Page 135 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 135
TYDZIEŃ 12 • Idę z misiem do przedszkola • 133
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa na orientację „Liczymy razem”. N. zawiesza w ogrodzie w widocznych miejscach kartoniki z wizerunkami
odpowiednio: jednego, dwóch albo trzech misiów. Dzieci swobodnie biegają po ogrodzie. N. wywołuje liczby od jedne-
go do trzech, a dzieci podbiegają do właściwego kartonika. Przykładowo na hasło: jeden wszyscy biegną do miejsca,
gdzie znajduje się kartonik z jednym misiem. Zabawę powtarzamy. Dla utrudnienia N. może zmieniać rozmieszczenie
kartoników. Ćwiczenie orientacji przestrzennej.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Co z tym miodkiem?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z chustą animacyjną „Miś w gawrze” – utrwalanie orientacji w przestrzeni
oraz rozróżniania strony prawej i lewej. Ćwiczenia poranne: Zestaw II. Ćwiczenia oddechowe. Zabawa „Zaczarowany miś”
– ćwiczenie równowagi. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 14
Zajęcia główne: ▶ Eksperymentowanie-doświadczanie – co z tym miodkiem? Rozwiązywanie zagadki o miodzie.
Zabawa „Misie śpiące i wędrujące”. Degustacja miodu: określanie jego wyglądu, smaku oraz zapachu. Przeprowadzenie
doświadczenia, wnioskowanie – badanie zjawiska rozpuszczalności substancji, wykrywanie związków i zależności między
substancjami, próby wyciągania trafnych wniosków na podstawie obserwacji i doświadczeń z rozpuszczaniem.
obszary z podstawy programowej: III 5, 8; IV 2, 5, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Droga do misia” – ćwiczenie równowagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Obserwacja
chmur – określanie pogody. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa z chustą animacyjną „Miś w gawrze”. N. rozkłada chustę animacyjną na dywanie. Jedno chętne dziecko-miś
siada na środku z nogami pod brodą. Pozostałe dzieci trzymają chustę za uchwyty, idą powoli w prawą stronę i zawijają
siedzącego w niej misia. Gdy jest on już zawinięty do wysokości ramion, zatrzymują się i na hasło start równocześnie
szybko ruszają w lewą stronę. Powtarzamy zabawę, zmieniając kierunek – dzieci idą najpierw w lewą stronę, a potem
w prawą. Utrwalanie orientacji w przestrzeni oraz rozróżniania strony prawej i lewej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Wykonują głębokie wdechy nosem, następnie wydmuchują
powietrze ustami, wymawiając przy tym jak najdłużej głoskę s. Regulowanie siły i długości wdechu i wydechu.
x Zabawa „Zaczarowany miś”. Dzieci poruszają się swobodnie po sali przy dowolnej muzyce. Na przerwę w nagraniu
zatrzymują się w bezruchu. Kto się poruszy, siada z boku. Zabawę powtarzamy kilka razy. Ćwiczenie równowagi.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: eksperymentowanie-doświadczanie.
Temat: Co z tym miodkiem?
Cele:
b
adanie zjawiska rozpuszczalności substancji
w
ykrywanie związków i zależności między substancjami
p
róby wyciągania trafnych wniosków na podstawie obserwacji i doświadczeń