Page 132 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 132
130 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Wdechy i wydechy misia”. Dzieci-misie stoją w kole, kładą na dłoni kawałek tekturki (plaster
miodu), nabierają dużo powietrza w płuca (wdech nosem) i mocno dmuchają na plaster miodu (wydech ustami).
Ćwiczenie powtarzamy kilka razy. Regulowanie oddechu, powiększanie pojemności płuc.
x Wykonanie pracy z KA, k. 8 – wykonanie sylwetki misia poprzez samodzielne wylepianie konturu różnorodnym mate-
riałem plastycznym (krepiną, papierem kolorowym, skrawkami materiału). Przyklejanie misiowi pyszczka i łapek.
Dorysowywanie lub doklejanie oczu. Zabawy z misiem; N. mówi szeptem dowolny wyraz z odległości około 2 m, a dziecko
powtarza go misiowi na ucho. Potem N. pyta: Co powiedziałeś misiowi?. Ćwiczenie wrażliwości słuchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Wesołe i smutne misie”. Dzieci w rozsypce chodzą po sali. Gdy N. mówi: Chodzicie jak smutne misie,
dzieci-misie opuszczają głowy, zaokrąglają plecy, uginają nogi. Na klaśnięcie w dłonie dzieci-misie chodzą jak wesołe
misie – prostują się, podnoszą głowy, ściągają łopatki, wciągają brzuch i korygują postawę. Wyrażanie uczuć w czasie
zabawy.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Miś z klapniętymi uszkami.
Cele:
trwalanie kształtu figury geometrycznej (koła)
u
twieranie przed dzieckiem nowych możliwości wyrazu
o
r
ozwijanie umiejętności wyrażania własnych wyobrażeń i obserwacji za pomocą technik plastycznych
doskonalenie umiejętności tworzenia kompozycji na półprzestrzeniach z papieru
wprowadzenie nastroju radosnego ożywienia
w
drażanie do dbania o ład i porządek w otoczeniu.
Pomoce: pluszowy miś, kartka A4, klej, papierowe koła o różnej wielkości i kolorze (dla każdego dziecka 12 sztuk).
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa porządkująca wiadomości dzieci na temat wyglądu misia. Wymienienie nazw części ciała i wskazanie ich
na pluszowym misiu.
2. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x wybranie przez każde dziecko zestawu 12 kółek, które posłużą jako części ciała misia
x przyklejenie do kartki poszczególnych części misia, począwszy od brzuszka (koła na uszy należy zgiąć na pół i przy-
kleić tylko jedną połową, żeby był efekt klapniętych uszek).
3. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
4. Prezentacja wykonanych prac i zorganizowanie wystawy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa tropiąca „Szukamy ukrytego misia”. Dzieci próbują odnaleźć w ogrodzie ukrytego wcześniej przez N. pluszo-
wego misia. Ćwiczenie spostrzegawczości oraz orientacji przestrzennej.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).