Page 125 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 125
TYDZIEŃ 11 • Nasze zwierzaki • 123
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Złap rybkę w akwarium”. Dzieci stoją w kręgu i trzymają chustę animacyjną za uchwyty. Jedno dziecko – rybak
wchodzi na chustę i próbuje dotknąć drugiego dziecka poruszającego się pod chustą – czyli złapać rybkę pływającą
w akwarium. Pozostałe dzieci z grupy cały czas falują chustą. Ćwiczenie refleksu.
x Praca plastyczna „Rybka”. Dzieci mają do dyspozycji po dwie kartki z gazety (kartek może być więcej dla wzmocnienia
tworzonej pracy) i taśmę tynkarską. Jedną kartkę zgniatają w luźną kulę, którą wkładają w drugą kartkę, modelując
postać rybki. W odległości mniej więcej 1/3 długości od końca zaznaczają ogon rybki, oklejając w tym miejscu gazetę
paskiem taśmy tynkarskiej. Ćwiczenie ogólnej sprawności manualnej i wyobraźni.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe „Rybka na wędce”. Dzieci trzymają patyki (wędki) z przywiązanymi do nich sznurkami,
na których są zawieszone gazetowe rybki (wykonane podczas zajęć porannych). Dzieci dmuchają na rybki tak, aby się
poruszały. Regulowanie wdechów i wydechów.
x Malowanie rybek farbami plakatowymi według własnego pomysłu. Rozwijanie wyobraźni.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawa matematyczna.
Temat: Droga do domu.
Cele:
osowanie określeń dotyczących długości: długi, krótki, krótszy od, dłuższy od
t
s
rzeliczanie w zakresie 3
p
ozwijanie umiejętności koncentracji uwagi
r
w
drażanie do dokładnej obserwacji oraz prób łączenia przyczyny ze skutkiem.
Pomoce: taśma tynkarska, sylwetki: kotka, pieska, rybki oraz ich domów, tasiemka w trzech kolorach (po dziewięć kawał-
ków o długości około 50 cm z każdego koloru), szarfy w trzech kolorach (po jednej dla każdego dziecka), tamburyn.
Przebieg zajęć:
1. N. rozkłada na dywanie szarfy w trzech kolorach. Dzieci swobodnie biegają po sali przy dźwiękach tamburynu. Na głoś-
niejsze uderzenie zatrzymują się przy wybranej szarfie i zakładają ją na siebie. Zabawę powtarzamy, ale tym razem dzieci
biegają po sali w szarfach i na głośniejsze uderzenie dobierają się w zespoły według kolorów.
2. Zespoły siadają w wybranym miejscu sali i losują sylwetkę zwierzątka: kotka, pieska lub rybki. N. za pomocą taśmy
tynkar skiej wyznacza drogę, którą każde zwierzątko będzie musiało pokonać do swojego domku – sylwetka domu
zostaje umieszczona na końcu drogi. Każda droga powinna być innej długości.
3. Burza mózgów „Która droga jest najkrótsza?”. N. pyta dzieci, w jaki sposób można sprawdzić, która droga jest najdłuższa,
a która najkrótsza – poszukiwanie różnych sposobów pomiaru drogi.
4. Każdy zespół otrzymuje od N. po trzy tasiemki z każdego z trzech kolorów (w sumie dziewięć) i dokonuje pomiaru drogi,
przykładając tasiemki do taśmy tynkarskiej. N. zapisuje wynik każdego zespołu kolorowymi flamastrami na kartonie
za pomocą kresek, np. trzy czerwone tasiemki, trzy zielone tasiemki i jedna żółta. Porównanie wyników.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Poznajemy zwierzęta domowe – pies.
Cele:
ozróżnianie i nazywanie różnych odgłosów i dźwięków – próby naśladowania
r
doskonalenie aparatu głosowego
eagowanie na sygnał dźwiękowy
r
słuchanie i śpiewanie piosenki.
Pomoce: ilustracje przedstawiające: kota, psa i papugę, nagranie z odgłosami zwierząt (kota, psa, papugi), rożek
wykonany z kartki z bloku technicznego formatu A3 (kartka zwinięta w rożek i sklejona taśmą klejącą), nagranie
skocznej muzyki oraz piosenki Popatrzcie na jamniczka w wersji ze słowami i instrumentalnej, CD.