Page 109 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 109
TYDZIEŃ 9 • Kap, kap, kap • 107
3. Zabawa „Coraz większy deszcz”. N. rozdaje dzieciom gazety. Teraz recytuje powyższy wiersz, jednocześnie stukając
w gazetę, a dzieci go naśladują – stukają paluszkami (cicho) lub całą dłonią (głośno). Następnie N. prosi, by dzieci
zaczęły od cichego stukania i stukały coraz głośniej, naśladując wzmagającą się ulewę.
4. Zabawa ruchowa „Deszczowy spacer”. N. gra na drewienkach: raz wolno (dzieci chodzą), raz szybko (dzieci biegają).
Kiedy N. przerywa grę, dzieci robią z gazety na zmianę:
x parasol (unoszą gazetę i trzymają ją nad głową)
x kałużę (układają gazetę na podłodze i wskakują na nią)
x płaszczyk przeciwdeszczowy (otulają gazetą ramiona).
Na zakończenie, gdy deszczyk ustaje, na ulicach zostają kałuże – dzieci rozkładają gazety na podłodze i spacerują tak,
aby ominąć kałużę (chodzą dookoła gazety) lub wskakują do kałuży (skaczą na gazecie, mówiąc rytmicznie chlap, chlap,
chlap).
5. Ćwiczenia relaksacyjne. Dzieci leżą na podłodze, słuchając odgłosów deszczu. Udają, że są kałużami, a N. chodzi
między nimi i dotyka ich palcami, tak jakby padał na nie deszczyk.
Zabawy dodatkowe:
1. Zabawa „Pod parasol!”. Dzieci chodzą lub biegają przy akompaniamencie tamburynu (wolnym lub szybkim). Na jedno
głośne uderzenie w instrument, chowają się pod parasol. (Takie zajęcia najlepiej przeprowadzić w małej grupie lub kiedy
ma się do dyspozycji kilka parasoli).
2. Zabawa „Deszczowy instrument”. Do zabawy należy wcześniej przygotować grzechotki z zakręcanych plastikowych
butelek (po jednej dla każdego dziecka). N. wyjaśnia dzieciom zasady zabawy: Będziemy grać jak deszcz. Ja będę panią/panem
Pogodą i będę mówić, jak ma padać deszcz. Gdy powiem: „pada mały deszczyk” – gramy cicho, gdy powiem: „duży deszcz”
– gramy głośno. Gdy powiem: „pada coraz większy lub coraz mniejszy deszcz” – gramy coraz głośniej lub coraz ciszej.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwowanie chmur – porównywanie ich kształtów, kolorów i wielkości. Ćwiczenie spostrzegawczości.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Zagadkowy wiatr.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Deszczowa orkiestra” – rozróżnianie wysokości dźwięków oraz ich na-
tężenia. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa „Kolorowa tęcza” – nazywanie kolorów. „Jesienny wiatr” – rysowanie
na dużych arkuszach papieru długich, płynnych linii o dowolnym kształcie – ćwiczenia rozmachowe rąk, przygotowanie
do nauki pisania. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 7, 8
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia przyrodnicze – zagadkowy wiatr. Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan Wiatr. Rozmowa
na temat treści wiersza. Zabawa integracyjna z chustą animacyjną „Pogoda”. Oglądanie ilustracji przedstawiających wiatr
i ich omawianie. Zabawa inscenizacyjno-muzyczna „Wiatr” – poznawanie zjawisk przyrody, próby scharakteryzowania
wiatru, rozumienie konieczności ubierania się stosownie do pogody.
obszary z podstawy programowej: III 8; IV 2, 3, 7, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Znajdź tajemniczy przedmiot” – ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji w terenie. Zabawa
ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Deszczowa orkiestra”. N. wręcza dzieciom różne przedmioty i prosi, aby sprawdziły, jakie wydają dźwięki. Kiedy
dzieci już oswoją się z ich brzmieniem, proponuje wspólny koncert – N. będzie dyrygentem, a dzieci orkiestrą. Przy