafi skonstruować prostą grę matematyczną
               WYPRAWA DO KRAINY ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA
                                    y  zabawa dydaktyczna „Marzenie Trampo-  (IV 11)
                                      linka”                          f   umie liczyć, wymieniając liczebniki w popraw-
                                    y  lepienie z plasteliny – rozwijanie sprawności   nej kolejności (IV 15)
                                      manualnej                       f   przestrzega reguł gry (III 5)
                                    y  zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”  f   czerpie radość ze wspólnej zabawy (II 4; III 5)
                                                                      f   wykazuje się odpornością emocjonalną, konie-
                  Zajęcia główne    y  konstruowanie gry matematycznej „Wyprawa   czną do racjonalnego radzenia sobie w nowych
                  II 1, 2, 4, 8; III 5;    do krainy Świętego Mikołaja”; wspólna gra  i trudnych sytuacjach – spokojnie czeka na swoją
                  IV 7, 11, 12, 15  y  słuchanie i nauka piosenki Grudzień z Miko­  kolej, łagodnie reaguje w sytuacji przegranej
                                      łajem (CD)                        (II 1, 2, 8)
                                    y  zabawy rytmiczne               f   bierze udział w zabawach słownych (IV 2)
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Tropy zwierząt” – wyszukiwanie   f   tworzy proste opowiadania według podanych
                                                                        reguł, zachowując kolejność wydarzeń (IV 2, 5)
                  I 5; IV 18, 19      tropów zwierząt na śniegu           śpiewa znane piosenki (IV 7)
                                    y  zabawa „Bałwankowe przedszkole” – lepie-  f   odtwarza ruchem rytm śpiewanej piosenki (IV 7)
                                      nie kul śniegowych różnej wielkości i ro-  f   reaguje ruchem na zmianę tempa, dynamiki
                                                                      f
                                      bienie bałwanów
               Środa                y  zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”  f   bierze aktywny udział w organizowanych zaję-
                                                                        i wysokości dźwięku (IV 7)
                                                                        ciach ruchowych (I 5)
                                                                      f   prowadzi obserwacje ukierunkowane obiektów
                                                                        przyrodniczych (IV 18, 19)
                  Aktywność poranna   y  ćwiczenie percepcji słuchowej „Słuchaj   f   odtwarza rytmy (IV 12)
                  i popołudniowa      uważnie”                        f   jest spostrzegawcze (I 9; IV 9, 12)
                  I 5, 9; III 8; IV 9, 12  y  wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 26  f   uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania
                                                                        do jego treści (IV 2, 3)
                                    y  zabawa  dydaktyczna  „Wysyłam prezent   f   zna niektóre tradycje związane ze świętami
                                      do…”
               W ŚWIĄTECZNYM NASTROJU  Zajęcia główne  y  ćwiczenia oddechowe „Balonik”  f   wie, że należy pomagać słabszym w trudnych
                                                                        Bożego Narodzenia (III 5)
                                      ćwiczenia poranne: Zestaw III
                                    y
                                                                          dostrzega potrzeby (pragnienia) swoje i innych
                                      zabawa dydaktyczna „Świąteczny rożek”
                                                                        (III 6, 7)
                                    y
                                      zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”
                                    y
                                                                      f
                                                                        sytuacjach (III 5)
                                      wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan
                                    y
                                                                          umie odczytać przepis kulinarny zakodowany
                                                                      f
                                      Wigilia u sikorek
                  I 3, 7; III 1, 5, 6, 7, 8;
                                                                        za pomocą prostych symboli (IV 9)
                                      r
                                      ozmowa na temat treści opowiadania
                  IV 2, 3, 5, 9, 19
                                    y
                                                                          uważnie wykonuje zadania zgodnie z instrukcją
                                    y
                                                                        (III 8)
                                      gilijny stół
                                                                      f
                                      zajęcia kulinarne „Pieczemy pierniczki”
                                    y  oglądanie ilustracji przedstawiających wi-  f   właściwie używa prostych narzędzi kuchennych
                                                                        (I 7)
               Czwartek             y  trojenie stołu i poczęstunek – poznanie   f   ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”)
                                      s
                                      tradycji związanych ze świętami Bożego
                                                                        i odczuwa radość z wykonanej pracy (III 1)
                                      Narodzenia
                                                                          przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie
                                                                      f
                                                                        będą skutki czynności związanych z łączeniem
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Zaprzęgi”
                  I 5, 7, 9         y  ysowanie patykiem wzorów na śniegu  składników kulinarnych – wnioskuje o wprowa-
                                      r
                                                                        dzanych i obserwowanych zmianach (IV 5, 19)
                                    y  zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”
                                                                      f   uczestniczy w organizowaniu uroczystości (III 5)
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145