Page 122 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 122
120 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci do obejrzenia teatrzyku kukiełkowego. Prezentacja kukiełkowej aranżacji opowiadania Maciejki
Mazan Remont przygotowanej przez N. na podstawie tekstu.
Remont
Nie wyobrażacie sobie, co się dzisiaj wydarzyło! Ale po kolei .
Musicie wiedzieć, że mieszkam we własnym pięknym domu . Czasem próbuje do niego wejść kot Stefan, ale przeważnie
mieszkam zupełnie sam . Nie nudzę się, bo tuż obok mieszkają moi przyjaciele: Janek i jego rodzice oraz dziadek . Czasem
zapraszają mnie do siebie, ale ja najbardziej lubię mój dom . Jest dokładnie taki, jak potrzeba: ani za duży, ani za mały . Latem
chroni przed słońcem, a przez szpary w deskach wpada wiatr i wspaniale chłodzi . To się nazywa klimatyzacja . Wiem o tym,
bo tak mi powiedział Reks z sąsiedztwa . Nikt, nawet Reks, nie ma takiego pięknego domu jak ja!
Ale ostatnio zmieniła się pogoda . Reks mówi, że wkrótce przyjdą mrozy i z nieba zacznie padać coś białego . To się
nazywa śnieg i jeszcze nigdy tego nie widziałem, bo urodziłem się na wiosnę .
Pewnie już się domyślacie, że Reks i ja jesteśmy psami . Janek jest człowiekiem, ale to nic nie szkodzi, lubię go tak, jakby
był psem . Janek bawi się ze mną, głaszcze mnie i ma niesamowite pomysły! Na przykład dzisiaj…
Z samego rana obudził mnie głos Janka . Wybiegłem, bo myślałem, że będziemy się bawić, ale Janek nie przyniósł zabawek,
tylko młotek, piłę i inne przedmioty . Razem z nim szedł jego dziadek .
– Zrobimy remont twojej budy! – wyjaśnił mi Janek (On tak mówi na mój dom) . – Ocieplimy ją na zimę .
Nie wiem, co to jest remont, ale bardzo się zaniepokoiłem . A już zupełnie się przestraszyłem, kiedy dziadek Janka zdjął
dach z mojego domu! Zacząłem wołać, żeby go zostawili w spokoju, bo może jest trochę chłodno, ale bez dachu będzie
jeszcze chłodniej…
– Ależ Burek się cieszy, że będzie miał nową budę – powiedział dziadek .
– Mnie się zdaje, że jest niezadowolony – odparł Janek (widzicie, jaki jest mądry?) – Ale daję słowo, Burek, że spodoba
ci się buda po remoncie .
Ja zawsze wierzę Jankowi, więc się uspokoiłem i nawet próbowałem pomagać, ale dziadek Janka jakoś tego nie docenił .
Powiedział, że mu zabieram gwoździe i młotek . Więc położyłem się i tylko nadzorowałem prace .
Kiedy skończyli, prawie nie poznałem mojego domu! Na podłodze leżała warstwa czegoś, przez co zupełnie nie było
czuć chłodu bijącego z ziemi, ściany zrobiły się grubsze i nic przez nie nie wiało, a na górze dziadek zbudował sufit, który
także nie wpuszczał wiatru i chłodu . Wszedłem do środka i zrobiło mi się tak ciepło, że omal nie zasnąłem . Na szczęście
przypomniało mi się, że muszę się pochwalić Reksowi .
– Reks, Reks, Reks! – zawołałem . – Wiesz, co się stało? Janek i dziadek wyremontowali mi dom! Niech to białe pada
sobie, ile chce!
– No, teraz Burek już na pewno się cieszy – powiedział dziadek .
– A mnie się zdaje, że chwali się innym psom – odparł Janek .
Janek jest najmądrzejszy na świecie!
I wszystko byłoby świetnie, gdyby nie to, że Stefan tak się zachwycił moim nowym ocieplonym domem, że ciągle
mnie odwiedza i kładzie się na samym środku mojego legowiska! No, naprawdę!
Maciejka Mazan
2. Rozmowa inspirowana tekstem opowiadania. Przykładowe pytania:
– Jaka pora roku zbliżała się w opowiadaniu?
– Dlaczego buda Burka wymagała remontu?
– Kto wyremontował budę?
– Jak możemy pomagać zwierzętom podczas zimy?
– Co to jest schronisko dla zwierząt?
3. Zabawa ortofoniczna „Baw się z pieskiem” – przećwiczenie mięśni narządów mowy na wyrażeniach: hau, miau, pi, ko itd.
w trakcie naśladowania zabawy pieska z innymi zwierzętami.
4. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 21 – tworzenie kompozycji płaskiej z wykorzystaniem gotowych elementów ilustracji.
Wycinanie z brązowego papieru i naklejanie budy dla pieska.
5. Zabawa ruchowa „Buda Burka”. Dzieci rozkładają na dywanie wykonane wcześniej (zob. punkt 4) prace. Następnie
zamieniają się w pieski i wędrują po sali na czworakach. Na hasło: piesek do budy każde dziecko-piesek zatrzymuje się
przy jednej z prac (bud). Zabawę powtarzamy, przy czym dzieci-pieski nie mogą dwa razy wybrać tej samej budy.