Page 131 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 131

TYDZIEŃ 12  •  Idę z misiem do przedszkola  •  129



            Przebieg zajęć:
            1.  N. recytuje wiersz z wykorzystaniem sylwetki niedźwiedzia.



                  Miś

              Choć wygląda jak miś z pluszu,
              ma ciut więcej animuszu
              i apetyt co się zowie!
              Raczej nie skacz mu po głowie,
              zwłaszcza kiedy je śniadanie,
              bo miś całkiem niespodzianie
              może kłapnąć groźnie:
              –   Chap!
              Ciebie też bym chętnie zjadł!
                                 Agnieszka Frączek


            2.  Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
              –   Czym różni się niedźwiedź od pluszowego misia?
              –   Jak myślicie, co miś zjada na śniadanie?
              –   Czy z niedźwiadkiem z lasu dzieci mogą się bawić?
            3.  Zabawa dydaktyczna „Co lubią zwierzęta?”. Dzieci łączą w pary zwierzęta z ich przysmakami, np.: niedźwiedź – miód,
              wiewiórka – orzech, gołąb – ziarna, dzik – żołędzie.
            4.  Zabawa „Miś idzie na spacer”. Dzieci poruszają się po sali na czworakach, naśladując misie. Na hasło Miś śpi wszystkie
              dzieci-misie zwijają się w kłębuszki i zasypiają, głośno chrapiąc. Zabawę powtarzamy kilka razy.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na wyszukiwanie gatunków drzew
              liściastych i odgadywanie ich nazw pomimo braku liści. Ćwiczenie spostrzegawczości i wnioskowania.
              x Zabawa „Miś za drzewem”. Dzieci dobierają się w pary – jedno dziecko jest drzewem, drugie misiem. N. gra na bębenku,
              a dzieci-misie swobodnie poruszają się po ogrodzie. Gdy N. przerywa grę, każde dziecko-miś chowa się za plecami
              dziecka-drzewa. Następnie dzieci zamieniają się rolami. Ćwiczenie orientacji przestrzennej.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Wtorek    temat:  Miś z klapniętymi uszkami.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Wdechy i wydechy misia”. Wyklejanie sylwety misia – KA.
            Zabawy z misiem – ćwiczenie wrażliwości słuchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw II. Zabawa „Wesołe i smutne misie”.
            Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 1, 5; IV 1, 8

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia plastyczno-techniczne – miś z klapniętymi uszkami. Wykonanie pracy plastycznej
            techniką origami z kół – sylweta misia – utrwalanie kształtu figury geometrycznej (koła), otwieranie przed dzieckiem
            nowych możliwości wyrazu, doskonalenie umiejętności tworzenia kompozycji na półprzestrzeniach z  papieru.
              ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 1; IV 2, 8, 11, 12

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Szukamy ukrytego misia” – ćwiczenie spostrzegawczości oraz orientacji przestrzennej.
            Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136