Page 111 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 111

TYDZIEŃ 9  •  Kap, kap, kap  •  109



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Znajdź tajemniczy przedmiot”. Dzieci chodzą po ogrodzie i szukają tajemniczych przedmiotów (kamyków,
              gałązek, korzonków, liści) – określają ich wielkość, kształt oraz kolor. Ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji w terenie.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            Piątek    temat:  Deszczowa pogoda z Trampolinkiem.


            Zapis w dzienniku:


            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ortofoniczna „Burza na morzu”. Wykonanie pracy z KA – układanie ob-
            razka z gotowych elementów, uzupełnianie ilustracji. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa inscenizacyjna „Wyprawa
            Trampolinka w deszczu”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”.
              obszary z podstawy programowej: I 9; III 5; IV 1, 8

            Zajęcia główne:   ▶  Zabawa dydaktyczna – deszczowa pogoda. Oglądanie ilustracji przedstawiającej deszczową pogodę.
            Segregowanie obrazków według podanego kryterium. Wykonanie gazetki tematycznej przedstawiającej deszczową pogodę –
            utrwalanie wiadomości na temat pór roku, nazywanie niektórych zjawisk przyrody, rozumienie pojęcia prognoza pogody. Wykona-
            nie zadania z KP1 – ćwiczenia w rysowaniu po śladzie, zwrócenie uwagi na prawidłowy kierunek kreślenia linii, odwzorowywa-
            nie układu elementów. Opowiadanie, co przedstawiono na obrazku – kształtowanie nawyku ubierania się stosownie do pogody.
              obszary z podstawy programowej: I 9; III 5; IV 2, 5, 12, 16, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Plener malarski „Nasz ogród” – wyrażanie w różnych formach plastycznych własnych obserwacji.
            Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki”.
              obszary z podstawy programowej: III 5; IV 2, 8, 18

            I Aktywność poranna i popołudniowa


            Zadania poranne
              x Zabawa ortofoniczna „Burza na morzu”. Dzieci naśladują burzę, wydając dźwięk szuszu (język znajduje się za górnymi
              zębami, zęby są przybliżone, usta tworzą ryjek). Usprawnianie narządów mowy.
              x Wykonanie pracy z KA, k. 6 – tworzenie kompozycji płaskiej z gotowych elementów, uzupełnianie ilustracji.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa inscenizacyjna „Wyprawa Trampolinka w deszczu” – przygotowanie inscenizacji do wymyślonej przez dzieci
              fabuły. Przełamywanie własnej nieśmiałości.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna.
            Temat: Deszczowa pogoda z Trampolinkiem.
            Cele:
              u
              trwalanie wiadomości na temat pór roku
              kształtowanie nawyku ubierania się stosownie do pogody
              r
              ozwijanie spostrzegawczości
              t
              worzenie zbiorów
              b
              udzenie zainteresowania zjawiskami przyrody
              n
              azywanie niektórych zjawisk przyrody
              zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach
              r
              ozumienie pojęcia prognoza pogody.
                 Pomoce: ilustracja dużego formatu przedstawiająca deszczową pogodę, około 30–35 obrazków przedstawiających:
                 różne ubrania, przedmioty, zjawiska atmosferyczne i pory roku, dwie tace, KP1.
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116