Page 131 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 131
TYDZIEŃ 12 • Idę z misiem do przedszkola • 129
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz z wykorzystaniem sylwetki niedźwiedzia.
Miś
Choć wygląda jak miś z pluszu,
ma ciut więcej animuszu
i apetyt co się zowie!
Raczej nie skacz mu po głowie,
zwłaszcza kiedy je śniadanie,
bo miś całkiem niespodzianie
może kłapnąć groźnie:
– Chap!
Ciebie też bym chętnie zjadł!
Agnieszka Frączek
2. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– Czym różni się niedźwiedź od pluszowego misia?
– Jak myślicie, co miś zjada na śniadanie?
– Czy z niedźwiadkiem z lasu dzieci mogą się bawić?
3. Zabawa dydaktyczna „Co lubią zwierzęta?”. Dzieci łączą w pary zwierzęta z ich przysmakami, np.: niedźwiedź – miód,
wiewiórka – orzech, gołąb – ziarna, dzik – żołędzie.
4. Zabawa „Miś idzie na spacer”. Dzieci poruszają się po sali na czworakach, naśladując misie. Na hasło Miś śpi wszystkie
dzieci-misie zwijają się w kłębuszki i zasypiają, głośno chrapiąc. Zabawę powtarzamy kilka razy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na wyszukiwanie gatunków drzew
liściastych i odgadywanie ich nazw pomimo braku liści. Ćwiczenie spostrzegawczości i wnioskowania.
x Zabawa „Miś za drzewem”. Dzieci dobierają się w pary – jedno dziecko jest drzewem, drugie misiem. N. gra na bębenku,
a dzieci-misie swobodnie poruszają się po ogrodzie. Gdy N. przerywa grę, każde dziecko-miś chowa się za plecami
dziecka-drzewa. Następnie dzieci zamieniają się rolami. Ćwiczenie orientacji przestrzennej.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Miś z klapniętymi uszkami.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Wdechy i wydechy misia”. Wyklejanie sylwety misia – KA.
Zabawy z misiem – ćwiczenie wrażliwości słuchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw II. Zabawa „Wesołe i smutne misie”.
Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 1, 5; IV 1, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – miś z klapniętymi uszkami. Wykonanie pracy plastycznej
techniką origami z kół – sylweta misia – utrwalanie kształtu figury geometrycznej (koła), otwieranie przed dzieckiem
nowych możliwości wyrazu, doskonalenie umiejętności tworzenia kompozycji na półprzestrzeniach z papieru.
▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 1; IV 2, 8, 11, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Szukamy ukrytego misia” – ćwiczenie spostrzegawczości oraz orientacji przestrzennej.
Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5