Page 129 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 129
TYDZIEŃ 11 • Nasze zwierzaki • 127
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Koty na płoty”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa skoczna
„Skoczki”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x „Nasi milusińscy” – tworzenie swobodnego tekstu. Dzieci próbują tworzyć opowiadanie o zwierzętach i ich zwyczajach.
N. zapisuje wszystkie wypowiedzi, zwraca uwagę na właściwe stosowanie form fleksyjnych i układanie zdań. Rozwijanie
zainteresowania pisaniem i czytaniem.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Pieski gonią kotki”. Dzieci dobierają się w pary – jedno z nich jest pieskiem, a drugie kotkiem (kotki mają ogonki
z szarf). Każdy piesek goni swojego kotka i próbuje zabrać mu ogonek. Jeśli mu się uda, następuje zmiana ról w parze.
Zabawę powtarzamy kilka razy. Ćwiczenie refleksu i zręczności.
x „Czy piesek dogoni kotka?”. Dzieci malują farbami grubym pędzlem na długim arkuszu papieru ciągłe linie faliste.
Z lewej strony arkusza przyklejamy sylwetę pieska, a z prawej – kotka. Zadaniem dzieci jest pociągnięcie jak najdłuższej
linii bez odrywania pędzla. Ćwiczenia rozmachowe rąk, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej. (Uwaga: Farba
musi mieć konsystencję gęstej śmietany, tak aby dziecko nie musiało często moczyć pędzla. Pozwala to na kreślenie
ciągłych linii).
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna.
Temat: Nasze zwierzaczki wracają do domu.
Cele:
kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt
trwalanie nazw i wyglądu zwierząt hodowlanych (dorosłych i młodych)
u
ozwijanie wrażliwości słuchowej
r
b
udzenie zainteresowania pięknem przyrody
r
ozwijanie mięśni narządów mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
Pomoce: obrazki dorosłych zwierząt (kota, psa, krowy, konia, kozy, gęsi, kaczki, kury), po dwa obrazki młodych
zwierząt (kocięcia, szczenięcia, cielęcia, źrebięcia, koźlęcia, gąsięcia, kaczęcia, kurczęcia), KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. rozkłada na dywanie obrazki z dorosłymi zwierzętami i ich młodymi. Prosi chętne dzieci, aby połączyły dorosłe zwie-
rzęta z ich dziećmi.
2. Ćwiczenie dźwiękonaśladowcze. Dzieci naśladują głosy zwierząt.
3. Zabawa „Zwierzęta do domu”. N. wyznacza chętne dzieci na mamy zwierząt i wręcza im obrazki przedstawiające dorosłe
zwierzęta. Pozostałe dzieci są młodymi zwierzętami (każda mama powinna mieć chociaż jedno młode). Mamy siadają
na brzegach dywanu. Młode zwierzęta swobodnie poruszają się po podwórku-dywanie. Mamy po kolei wołają swoje
dzieci, naśladując odgłosy danego zwierzątka. Gdy młode zwierzątka usłyszą wołanie swojej mamy, biegną do niej
i siadają obok. Zabawę powtarzamy kilka razy, zamieniając rolami mamy z młodymi.
4. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 22.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Koty na płoty”. Dzieci-kotki swobodnie wędrują po ogrodzie i przeciągają się. Na jedno uderzenie w bębenek
wszystkie kotki wskakują na ławeczkę-płotek. Na dwa uderzenia w bębenek dzieci-kotki schodzą z ławeczki-płotka.
Zabawę powtarzamy. Ćwiczenie refleksu i równowagi.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).