Page 118 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 118
116 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
rozdaje dzieciom kasztany z poleceniem: Proszę wziąć tyle kasztanów, ile razy ja klasnę w dłonie. N. klaszcze w dłonie
dwa razy i dzieci biorą po dwa kasztany. Na prośbę N. wkładają je do butelki i zakręcają pojemnik.
4. Zabawa „Listopadowa orkiestra”. Dzieci grają na swoich instrumentach wykonanych z butelek, N.-wiatr porusza folią
malarską. Kiedy naśladuje mały wiatr, dzieci grają cicho, kiedy naśladuje duży wiatr, dzieci grają głośno. Dzieci przery-
wają grę, kiedy wiatr ustaje.
Uwaga: Dzieci mogą wykonać instrumenty z butelek według własnego pomysłu, np. wkładając do butelki liść lub
wlewając wodę albo przywiązując do butelki kawałek szeleszczącej folii.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa badawcza „Odszukaj i pokaż”. Dzieci pracują w parach. Otrzymują ilustracje lub zdjęcia przedmiotów znajdują-
cych się w ogrodzie. Zadaniem dzieci jest odnalezienie tych przedmiotów i stanięcie przy nich. Ćwiczenie percepcji
wzrokowej.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Co można rozpuścić w wodzie?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Zgadnij, kto jest ukryty za kurtyną”. Ćwiczenia poranne: Zestaw X.
Ćwiczenia oddechowe. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5
Zajęcia główne: ▶ Eksperymentowanie-doświadczanie – co można rozpuścić w wodzie? Rozwiązywanie zagadki.
Wielozmysłowe poznawanie wody. Zabawy badawcze „Co rozpuszcza się w wodzie?”, „Mały rzeźbiarz” – pobudzanie
ciekawości poznawczej, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, badanie zjawiska rozpuszczalności substancji –
odnajdywanie związków i zależności zachodzących między substancjami, próby wyciągania wniosków. Wykonanie
ćwiczenia z KP1.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 8; IV 5, 13, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Slalom z przeszkodami”. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Zgadnij, kto jest ukryty za kurtyną”. Dwoje dzieci staje na krzesłach i tworzy z chusty animacyjnej kurtynę.
Pozostałe dzieci siadają po obu stronach kurtyny – z każdej strony powinno być tyle samo dzieci. Na znak N. do chusty
zbliża się jedno dziecko z każdej grupy. Kurtyna opada. Zadanie dzieci polega na tym, by jak najszybciej wypowiedzieć
imię dziecka stojącego po drugiej stronie kurtyny. Kto zrobi to wolniej, przechodzi do drużyny przeciwnej. Wygrywa
drużyna, w której będzie więcej dzieci. Ćwiczenie refleksu i koncentracji uwagi.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe. Dzieci siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym, ręce mają wyprostowane. Przy wdechu unoszą
ręce, a przy wydechu wolno je opuszczają. Regulowanie siły i długości wydechu.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: eksperymentowanie-doświadczanie.
Temat: Co można rozpuścić w wodzie?