Page 136 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 136

134  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



            p
            oznawanie wielozmysłowe miodu
            b
            udzenie zainteresowania otaczającym światem
             t
            s
            osowanie się do reguł obowiązujących w czasie wykonywania zadania.
               Pomoce: miód płynny, plastikowe łyżeczki, woda, olej, szklane naczynie, szklanka.
          Przebieg zajęć:
          1.  N. czyta zagadkę o miodzie.

            Wszystkie misie go kochają,
            pszczółkom z ula wyjadają.     (miód)

          2.  Zabawa „Misie śpiące i wędrujące”. Dzieci zamieniają się w misie i na czworakach wędrują po sali. Na hasło: Misie śpią
            dzieci-misie zasypiają na dywanie i głośno chrapią. Zabawę powtarzamy kilka razy.
          3.  N. zaprasza do rozmowy na temat miodu. Pyta, kto robi miód, jak miód wygląda itp.
          4.  Degustacja miodu. Każde dziecko dostaje plastikową łyżeczkę, próbuje ze słoiczka miód i określa jego wygląd, smak oraz zapach.
          5.  Eksperymentowanie. N. powoli wlewa do szklanego pojemnika dwie szklanki wody, pół szklanki oleju i pół szklanki
            płynnego miodu. Dzieci obserwują rozwarstwienie cieczy. Określają, co znajduje się na spodzie szklanego naczynia
            (miód), co jest pośrodku (woda), a co na powierzchni (olej).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Droga do misia” – przejście po ścieżce do misia z mijaniem różnych przeszkód, np. krążków, wiaderek. Ćwi-
            czenie równowagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
             x Obserwacja chmur – określanie pogody. Rozwijanie spostrzegawczości.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

          N. prosi dzieci, aby następnego dnia przyniosły do przedszkola pluszowe misie.



          Piątek    temat:  Parada misiów.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Gdzie się ukrył miś?” – ćwiczenie percepcji wzrokowej. Ćwiczenia
          poranne: Zestaw II. Zabawa plasteliną – ćwiczenie sprawności manualnej. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
          „Zwierzęta na spacer i do domku”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 8, 14

          Zajęcia główne:   ▶  Zabawa z zakresu wspomagania rozwoju mowy – parada misiów. Wysłuchanie opowiadania
          Maciejki Mazan Ucieczka misia. Rozmowa na temat treści opowiadania. Zabawa dokończ zdanie „Mój miś jest…” – kształto-
          wanie pojęć: przyjaźń, przyjaciel; wdrażanie do uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat. Wykonanie
          ćwiczenia z KP1 – doskonalenie umiejętności porównywania wielkości i kształtu oraz stopniowania przymiotników:
          gruby – grubszy, chudy – chudszy, mały – mniejszy.
            obszary z podstawy programowej: IV 2, 3, 4, 12

          Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie patykiem lub kredą misia. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa
          ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 8



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Gdzie się ukrył miś?”. N. prosi dzieci, aby odwróciły się tyłem do regału z zabawkami, po czym umieszcza
            misia na regale w wybranym przez siebie miejscu. Dzieci odwracają się i jedno chętne dziecko opisuje położenie misia
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141