Page 114 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 114

112  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad




                                                  Ma dziób i pióra.
                                                  To wszystko?
                                                  Tak. Bo wszyscy wiedzą, że to jest…
               Wszyscy zgadli, że odpowiedź brzmi „ptak”, ale czekali, co powie Jacuś .
               A Jacuś nic nie powiedział, bo spał . Tak się zmęczył tymi zgadywankami!
               A kiedy się obudził, bo przyszli po nas rodzice, oznajmił:
               – W zgadywankach jestem świetny, ale w spaniu… o, w spaniu to ja jestem najlepszy na świecie!
                                                                                             Maciejka Mazan


          2.  Chętne dzieci samodzielnie wymyślają zagadki, a pozostałe próbują odgadnąć.
          3.  Zabawa z gazetami. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko otrzymuje gazetę i wszystkie wykonują polecenia N. przy
            rytmicznej muzyce. Przykładowe polecenia:
               x Wieje wiatr. Trzymamy gazety wysoko i dmuchamy tak, aby poruszały się jak przy silnym wietrze.
               x Wiatr szarpie korony drzew. Szeleścimy gazetami, uderzamy w nie z różnym nasileniem.
               x Jest burza. Rytmicznie drzemy gazety.
               x Wiatr zrywa z drzew liście. Lepimy kulki z podartych gazet. Podrzucamy je i łapiemy.
               x Wiatr rozrzuca liście po ulicach. Rzucamy kulkami do kosza na śmieci.
          4.  Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski kuferek”. Dzieci siedzą w kole. N. ma przed sobą kuferek z różnymi drobiazgami.
            Otwiera kuferek i prosi chętne dziecko o wybranie jednego z przedmiotów i ułożenie o nim zagadki. Pozostałe dzieci
            próbują odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi. Zabawę powtarzamy kilka razy.
          5.  Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 19.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na wyszukiwanie ptaków zamiesz-
            kujących ogród i najbliższą okolicę. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
             x Zabawa „Ptaki do gniazd”. Dzieci rysują patykiem dla siebie gniazdko. Gdy N. gra na tamburynie, dzieci-ptaszki swo-
            bodnie biegają (latają), gdy przerywa grę – wracają do swoich gniazd. Zabawę powtarzamy. Usprawnianie koordynacji
            wzrokowo-ruchowej i ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
             x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Wtorek    temat:  Talerzyk dla Trampolinka.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia grafomotoryczne – malowanie palcami różnych wzorów. „Liczymy
          z Trampolinkiem” – ćwiczenia w liczeniu. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa „Roześmiany klaun” – posługiwanie się
          mimiką, gestem i ruchem. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
            obszary z podstawy programowej: I 7, 9; II 4; IV 1, 14, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia plastyczno-techniczne – talerzyk dla Trampolinka. Rozwiązywanie zagadki. Roz mowa
          na temat wyglądu i wykorzystania talerzy. Papieroplastyka – wykonanie talerza z papieru – rozwijanie umiejętności pro-
          jektowania przedmiotów, poznawanie właściwości różnych materiałów plastycznych.  ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia
          gimnastyczne: Zestaw III.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1, 5; IV 1, 2, 5, 8

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Zaczarowana postać” – ćwiczenie koncentracji uwagi i zręczności oraz zmysłu równowagi.
          Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119