Page 122 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 122

120  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          Przebieg zajęć:
          1.  N. zaprasza dzieci do obejrzenia teatrzyku kukiełkowego. Prezentacja kukiełkowej aranżacji opowiadania Maciejki
            Mazan Remont przygotowanej przez N. na podstawie tekstu.


                Remont


            Nie wyobrażacie sobie, co się dzisiaj wydarzyło! Ale po kolei .
               Musicie wiedzieć, że mieszkam we własnym pięknym domu . Czasem próbuje do niego wejść kot Stefan, ale przeważnie
            mieszkam zupełnie sam . Nie nudzę się, bo tuż obok mieszkają moi przyjaciele: Janek i jego rodzice oraz dziadek . Czasem
            zapraszają mnie do siebie, ale ja najbardziej lubię mój dom . Jest dokładnie taki, jak potrzeba: ani za duży, ani za mały . Latem
            chroni przed słońcem, a przez szpary w deskach wpada wiatr i wspaniale chłodzi . To się nazywa klimatyzacja . Wiem o tym,
            bo tak mi powiedział Reks z sąsiedztwa . Nikt, nawet Reks, nie ma takiego pięknego domu jak ja!
               Ale ostatnio zmieniła się pogoda . Reks mówi, że wkrótce przyjdą mrozy i z nieba zacznie padać coś białego . To się
            nazywa śnieg i jeszcze nigdy tego nie widziałem, bo urodziłem się na wiosnę .
               Pewnie już się domyślacie, że Reks i ja jesteśmy psami . Janek jest człowiekiem, ale to nic nie szkodzi, lubię go tak, jakby
            był psem . Janek bawi się ze mną, głaszcze mnie i ma niesamowite pomysły! Na przykład dzisiaj…
               Z samego rana obudził mnie głos Janka . Wybiegłem, bo myślałem, że będziemy się bawić, ale Janek nie przyniósł zabawek,
            tylko młotek, piłę i inne przedmioty . Razem z nim szedł jego dziadek .
               – Zrobimy remont twojej budy! – wyjaśnił mi Janek (On tak mówi na mój dom) . – Ocieplimy ją na zimę .
               Nie wiem, co to jest remont, ale bardzo się zaniepokoiłem . A już zupełnie się przestraszyłem, kiedy dziadek Janka zdjął
            dach z mojego domu! Zacząłem wołać, żeby go zostawili w spokoju, bo może jest trochę chłodno, ale bez dachu będzie
            jeszcze chłodniej…
               – Ależ Burek się cieszy, że będzie miał nową budę – powiedział dziadek .
               – Mnie się zdaje, że jest niezadowolony – odparł Janek (widzicie, jaki jest mądry?) – Ale daję słowo, Burek, że spodoba
            ci się buda po remoncie .
               Ja zawsze wierzę Jankowi, więc się uspokoiłem i nawet próbowałem pomagać, ale dziadek Janka jakoś tego nie docenił .
            Powiedział, że mu zabieram gwoździe i młotek . Więc położyłem się i tylko nadzorowałem prace .
               Kiedy skończyli, prawie nie poznałem mojego domu! Na podłodze leżała warstwa czegoś, przez co zupełnie nie było
            czuć chłodu bijącego z ziemi, ściany zrobiły się grubsze i nic przez nie nie wiało, a na górze dziadek zbudował sufit, który
            także nie wpuszczał wiatru i chłodu . Wszedłem do środka i zrobiło mi się tak ciepło, że omal nie zasnąłem . Na szczęście
            przypomniało mi się, że muszę się pochwalić Reksowi .
               – Reks, Reks, Reks! – zawołałem . – Wiesz, co się stało? Janek i dziadek wyremontowali mi dom! Niech to białe pada
            sobie, ile chce!
               – No, teraz Burek już na pewno się cieszy – powiedział dziadek .
               – A mnie się zdaje, że chwali się innym psom – odparł Janek .
               Janek jest najmądrzejszy na świecie!
               I wszystko byłoby świetnie, gdyby nie to, że Stefan tak się zachwycił moim nowym ocieplonym domem, że ciągle
            mnie odwiedza i kładzie się na samym środku mojego legowiska! No, naprawdę!
                                                                                             Maciejka Mazan


          2.  Rozmowa inspirowana tekstem opowiadania. Przykładowe pytania:
            –   Jaka pora roku zbliżała się w opowiadaniu?
            –   Dlaczego buda Burka wymagała remontu?
            –   Kto wyremontował budę?
            –   Jak możemy pomagać zwierzętom podczas zimy?
            –   Co to jest schronisko dla zwierząt?
          3.  Zabawa ortofoniczna „Baw się z pieskiem” – przećwiczenie mięśni narządów mowy na wyrażeniach: hau, miau, pi, ko itd.
            w trakcie naśladowania zabawy pieska z innymi zwierzętami.
          4.  Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 21 – tworzenie kompozycji płaskiej z wykorzystaniem gotowych elementów ilustracji.
            Wycinanie z brązowego papieru i naklejanie budy dla pieska.
          5.  Zabawa ruchowa „Buda Burka”. Dzieci rozkładają na dywanie wykonane wcześniej (zob. punkt 4) prace. Następnie
            zamieniają się w pieski i wędrują po sali na czworakach. Na hasło: piesek do budy każde dziecko-piesek zatrzymuje się
            przy jednej z prac (bud). Zabawę powtarzamy, przy czym dzieci-pieski nie mogą dwa razy wybrać tej samej budy.
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127