Page 111 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 111
TYDZIEŃ 9 • Kap, kap, kap • 109
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Znajdź tajemniczy przedmiot”. Dzieci chodzą po ogrodzie i szukają tajemniczych przedmiotów (kamyków,
gałązek, korzonków, liści) – określają ich wielkość, kształt oraz kolor. Ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji w terenie.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Deszczowa pogoda z Trampolinkiem.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ortofoniczna „Burza na morzu”. Wykonanie pracy z KA – układanie ob-
razka z gotowych elementów, uzupełnianie ilustracji. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa inscenizacyjna „Wyprawa
Trampolinka w deszczu”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 9; III 5; IV 1, 8
Zajęcia główne: ▶ Zabawa dydaktyczna – deszczowa pogoda. Oglądanie ilustracji przedstawiającej deszczową pogodę.
Segregowanie obrazków według podanego kryterium. Wykonanie gazetki tematycznej przedstawiającej deszczową pogodę –
utrwalanie wiadomości na temat pór roku, nazywanie niektórych zjawisk przyrody, rozumienie pojęcia prognoza pogody. Wykona-
nie zadania z KP1 – ćwiczenia w rysowaniu po śladzie, zwrócenie uwagi na prawidłowy kierunek kreślenia linii, odwzorowywa-
nie układu elementów. Opowiadanie, co przedstawiono na obrazku – kształtowanie nawyku ubierania się stosownie do pogody.
obszary z podstawy programowej: I 9; III 5; IV 2, 5, 12, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Plener malarski „Nasz ogród” – wyrażanie w różnych formach plastycznych własnych obserwacji.
Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki”.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 2, 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ortofoniczna „Burza na morzu”. Dzieci naśladują burzę, wydając dźwięk szuszu (język znajduje się za górnymi
zębami, zęby są przybliżone, usta tworzą ryjek). Usprawnianie narządów mowy.
x Wykonanie pracy z KA, k. 6 – tworzenie kompozycji płaskiej z gotowych elementów, uzupełnianie ilustracji.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa inscenizacyjna „Wyprawa Trampolinka w deszczu” – przygotowanie inscenizacji do wymyślonej przez dzieci
fabuły. Przełamywanie własnej nieśmiałości.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna.
Temat: Deszczowa pogoda z Trampolinkiem.
Cele:
u
trwalanie wiadomości na temat pór roku
kształtowanie nawyku ubierania się stosownie do pogody
r
ozwijanie spostrzegawczości
t
worzenie zbiorów
b
udzenie zainteresowania zjawiskami przyrody
n
azywanie niektórych zjawisk przyrody
zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach
r
ozumienie pojęcia prognoza pogody.
Pomoce: ilustracja dużego formatu przedstawiająca deszczową pogodę, około 30–35 obrazków przedstawiających:
różne ubrania, przedmioty, zjawiska atmosferyczne i pory roku, dwie tace, KP1.