Page 105 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 105
TYDZIEŃ 9 • Kap, kap, kap • 103
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Kapryśna pogoda.
Cele:
wzbogacanie wiadomości na temat pogody
r
ozwijanie aktywności twórczej
wzbudzanie zainteresowania zjawiskami przyrody
r
ozumienie pojęcia prognoza pogody
ć
wiczenia w rysowaniu po śladzie.
Pomoce: tekst wiersza Maciejki Mazan Deszcz, bębenek, krążki, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz.
Deszcz
Kiedy deszczyk pada,
wcale nie jest nudno!
Mamy tyle zabaw,
że policzyć trudno!
Układamy klocki
albo układanki,
pani czyta bajki,
gramy w zgadywanki,
słuchamy muzyki
i do niej tańczymy,
śpiewamy piosenki –
świetnie się bawimy!
A gdy skończy padać,
nie czekamy dłużej .
W kaloszach biegniemy
skakać przez kałuże!
Maciejka Mazan
2. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– W jakim jesteście nastroju, gdy pada deszcz?
– Co dzieci robiły, gdy padał deszcz?
– Co robiły, gdy przestał padać?
– Kto lubi chodzić po kałużach? Dlaczego?
– Pokażcie, jak można chodzić po kałużach.
– Co to jest prognoza pogody?
3. Zabawa „Dokończ zdanie: Kiedy pada deszcz…” – zapisywanie wypowiedzi dzieci.
4. Zabawa „Wysepki”. N. rozkłada na dywanie krążki, które będą wysepkami. Dzieci poruszają się swobodnie po sali
w rytm bębenka. Na jedno głośne uderzenie wskakują na najbliższą wysepkę. Zabawę powtarzamy kilka razy.
5. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 17.
III Zajęcia w ogrodzie
x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na dostrzeganie zmian zachodzących
w przyrodzie. Dzielenie się spostrzeżeniam i.
x Zabawa „Skaczemy przez strumyk”. N. rysuje w ogrodzie dwie równoległe linie. Prosi dzieci, aby wyobraziły sobie, że to
strumyk, stanęły na jednym brzegu i przeskoczyły na drugi. Ćwiczenie równowagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).