Page 127 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 127

TYDZIEŃ 11  •  Nasze zwierzaki  •  125



            5.  Rozmowa z dziećmi na temat treści piosenki. Przykładowe pytania:
              –   Jak wyglądają jamniki?
              –   Co zrobił jamniczek z piosenki? Co zabrał babci? Co zrobił z lalką?
              –   Jak wyglądał, kiedy spał?
              –   Jak myślicie, czy to był młody, czy dorosły pies?
              –   Jak się nazywa młody piesek?
            6.  Zabawa „Pieski”. N. mówi do dzieci: Teraz wy będziecie małymi pieskami jak jamniczek z naszej piosenki. Dzieci-pieski
              chodzą po sali (dłonie i stopy na podłodze) i naśladują zachowanie piesków zgodnie z instrukcją N.:
              –   Pieski węszą, szukają kości. (dzieci trzymają głowę przy podłodze)
              –   Merdają ogonem. (dzieci kręcą biodrami na boki)
              –   Szczekają. (dzieci naśladują odgłos szczekania).
            7.  Zabawa „Pieski idą spać”. N. puszcza instrumentalną wersję piosenki. Podczas zwrotki, dzieci-pieski idą na spacer
              (chodzą po sali), a w czasie zapraszającego do snu refrenu – zasypiają (zwijają się w kłębek na podłodze).
            8.  Dzieci ilustrują treść piosenki z podziałem na role: narratora, jamniczka, babci, dziewczynki i lalki (babcią lub narra-
              torem może być N.).
              Sposób inscenizacji:
              Dzieci siedzą (lub stoją) w dużym kole, w którym jamniczek rozrabia zgodnie ze słowami piosenki. Na refren nasz
              bohater zasypia, a pozostała część grupy próbuje śpiewać słowa refrenu razem z nagraniem. W podobny sposób dzieci
              odgrywają kolejne zwrotki. W zakończeniu czwartej wszystkie dzieci podchodzą na paluszkach do śpiącego pieska,
              a kiedy pada słowo zły, jamniczek próbuje złapać któreś dziecko na wzór zabawy „Stary niedźwiedź mocno śpi”.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Obserwowanie ogrodu – poszukiwanie piórek ptaków i oglądanie ich przez lupę. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
              x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            Czwartek    temat:  U weterynarza.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Co się ukryło na obrazku?” – ćwiczenie percepcji wzrokowej. Ćwicze-
            nia poranne: Zestaw I. Zabawa „Tak – nie”. „Byliśmy u weterynarza” – wykonanie albumu z prac rysunkowych dzieci –
            podsumowanie wiadomości zdobytych podczas wycieczki. Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 1, 8, 18

            Zajęcia główne:   ▶  Wycieczka – u weterynarza. Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się w czasie wycieczki
            poza terenem przedszkola. Wycieczka do gabinetu weterynarza – zapoznanie się z pracą weterynarza, poznanie zwierząt
            najczęściej odwiedzających gabinet weterynaryjny oraz sprzętów niezbędnych do ich leczenia. Rozmowa z weterynarzem
            na temat jego pracy i pacjentów. Wykonanie pracy z KA – składanie i sklejanie szablonu pieska.
              obszary z podstawy programowej: II 10; III 5; IV 2, 18, 20

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Znajdź mieszkanie pająka” – rozwijanie zainteresowania światem przyrody i ćwiczenie
            uważnej obserwacji. Rysowanie na ziemi pajęczyny własnego projektu. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między
            drzewkami”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 8, 18



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa „Co się ukryło na obrazku?”. N. dzieli dzieci na pięć zespołów. Każdy z nich dostaje kopertę z obrazkiem,
              na którym są ukryte zwierzęta. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze odnalezienie ukrytych zwierząt. Ćwiczenie percepcji
              wzrokowej.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132