Page 107 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 107
TYDZIEŃ 9 • Kap, kap, kap • 105
2. Malowanie farbami na fizelinie deszczowej pogody według własnego pomysłu przy dźwiękach muzyki.
3. Odłożenie prac do wyschnięcia.
4. Oprawienie prac w ramki z czarnego kartonu lub podklejenie ich czarnym kartonem.
5. Nadanie tytułów obrazom.
6. Zorganizowanie wystawy prac.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
x Przyglądanie się przez lupę korze drzew. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Kolorowe parasolki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Wiatr”. Zabawa „Przed burzą”. Ćwiczenia poranne:
Zestaw IX. Zabawa plastyczna „Deszczyk pada” – ćwiczenie sprawności ręki, przygotowanie do nauki pisania. „Liczymy
kropelki” – ćwiczenie analizatora słuchowego, doskonalenie umiejętności liczenia. Zabawa ruchowa orientacyjno-porząd-
kowa „Słońce – deszcz”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 1, 7, 8, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – kolorowe parasolki. Projektowanie parasolki z różnokolorowych trój-
kątów tej samej wielkości – utrwalanie kształtów figur geometrycznych (trójkąt), porównywanie wielkości przedmiotów,
ćwiczenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – kapryśna pogoda.
Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem nagrania odgłosów deszczu, rozwijające poczucie rytmu, wdrażające do rozróżniania
przeciwieństw: szybko – wolno, cicho – głośno oraz coraz ciszej – coraz głośniej, coraz szybciej – coraz wolniej.
obszary z podstawy programowej: I 7; IV 2, 7, 8, 11, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Obserwowanie chmur – porównywanie ich kształtów, kolorów i wielkości. Zabawy z wykorzystaniem
sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 12, 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia artykulacyjne „Wiatr”. Dzieci naśladują odgłosy wiatru (szyszyszy) raz głośniej, raz ciszej. Utrwalanie prawidło-
wej wymowy głoski sz.
x Zabawa „Przed burzą”. Dzieci stoją pod ścianą w szeregu. Na hasło burza na wyścigi idą w kierunku drugiej ściany stopa
za stopą (w czasie burzy nie wolno biec). Zwycięzca zostaje nagrodzony oklaskami. Zabawę powtarzamy.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna „Deszczyk pada”. Podczas słuchania nastrojowego utworu, np. Jesieni z cyklu Cztery pory roku
Antonia Vivaldiego, dzieci rysują niebieską kredką deszcz, kreśląc przerywane, pionowe linie od góry do dołu. Ćwicze-
nie sprawności ręki, przygotowanie do nauki pisania.
x „Liczymy kropelki”. Każde dziecko otrzymuje po 10 papierowych kropelek. N. uderza w bębenek, naśladując krople
deszczu. Zadaniem dzieci jest głośne liczenie ich, a potem ułożenie przed sobą odpowiedniej liczby kropelek. Przy kolej-
nych powtórzeniach dzieci mogą liczyć po cichu. Ćwiczenie analizatora słuchowego, doskonalenie umiejętności liczenia.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).