Page 114 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 114
112 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Ma dziób i pióra.
To wszystko?
Tak. Bo wszyscy wiedzą, że to jest…
Wszyscy zgadli, że odpowiedź brzmi „ptak”, ale czekali, co powie Jacuś .
A Jacuś nic nie powiedział, bo spał . Tak się zmęczył tymi zgadywankami!
A kiedy się obudził, bo przyszli po nas rodzice, oznajmił:
– W zgadywankach jestem świetny, ale w spaniu… o, w spaniu to ja jestem najlepszy na świecie!
Maciejka Mazan
2. Chętne dzieci samodzielnie wymyślają zagadki, a pozostałe próbują odgadnąć.
3. Zabawa z gazetami. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko otrzymuje gazetę i wszystkie wykonują polecenia N. przy
rytmicznej muzyce. Przykładowe polecenia:
x Wieje wiatr. Trzymamy gazety wysoko i dmuchamy tak, aby poruszały się jak przy silnym wietrze.
x Wiatr szarpie korony drzew. Szeleścimy gazetami, uderzamy w nie z różnym nasileniem.
x Jest burza. Rytmicznie drzemy gazety.
x Wiatr zrywa z drzew liście. Lepimy kulki z podartych gazet. Podrzucamy je i łapiemy.
x Wiatr rozrzuca liście po ulicach. Rzucamy kulkami do kosza na śmieci.
4. Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski kuferek”. Dzieci siedzą w kole. N. ma przed sobą kuferek z różnymi drobiazgami.
Otwiera kuferek i prosi chętne dziecko o wybranie jednego z przedmiotów i ułożenie o nim zagadki. Pozostałe dzieci
próbują odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi. Zabawę powtarzamy kilka razy.
5. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 19.
III Zajęcia w ogrodzie
x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na wyszukiwanie ptaków zamiesz-
kujących ogród i najbliższą okolicę. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
x Zabawa „Ptaki do gniazd”. Dzieci rysują patykiem dla siebie gniazdko. Gdy N. gra na tamburynie, dzieci-ptaszki swo-
bodnie biegają (latają), gdy przerywa grę – wracają do swoich gniazd. Zabawę powtarzamy. Usprawnianie koordynacji
wzrokowo-ruchowej i ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Talerzyk dla Trampolinka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia grafomotoryczne – malowanie palcami różnych wzorów. „Liczymy
z Trampolinkiem” – ćwiczenia w liczeniu. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa „Roześmiany klaun” – posługiwanie się
mimiką, gestem i ruchem. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; II 4; IV 1, 14, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – talerzyk dla Trampolinka. Rozwiązywanie zagadki. Roz mowa
na temat wyglądu i wykorzystania talerzy. Papieroplastyka – wykonanie talerza z papieru – rozwijanie umiejętności pro-
jektowania przedmiotów, poznawanie właściwości różnych materiałów plastycznych. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia
gimnastyczne: Zestaw III.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1, 5; IV 1, 2, 5, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Zaczarowana postać” – ćwiczenie koncentracji uwagi i zręczności oraz zmysłu równowagi.
Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5