Page 112 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 112

110  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          Przebieg zajęć:
          1.  Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. N. pokazuje im ilustrację deszczowej pogody. Omawia ją, zachęcając dzieci do
            wyciągania wniosków i dzielenia się doświadczeniami.
          2.  N. rozkłada na dywanie przygotowane obrazki, tak aby dzieci ich nie widziały. Objaśnia, że na jedną tacę będą kłaść te,
            które pasują do deszczowej pogody, a na drugą tacę te, które nie pasują.
          3.  Dzieci po kolei biorą obrazki, oglądają, krótko uzasadniają swój wybór i odkładają je na właściwe tace.
          4.  Po zakończeniu segregacji obrazków dzieci wspólnie z N. wykonują gazetkę tematyczną z tych ilustracji, które przedsta-
            wiają deszczową pogodę.
          5.  Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 18.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Plener malarski „Nasz ogród”. Dzieci wybierają sobie miejsce, siadają z kartkami ułożonymi na podkładkach i starają
            się odwzorować ogród, zwracając uwagę na wielkość drzew i innych roślin. Wyrażanie w różnych formach plastycznych
            własnych obserwacji.
             x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
             x Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).





          TYDZIEŃ 10    Jakie to ciekawe!




          Poniedziałek    temat:  Zabawa w zgadywanie.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Zgadnij, czyj to znaczek” – ćwiczenia w dzieleniu nazw
          znaczków na sylaby. Rozwijanie zainteresowania czytaniem. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa „Bociany odlatują” –
          rozwijanie zainteresowania zwyczajami ptaków. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2

          Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – zabawa w zgadywanie. Wysłuchanie opowiada-
          nia Maciejki Mazan Jacuś i zgadywanki – wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt. Samodzielne wymyślanie zagadek –
          motywowanie do logicznego myślenia, kształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych. Zabawa przy muzyce
          z gazetami – wyrażanie myśli i emocji w formie muzycznej. Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski kuferek”. Wykonanie
          ćwiczenia z KP1 – utrwalenie pojęć związanych z jesienią.
            obszary z podstawy programowej: II 10; IV 1, 2, 3, 5, 7, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – wyszukiwanie ptaków zamieszkujących ogród i najbliższą okolicę.
          Zabawa „Ptaki do gniazd”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; II 10; III 5; IV 2, 18, 19



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa integrująca „Zgadnij, czyj to znaczek”. N. rozkłada przed dziećmi ich przedszkolne znaczki rozpoznawcze. Dzieci
            oglądają znaczki, rozpoznają jeden znaczek należący do kogoś z grupy, nazywają go i oddają właścicielowi. Dzielenie
            nazw znaczków na sylaby. Rozwijanie zainteresowania czytaniem.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Bociany odlatują”. N. wyjaśnia, że bociany co roku odlatują do ciepłych krajów, ale muszą najpierw dobrze
            przygotować się do lotu. N. proponuje dzieciom zabawę w bociany. Wyznacza taśmą tynkarską dwie linie: startu
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117