Page 124 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 124
122 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Pomoce: podkładki ochronne, masa solna, farby, pędzle.
Przebieg zajęć:
1. N. mówi zagadkę.
Mieszka w budzie, tuż przy murku.
Wszystkich strzeże na podwórku.
Kiedy jest okropnie zły –
groźnie szczerzy ostre kły.
A gdy jest zadowolony,
merda do nas swym ogonem. (pies)
Anna Mikita
2. Zabawa dramowa „Mały i duży pies”. Dzieci poruszają się swobodnie po sali i naśladują zachowania piesków. Dziew-
czynki są małymi pieskami i prezentują się chłopcom. Chłopcy są dużymi pieskami i prezentują się dziewczynkom.
Po prezentacji następuje zmiana ról.
3. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x rozłożenie podkładek ochronnych
x lepienie z masy solnej postaci pieska
x pozostawienie figurki do wyschnięcia
x pomalowanie pieska farbami.
4. Prezentacja wykonanych przez dzieci prac i zorganizowanie wystawy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Umieszczenie w ogrodzie wspólnie z dozorcą przedszkolnym karmników dla ptaków i obserwowanie zachowania ptaków
po wysypaniu im pokarmu. Uwrażliwianie na potrzeby zwierząt.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Droga do domu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Złap rybkę w akwarium” – ćwiczenie refleksu. Praca plastyczna „Rybka” –
doskonalenie ogólnej sprawności manualnej i wyobraźni. Ćwiczenia poranne: Zestaw I. Ćwiczenia oddechowe „Rybka na
wędce”. Malowanie rybek farbami plakatowymi według własnego pomysłu – rozwijanie wyobraźni. Zabawa ruchowa skoczna
„Zrzuć woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 11, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawa matematyczna – droga do domu. Zabawy dydaktyczne rozwijające umiejętność sto-
sowania określeń dotyczących długości: długi, krótki, krótszy od, dłuższy od; przeliczanie w zakresie 3. ▶ 2. Zajęcia
umuzykalniające – poznajemy zwierzęta domowe – pies. Słuchanie i nauka piosenki Popatrzcie na jamniczka. Zabawy
rytmiczne doskonalące rozróżnianie i nazywanie różnych odgłosów i dźwięków.
obszary z podstawy programowej: III 1, 5; IV 2, 7, 12, 13, 15
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – poszukiwanie piórek ptaków i oglądanie ich przez lupę. Zabawy z wykorzy-
staniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19