Page 112 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 112
110 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Przebieg zajęć:
1. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. N. pokazuje im ilustrację deszczowej pogody. Omawia ją, zachęcając dzieci do
wyciągania wniosków i dzielenia się doświadczeniami.
2. N. rozkłada na dywanie przygotowane obrazki, tak aby dzieci ich nie widziały. Objaśnia, że na jedną tacę będą kłaść te,
które pasują do deszczowej pogody, a na drugą tacę te, które nie pasują.
3. Dzieci po kolei biorą obrazki, oglądają, krótko uzasadniają swój wybór i odkładają je na właściwe tace.
4. Po zakończeniu segregacji obrazków dzieci wspólnie z N. wykonują gazetkę tematyczną z tych ilustracji, które przedsta-
wiają deszczową pogodę.
5. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 18.
III Zajęcia w ogrodzie
x Plener malarski „Nasz ogród”. Dzieci wybierają sobie miejsce, siadają z kartkami ułożonymi na podkładkach i starają
się odwzorować ogród, zwracając uwagę na wielkość drzew i innych roślin. Wyrażanie w różnych formach plastycznych
własnych obserwacji.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
TYDZIEŃ 10 Jakie to ciekawe!
Poniedziałek temat: Zabawa w zgadywanie.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Zgadnij, czyj to znaczek” – ćwiczenia w dzieleniu nazw
znaczków na sylaby. Rozwijanie zainteresowania czytaniem. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa „Bociany odlatują” –
rozwijanie zainteresowania zwyczajami ptaków. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – zabawa w zgadywanie. Wysłuchanie opowiada-
nia Maciejki Mazan Jacuś i zgadywanki – wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt. Samodzielne wymyślanie zagadek –
motywowanie do logicznego myślenia, kształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych. Zabawa przy muzyce
z gazetami – wyrażanie myśli i emocji w formie muzycznej. Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski kuferek”. Wykonanie
ćwiczenia z KP1 – utrwalenie pojęć związanych z jesienią.
obszary z podstawy programowej: II 10; IV 1, 2, 3, 5, 7, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – wyszukiwanie ptaków zamieszkujących ogród i najbliższą okolicę.
Zabawa „Ptaki do gniazd”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 10; III 5; IV 2, 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Zgadnij, czyj to znaczek”. N. rozkłada przed dziećmi ich przedszkolne znaczki rozpoznawcze. Dzieci
oglądają znaczki, rozpoznają jeden znaczek należący do kogoś z grupy, nazywają go i oddają właścicielowi. Dzielenie
nazw znaczków na sylaby. Rozwijanie zainteresowania czytaniem.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Bociany odlatują”. N. wyjaśnia, że bociany co roku odlatują do ciepłych krajów, ale muszą najpierw dobrze
przygotować się do lotu. N. proponuje dzieciom zabawę w bociany. Wyznacza taśmą tynkarską dwie linie: startu