Page 116 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 116
114 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Zaczarowana postać”. Jedno dziecko zostaje czarodziejem i otrzymuje czarodziejską szarfę. Pozostałe dzieci
poruszają się swobodnie po wyznaczonym terenie. Gdy N. mówi: Czarodziej wstaje, dziecko-czarodziej próbuje dotknąć
i zaczarować jak największą liczbę dzieci. Osoby dotknięte przez czarodzieja zamieniają się w zaczarowane figury i stają
bez ruchu. Gdy N. mówi: Czarodziej śpi, dziecko-czarodziej przykuca i udaje, że zasypia. Zabawę powtarzamy, zmienia-
jąc czarodzieja. Ćwiczenie koncentracji uwagi i zręczności oraz zmysłu równowagi.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Dobierz zwierzęta do pary.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Cicho – głośno”. Zabawa „Stary niedźwiedź”. Ćwicze-
nia poranne: Zestaw X. Zabawa „Mój kolego/moja koleżanko, klęknij na kolanko” – wzmacnianie mięśni nóg. Konstru-
owanie z klocków budowli według własnego projektu – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz sprawności
manualnej. Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawa matematyczna – dobierz zwierzęta do pary. Oglądanie obrazków przedstawiających
zwierzęta – rozróżnianie zwierząt i ich nazywanie. Zabawa ruchowa „Zwierzątka na spacerze”. Zabawa dydaktyczna
„Dobierz do pary” – dobieranie do pary, przeliczanie w zakresie 2. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – co słychać w listo-
padzie? Zabawy rytmiczne – rozpoznawanie odgłosów wydobywanych z różnych przedmiotów, wykorzystywanie różnych
przedmiotów jako instrumentów, określanie natężenia muzyki: cicho – głośno.
obszary z podstawy programowej: IV 2, 7, 12, 15, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza „Odszukaj i pokaż” – ćwiczenie percepcji wzrokowej. Zabawy z wykorzystaniem
sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia artykulacyjne „Cicho – głośno”. N. prosi dzieci, aby powtarzały to, co powie, i tak, jak powie – cicho lub
głośno – oraz modelowały swój głos. Przykładowe wyrażenia: stare skrzypce, szybki samochód, szynka w siatce, sukienka
w groszki. Ćwiczenie mięśni narządów mowy oraz określanie natężenia dźwięków.
x Zabawa „Stary niedźwiedź”. Dzieci tworzą koło, a chętne dziecko zamienia się w niedźwiedzia – wchodzi do środka,
przykuca i udaje chrapanie. Dzieci ruszają w prawą stronę i śpiewają:
Stary niedźwiedź mocno śpi. (x 2)
My się go boimy, na palcach chodzimy.
Jak się zbudzi, to nas zje. (x 2)
(Koło się zatrzymuje i dzieci odliczają).
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
druga godzina niedźwiedź sapie,
trzecia godzina niedźwiedź łapie!
Niedźwiedź się budzi, łapie najbliżej stojące dziecko i wciąga je do środka koła, po czym zabawa zaczyna się od początku
z dwoma niedźwiedziami. Ćwiczenie refleksu i koncentracji uwagi.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Mój kolego/moja koleżanko, klęknij na kolanko”. Dzieci stoją na obwodzie koła. Chętne dziecko podchodzi po kolei
do każdego dziecka i rzuca do niego piłkę. Kto nie złapie piłki, klęka na jedno kolano. Gdy dziecko nie złapie piłki również
w drugiej serii, klęka na drugie kolano, a kiedy nie złapie po raz trzeci – odchodzi z zabawy. Wzmacnianie mięśni nóg.