Page 118 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 118

116  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



            rozdaje dzieciom kasztany z poleceniem: Proszę wziąć tyle kasztanów, ile razy ja klasnę w dłonie. N. klaszcze w dłonie
            dwa razy i dzieci biorą po dwa kasztany. Na prośbę N. wkładają je do butelki i zakręcają pojemnik.
          4.  Zabawa „Listopadowa orkiestra”. Dzieci grają na swoich instrumentach wykonanych z butelek, N.-wiatr porusza folią
            malarską. Kiedy naśladuje mały wiatr, dzieci grają cicho, kiedy naśladuje duży wiatr, dzieci grają głośno. Dzieci przery-
            wają grę, kiedy wiatr ustaje.
            Uwaga: Dzieci mogą wykonać instrumenty z butelek według własnego pomysłu, np. wkładając do butelki liść lub
            wlewając wodę albo przywiązując do butelki kawałek szeleszczącej folii.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa badawcza „Odszukaj i pokaż”. Dzieci pracują w parach. Otrzymują ilustracje lub zdjęcia przedmiotów znajdują-
            cych się w ogrodzie. Zadaniem dzieci jest odnalezienie tych przedmiotów i stanięcie przy nich. Ćwiczenie percepcji
            wzrokowej.
             x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
             x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




          Czwartek    temat:  Co można rozpuścić w wodzie?



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Zgadnij, kto jest ukryty za kurtyną”. Ćwiczenia poranne: Zestaw X.
          Ćwiczenia oddechowe. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5

          Zajęcia główne:   ▶  Eksperymentowanie-doświadczanie – co można rozpuścić w wodzie? Rozwiązywanie zagadki.
          Wielozmysłowe poznawanie wody. Zabawy badawcze „Co rozpuszcza się w wodzie?”, „Mały rzeźbiarz” – pobudzanie
          ciekawości poznawczej, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, badanie zjawiska rozpuszczalności substancji –
          odnajdywanie związków i zależności zachodzących między substancjami, próby wyciągania wniosków. Wykonanie
          ćwiczenia z KP1.
            obszary z podstawy programowej: I 7; III 8; IV 5, 13, 18, 19

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Slalom z przeszkodami”. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Zgadnij, kto jest ukryty za kurtyną”. Dwoje dzieci staje na krzesłach i tworzy z chusty animacyjnej kurtynę.
            Pozostałe dzieci siadają po obu stronach kurtyny – z każdej strony powinno być tyle samo dzieci. Na znak N. do chusty
            zbliża się jedno dziecko z każdej grupy. Kurtyna opada. Zadanie dzieci polega na tym, by jak najszybciej wypowiedzieć
            imię dziecka stojącego po drugiej stronie kurtyny. Kto zrobi to wolniej, przechodzi do drużyny przeciwnej. Wygrywa
            drużyna, w której będzie więcej dzieci. Ćwiczenie refleksu i koncentracji uwagi.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Ćwiczenia oddechowe. Dzieci siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym, ręce mają wyprostowane. Przy wdechu unoszą
            ręce, a przy wydechu wolno je opuszczają. Regulowanie siły i długości wydechu.
             x Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


          II Zajęcia główne

          Rodzaj zajęć: eksperymentowanie-doświadczanie.
          Temat: Co można rozpuścić w wodzie?
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123