Page 128 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 128
126 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Tak – nie”. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. N. zadaje im pytania, na które mają odpowiedzieć tak lub nie.
Przykładowe pytania:
– Czy kot lubi mleko? (tak)
– Ulubione danie psa to marchewka? (nie)
– Czy rybki pływają w mleku? (nie)
x „Byliśmy u weterynarza” – wykonanie albumu z prac rysunkowych dzieci. Podsumowanie wiadomości zdobytych
podczas wycieczki.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: wycieczka.
Temat: U weterynarza.
Cele:
rzestrzeganie zasad obowiązujących podczas wycieczki
p
p
oznawanie pracy weterynarza
t
warzanie sytuacji sprzyjających swobodnemu wypowiadaniu się i dzieleniu się doświadczeniami
s
ozwijanie zainteresowania życiem zwierząt i przyrody
r
udzenie opiekuńczego stosunku wobec zwierząt.
b
Pomoce: klej, KA.
Przebieg zajęć:
1. Utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się w czasie wycieczki poza terenem przedszkola.
2. Omówienie celu wycieczki: zapoznanie się z pracą weterynarza, poznanie zwierząt najczęściej odwiedzających gabinet
weterynaryjny oraz sprzętów niezbędnych do ich leczenia.
3. Rozmowa z weterynarzem na temat jego pracy i pacjentów.
4. Wykonanie pracy z KA, k. 7 – składanie i sklejanie szablonu pieska według wzoru. Próby animowania sylwety połączone
z opowiadaniem na temat wizyty pieska u weterynarza.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Znajdź mieszkanie pająka”. Dzieci chodzą po ogrodzie i szukają pajęczyny oraz jej twórcy – określanie wielkości,
kształtu i koloru pajęczyny. Rozwijanie zainteresowania światem przyrody i ćwiczenie uważnej obserwacji.
x Rysowanie na ziemi pajęczyny własnego projektu. Ćwiczenia doskonalące ogólną sprawność manualną.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Nasze zwierzaczki wracają do domu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: „Nasi milusińscy” – tworzenie swobodnego tekstu – rozwijanie zainteresowania
pisaniem i czytaniem. Ćwiczenia poranne: Zestaw I. Zabawa „Pieski gonią kotki” – ćwiczenie refleksu i zręczności. „Czy
piesek dogoni kotka?” – malowanie farbami grubym pędzlem ciągłych linii falistych – ćwiczenia rozmachowe rąk, uspraw-
nianie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2
Zajęcia główne: ▶ Zabawa dydaktyczna – nasze zwierzaczki wracają do domu. Łączenie obrazków przedstawia-
jących dorosłe zwierzęta z obrazkami przedstawiającymi ich młode. Ćwiczenie dźwiękonaśladowcze – naśladowanie
odgłosów zwierząt. Zabawa „Zwierzęta do domu” – kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt, utrwalanie nazw
zwierząt hodowlanych (dorosłych i młodych). Wykonanie ćwiczenia z KP1.
obszary z podstawy programowej: II 10; IV 2, 7, 12, 18