Page 107 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 107

TYDZIEŃ 9  •  Kap, kap, kap  •  105



            2.  Malowanie farbami na fizelinie deszczowej pogody według własnego pomysłu przy dźwiękach muzyki.
            3.  Odłożenie prac do wyschnięcia.
            4.  Oprawienie prac w ramki z czarnego kartonu lub podklejenie ich czarnym kartonem.
            5.  Nadanie tytułów obrazom.
            6.  Zorganizowanie wystawy prac.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
              x Przyglądanie się przez lupę korze drzew. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Środa    temat:  Kolorowe parasolki.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Wiatr”. Zabawa „Przed burzą”.  Ćwiczenia poranne:
            Zestaw IX. Zabawa plastyczna „Deszczyk pada” – ćwiczenie sprawności ręki, przygotowanie do nauki pisania. „Liczymy
            kropelki” – ćwiczenie analizatora słuchowego, doskonalenie umiejętności liczenia. Zabawa ruchowa orientacyjno-porząd-
            kowa „Słońce – deszcz”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 1, 7, 8, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – kolorowe parasolki. Projektowanie parasolki z różnokolorowych trój-
            kątów tej samej wielkości – utrwalanie kształtów figur geometrycznych (trójkąt), porównywanie wielkości przedmiotów,
            ćwiczenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – kapryśna pogoda.
            Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem nagrania odgłosów deszczu, rozwijające poczucie rytmu, wdrażające do rozróżniania
            przeciwieństw: szybko – wolno, cicho – głośno oraz coraz ciszej – coraz głośniej, coraz szybciej – coraz wolniej.
              obszary z podstawy programowej: I 7; IV 2, 7, 8, 11, 12, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Obserwowanie chmur – porównywanie ich kształtów, kolorów i wielkości. Zabawy z wykorzystaniem
            sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 12, 18, 19



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Ćwiczenia artykulacyjne „Wiatr”. Dzieci naśladują odgłosy wiatru (szyszyszy) raz głośniej, raz ciszej. Utrwalanie prawidło-
              wej wymowy głoski sz.
              x Zabawa „Przed burzą”. Dzieci stoją pod ścianą w szeregu. Na hasło burza na wyścigi idą w kierunku drugiej ściany stopa
              za stopą (w czasie burzy nie wolno biec). Zwycięzca zostaje nagrodzony oklaskami. Zabawę powtarzamy.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa plastyczna „Deszczyk pada”. Podczas słuchania nastrojowego utworu, np. Jesieni z cyklu Cztery pory roku
              Antonia Vivaldiego, dzieci rysują niebieską kredką deszcz, kreśląc przerywane, pionowe linie od góry do dołu. Ćwicze-
              nie sprawności ręki, przygotowanie do nauki pisania.
              x „Liczymy kropelki”. Każde dziecko otrzymuje po 10 papierowych kropelek. N. uderza w bębenek, naśladując krople
              deszczu. Zadaniem dzieci jest głośne liczenie ich, a potem ułożenie przed sobą odpowiedniej liczby kropelek. Przy kolej-
              nych powtórzeniach dzieci mogą liczyć po cichu. Ćwiczenie analizatora słuchowego, doskonalenie umiejętności liczenia.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112