Page 127 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 127
TYDZIEŃ 11 • Nasze zwierzaki • 125
5. Rozmowa z dziećmi na temat treści piosenki. Przykładowe pytania:
– Jak wyglądają jamniki?
– Co zrobił jamniczek z piosenki? Co zabrał babci? Co zrobił z lalką?
– Jak wyglądał, kiedy spał?
– Jak myślicie, czy to był młody, czy dorosły pies?
– Jak się nazywa młody piesek?
6. Zabawa „Pieski”. N. mówi do dzieci: Teraz wy będziecie małymi pieskami jak jamniczek z naszej piosenki. Dzieci-pieski
chodzą po sali (dłonie i stopy na podłodze) i naśladują zachowanie piesków zgodnie z instrukcją N.:
– Pieski węszą, szukają kości. (dzieci trzymają głowę przy podłodze)
– Merdają ogonem. (dzieci kręcą biodrami na boki)
– Szczekają. (dzieci naśladują odgłos szczekania).
7. Zabawa „Pieski idą spać”. N. puszcza instrumentalną wersję piosenki. Podczas zwrotki, dzieci-pieski idą na spacer
(chodzą po sali), a w czasie zapraszającego do snu refrenu – zasypiają (zwijają się w kłębek na podłodze).
8. Dzieci ilustrują treść piosenki z podziałem na role: narratora, jamniczka, babci, dziewczynki i lalki (babcią lub narra-
torem może być N.).
Sposób inscenizacji:
Dzieci siedzą (lub stoją) w dużym kole, w którym jamniczek rozrabia zgodnie ze słowami piosenki. Na refren nasz
bohater zasypia, a pozostała część grupy próbuje śpiewać słowa refrenu razem z nagraniem. W podobny sposób dzieci
odgrywają kolejne zwrotki. W zakończeniu czwartej wszystkie dzieci podchodzą na paluszkach do śpiącego pieska,
a kiedy pada słowo zły, jamniczek próbuje złapać któreś dziecko na wzór zabawy „Stary niedźwiedź mocno śpi”.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwowanie ogrodu – poszukiwanie piórek ptaków i oglądanie ich przez lupę. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: U weterynarza.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Co się ukryło na obrazku?” – ćwiczenie percepcji wzrokowej. Ćwicze-
nia poranne: Zestaw I. Zabawa „Tak – nie”. „Byliśmy u weterynarza” – wykonanie albumu z prac rysunkowych dzieci –
podsumowanie wiadomości zdobytych podczas wycieczki. Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 1, 8, 18
Zajęcia główne: ▶ Wycieczka – u weterynarza. Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się w czasie wycieczki
poza terenem przedszkola. Wycieczka do gabinetu weterynarza – zapoznanie się z pracą weterynarza, poznanie zwierząt
najczęściej odwiedzających gabinet weterynaryjny oraz sprzętów niezbędnych do ich leczenia. Rozmowa z weterynarzem
na temat jego pracy i pacjentów. Wykonanie pracy z KA – składanie i sklejanie szablonu pieska.
obszary z podstawy programowej: II 10; III 5; IV 2, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Znajdź mieszkanie pająka” – rozwijanie zainteresowania światem przyrody i ćwiczenie
uważnej obserwacji. Rysowanie na ziemi pajęczyny własnego projektu. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między
drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Co się ukryło na obrazku?”. N. dzieli dzieci na pięć zespołów. Każdy z nich dostaje kopertę z obrazkiem,
na którym są ukryte zwierzęta. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze odnalezienie ukrytych zwierząt. Ćwiczenie percepcji
wzrokowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).