Page 119 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 119
TYDZIEŃ 10 • Jakie to ciekawe! • 117
Cele:
obudzanie ciekawości poznawczej
p
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
r
b
adanie zjawiska rozpuszczalności substancji
w
ykrywanie związków i zależności zachodzących między substancjami
p
róby wyciągania wniosków.
Pomoce: cztery szklanki, woda, cukier, sól, mąka, piasek, łyżeczka, kubeczki jednorazowe (po jednym dla każdego
dziecka), spryskiwacz, patyczek z przywiązanym do niego sznureczkiem, tace z piaskiem (jedna dla dwójki
dzieci), KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. czyta zagadkę.
Jest do picia i do mycia,
i dla kwiatków jest w ogrodzie,
pluska, szumi, chlapie, kapie…
O czym mowa? Tak, o… (wodzie)!
Maciejka Mazan
2. Wielozmysłowe poznawanie wody. Dzieci otrzymują kubeczki jednorazowe z wodą mineralną. Oglądają ją, wąchają,
smakują i słuchają, jak chlupie w kubeczku. N. spryskuje dzieci wodą ze spryskiwacza. Wyciąganie wniosków.
3. Zabawa badawcza „Co rozpuszcza się w wodzie?”. Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. przygotowuje cztery szklanki
i do każdej wlewa wodę na oczach dzieci. Wsypuje do naczyń kolejno: cukier, sól, mąkę, piasek. Dzieci sprawdzają,
co się rozpuściło w wodzie.
4. Kontynuowanie eksperymentu – sprawdzanie, czy w wodzie można rozpuścić więcej (np. trzy razy tyle) soli. Następnie
dzieci kładą na tej samej szklance patyczek z przywiązanym do niego sznureczkiem, który zanurzają w wodzie z solą,
po czym odsta wiają do kącika przyrody do dalszej obserwacji.
5. Zabawa badawcza „Mały rzeźbiarz”. Dzieci otrzymują tace z piaskiem. Dolewają do piasku wody, rozrabiają i „rzeźbią”
dowolną pracę.
6. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 20.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Slalom z przeszkodami”. Dzieci biegną po wyznaczonej trasie, omijając przygotowane dla nich przeszkody.
Ćwiczenie refleksu i ogólnej sprawności fizycznej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Festiwal zagadek.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Kto był na początku, idzie na koniec” – ćwiczenie percepcji wzrokowej
i koordynacji ruchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa „Idź i wróć” – kształtowanie orientacji przestrzennej i roz-
różniania kierunków: prawo, lewo. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 14
Zajęcia główne: ▶ Zabawa dydaktyczna – festiwal zagadek. Zabawa „Czary-mary”. Zabawa „Szewczyk” na pod sta-
wie historyjki opowiadanej przez N. – zapamiętywanie kolejności poszczególnych ruchów i bierne ich odwzorowywa nie.
Zabawa „Koszyk z zagadkami” – rozwijanie logicznego myślenia, odnajdywanie cech wspólnych dwóch przedmiotów.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1; III 8; IV 2, 5, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Co jest ukryte?” – nauka uważnej obserwacji i budowanie poczucia radości ze wspólnej
zabawy. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 14