Page 140 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 140
138 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Grudzień
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
do podstawy programowej
dnia y ekspresja ruchowa „W ogrodzie marzeń” f wskazuje kierunek pochodzenia dźwięku (IV 7)
MIŁO JEST DAWAĆ PREZENTY Zajęcia w ogrodzie y ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV f przestrzega reguł gry (III 5)
posiada zasób pojęć i słów pozwalający tworzyć
f
zabawa „Słuchaj uważnie i znajdź”
logiczne, oryginalne skojarzenia (IV 2)
y
zabawa dydaktyczna „Nasz ogród śpi”
I 5; III 5; IV 7
Wtorek y zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem f rozpoznaje odgłosy z otoczenia (IV 7)
uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
y
f
między drzewkami”
przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzy-
f
stania ze sprzętów terenowych (III 5)
Aktywność poranna y „Worek Świętego Mikołaja” – wykonanie f rozwija umiejętności manualne (I 7, 9)
i popołudniowa ćwiczenia KP1, k. 25 f aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicz-
I 5, 7, 9; IV 2, 5 y zabawa ortofoniczna „Robimy porządki” nych (I 9)
y ćwiczenia poranne: Zestaw III f potrafi skonstruować prostą grę matematyczną
WYPRAWA DO KRAINY ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA
y zabawa dydaktyczna „Marzenie Trampo- (IV 11)
linka” f umie liczyć, wymieniając liczebniki w popraw-
y lepienie z plasteliny – rozwijanie sprawności nej kolejności (IV 15)
manualnej f przestrzega reguł gry (III 5)
y zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” f czerpie radość ze wspólnej zabawy (II 4; III 5)
f wykazuje się odpornością emocjonalną, konie-
Zajęcia główne y konstruowanie gry matematycznej „Wyprawa czną do racjonalnego radzenia sobie w nowych
II 1, 2, 4, 8; III 5; do krainy Świętego Mikołaja”; wspólna gra i trudnych sytuacjach – spokojnie czeka na swoją
IV 7, 11, 12, 15 y słuchanie i nauka piosenki Grudzień z Miko kolej, łagodnie reaguje w sytuacji przegranej
łajem (CD) (II 1, 2, 8)
y zabawy rytmiczne f bierze udział w zabawach słownych (IV 2)
Zajęcia w ogrodzie y zabawa „Tropy zwierząt” – wyszukiwanie f tworzy proste opowiadania według podanych
reguł, zachowując kolejność wydarzeń (IV 2, 5)
I 5; IV 18, 19 tropów zwierząt na śniegu śpiewa znane piosenki (IV 7)
y zabawa „Bałwankowe przedszkole” – lepie- f odtwarza ruchem rytm śpiewanej piosenki (IV 7)
nie kul śniegowych różnej wielkości i ro- f reaguje ruchem na zmianę tempa, dynamiki
f
bienie bałwanów
Środa y zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” f bierze aktywny udział w organizowanych zaję-
i wysokości dźwięku (IV 7)
ciach ruchowych (I 5)
f prowadzi obserwacje ukierunkowane obiektów
przyrodniczych (IV 18, 19)
Aktywność poranna y ćwiczenie percepcji słuchowej „Słuchaj f odtwarza rytmy (IV 12)
i popołudniowa uważnie” f jest spostrzegawcze (I 9; IV 9, 12)
I 5, 9; III 8; IV 9, 12 y wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 26 f uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania
do jego treści (IV 2, 3)
y zabawa dydaktyczna „Wysyłam prezent f zna niektóre tradycje związane ze świętami
do…”
W ŚWIĄTECZNYM NASTROJU Zajęcia główne y ćwiczenia oddechowe „Balonik” f wie, że należy pomagać słabszym w trudnych
Bożego Narodzenia (III 5)
ćwiczenia poranne: Zestaw III
y
dostrzega potrzeby (pragnienia) swoje i innych
zabawa dydaktyczna „Świąteczny rożek”
(III 6, 7)
y
zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”
y
f
sytuacjach (III 5)
wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan
y
umie odczytać przepis kulinarny zakodowany
f
Wigilia u sikorek
I 3, 7; III 1, 5, 6, 7, 8;
za pomocą prostych symboli (IV 9)
r
ozmowa na temat treści opowiadania
IV 2, 3, 5, 9, 19
y
uważnie wykonuje zadania zgodnie z instrukcją
y
(III 8)
gilijny stół
f
zajęcia kulinarne „Pieczemy pierniczki”
y oglądanie ilustracji przedstawiających wi- f właściwie używa prostych narzędzi kuchennych
(I 7)
Czwartek y trojenie stołu i poczęstunek – poznanie f ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”)
s
tradycji związanych ze świętami Bożego
i odczuwa radość z wykonanej pracy (III 1)
Narodzenia
przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie
f
będą skutki czynności związanych z łączeniem
Zajęcia w ogrodzie y zabawa „Zaprzęgi”
I 5, 7, 9 y ysowanie patykiem wzorów na śniegu składników kulinarnych – wnioskuje o wprowa-
r
dzanych i obserwowanych zmianach (IV 5, 19)
y zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”
f uczestniczy w organizowaniu uroczystości (III 5)