Page 116 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 116

114  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Zaczarowana postać”. Jedno dziecko zostaje czarodziejem i otrzymuje czarodziejską szarfę. Pozostałe dzieci
            poruszają się swobodnie po wyznaczonym terenie. Gdy N. mówi: Czarodziej wstaje, dziecko-czarodziej próbuje dotknąć
            i zaczarować jak największą liczbę dzieci. Osoby dotknięte przez czarodzieja zamieniają się w zaczarowane figury i stają
            bez ruchu. Gdy N. mówi: Czarodziej śpi, dziecko-czarodziej przykuca i udaje, że zasypia. Zabawę powtarzamy, zmienia-
            jąc czarodzieja. Ćwiczenie koncentracji uwagi i zręczności oraz zmysłu równowagi.
             x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




          Środa    temat:  Dobierz zwierzęta do pary.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Cicho – głośno”. Zabawa „Stary niedźwiedź”. Ćwicze-
          nia poranne: Zestaw X. Zabawa „Mój kolego/moja koleżanko, klęknij na kolanko” – wzmacnianie mięśni nóg. Konstru-
          owanie z klocków budowli według własnego projektu – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz sprawności
          manualnej. Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 11

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zabawa matematyczna – dobierz zwierzęta do pary. Oglądanie obrazków przedstawiających
          zwierzęta – rozróżnianie zwierząt i ich nazywanie. Zabawa ruchowa „Zwierzątka na spacerze”. Zabawa dydaktyczna
          „Dobierz do pary” – dobieranie do pary, przeliczanie w zakresie 2.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – co słychać w listo-
          padzie? Zabawy rytmiczne – rozpoznawanie odgłosów wydobywanych z różnych przedmiotów, wykorzystywanie różnych
          przedmiotów jako instrumentów, określanie natężenia muzyki: cicho – głośno.
            obszary z podstawy programowej: IV 2, 7, 12, 15, 18, 19

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza „Odszukaj i pokaż” – ćwiczenie percepcji wzrokowej. Zabawy z wykorzystaniem
          sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Ćwiczenia artykulacyjne „Cicho – głośno”. N. prosi dzieci, aby powtarzały to, co powie, i tak, jak powie – cicho lub
            głośno – oraz modelowały swój głos. Przykładowe wyrażenia: stare skrzypce, szybki samochód, szynka w siatce, sukienka
            w groszki. Ćwiczenie mięśni narządów mowy oraz określanie natężenia dźwięków.
             x Zabawa „Stary niedźwiedź”. Dzieci tworzą koło, a chętne dziecko zamienia się w niedźwiedzia – wchodzi do środka,
            przykuca i udaje chrapanie. Dzieci ruszają w prawą stronę i śpiewają:

            Stary niedźwiedź mocno śpi. (x 2)
            My się go boimy, na palcach chodzimy.
            Jak się zbudzi, to nas zje. (x 2)
            (Koło się zatrzymuje i dzieci odliczają).
            Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
            druga godzina niedźwiedź sapie,
            trzecia godzina niedźwiedź łapie!
            Niedźwiedź się budzi, łapie najbliżej stojące dziecko i wciąga je do środka koła, po czym zabawa zaczyna się od początku
            z dwoma niedźwiedziami. Ćwiczenie refleksu i koncentracji uwagi.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Mój kolego/moja koleżanko, klęknij na kolanko”. Dzieci stoją na obwodzie koła. Chętne dziecko podchodzi po kolei
            do każdego dziecka i rzuca do niego piłkę. Kto nie złapie piłki, klęka na jedno kolano. Gdy dziecko nie złapie piłki również
            w drugiej serii, klęka na drugie kolano, a kiedy nie złapie po raz trzeci – odchodzi z zabawy. Wzmacnianie mięśni nóg.
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121