Page 104 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 104
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
LISTOPAD
TYDZIEŃ 9 Kap, kap, kap
Poniedziałek temat: Kapryśna pogoda.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Pod parasolem”. Rysowanie po śladzie – rozwijanie współ-
pracy oka i ręki. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa „Pogoda” – ćwiczenie koncentracji uwagi i zręczności. „Poszuki-
wacze śladów” – ćwiczenie analizatora wzrokowego, nauka uważnej obserwacji. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia przyrodnicze – kapryśna pogoda. Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan Deszcz. Rozmowa
na temat wiersza. Wzbogacanie wiadomości na temat pogody, wzbudzanie zainteresowania zjawiskami przyrody,
wyjaśnienie pojęcia prognoza pogody. Zabawa „Dokończ zdanie: Kiedy pada deszcz…”. Zabawa „Wysepki”. Wykonanie
ćwiczenia z KP1 – ćwiczenia graficzne, rysowanie po śladzie.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 3, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. Zabawa
„Skaczemy przez strumyk” – ćwiczenie równowagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć
woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Pod parasolem”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali w różnych kierunkach. N. ma laseczki
gimnastyczne w dwóch kolorach: niebieskim i czerwonym. Laseczki będą parasolami. Gdy podniesie niebieską lasecz-
kę, dzieci stają pod nią parami przodem do siebie. Gdy podniesie czerwoną – stają plecami do siebie. Zgodna zabawa
z innymi dziećmi.
x Rysowanie po śladzie. N. odrysowuje na kartonikach linią przerywaną kontury różnych przedmiotów znajdujących się
w sali, np.: misia, klocka, samochodziku. Na jednym kartoniku jest jeden kontur. Ma być ich więcej lub tyle samo,
ile jest dzieci. Każdy kontur powinien być inny. Zadaniem dzieci jest rysowanie po linii konturu i ewentualnie wypeł-
nienie go szarą kredką. Ćwiczenie współpracy oka i ręki. (Uwaga: Kartoniki zostaną wykorzystane w zabawie popołud-
niowej).
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Pogoda”. Dzieci stoją w kręgu. Do środka kręgu wchodzi jedno dziecko i rzuca piłkę po kolei do pozostałych
osób, mówiąc przy tym jedno ze słów: słońce, deszcz, śnieg, grad lub burza. Zadaniem dzieci jest złapanie piłki na wszyst-
kie hasła poza burzą. Kto nie złapie piłki lub złapie ją na hasło burza, odchodzi z zabawy. Ćwiczenie koncentracji uwagi
i zręczności.
x „Poszukiwacze śladów”. Dzieci losują przygotowane rano kartoniki z konturami. Następnie przyglądają się sylwetce
przedmiotu, a potem odszukują w sali identyczny. Ćwiczenie analizatora wzorkowego, nauka uważnej obserwacji.
x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).