Page 104 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 104

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

          LISTOPAD










          TYDZIEŃ 9    Kap, kap, kap




          Poniedziałek    temat:  Kapryśna pogoda.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Pod parasolem”. Rysowanie po śladzie – rozwijanie współ-
          pracy oka i ręki. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa „Pogoda” – ćwiczenie koncentracji uwagi i zręczności. „Poszuki-
          wacze śladów” – ćwiczenie analizatora wzrokowego, nauka uważnej obserwacji. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5

          Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia przyrodnicze – kapryśna pogoda. Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan Deszcz. Rozmowa
          na temat wiersza. Wzbogacanie wiadomości na temat pogody, wzbudzanie zainteresowania zjawiskami przyrody,
          wyjaśnienie pojęcia prognoza pogody. Zabawa „Dokończ zdanie: Kiedy pada deszcz…”. Zabawa „Wysepki”. Wykonanie
          ćwiczenia z KP1 – ćwiczenia graficzne, rysowanie po śladzie.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 3, 18

          Zajęcia w  ogrodzie:  Obserwacje przyrodnicze – dostrzeganie zmian zachodzących w  przyrodzie. Zabawa
          „Skaczemy przez strumyk” – ćwiczenie równowagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć
          woreczek”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa integrująca „Pod parasolem”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali w różnych kierunkach. N. ma laseczki
            gimnastyczne w dwóch kolorach: niebieskim i czerwonym. Laseczki będą parasolami. Gdy podniesie niebieską lasecz-
            kę, dzieci stają pod nią parami przodem do siebie. Gdy podniesie czerwoną – stają plecami do siebie. Zgodna zabawa
            z innymi dziećmi.
             x Rysowanie po śladzie. N. odrysowuje na kartonikach linią przerywaną kontury różnych przedmiotów znajdujących się
            w sali, np.: misia, klocka, samochodziku. Na jednym kartoniku jest jeden kontur. Ma być ich więcej lub tyle samo,
            ile jest dzieci. Każdy kontur powinien być inny. Zadaniem dzieci jest rysowanie po linii konturu i ewentualnie wypeł-
            nienie go szarą kredką. Ćwiczenie współpracy oka i ręki. (Uwaga: Kartoniki zostaną wykorzystane w zabawie popołud-
            niowej).
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Pogoda”. Dzieci stoją w kręgu. Do środka kręgu wchodzi jedno dziecko i rzuca piłkę po kolei do pozostałych
            osób, mówiąc przy tym jedno ze słów: słońce, deszcz, śnieg, grad lub burza. Zadaniem dzieci jest złapanie piłki na wszyst-
            kie hasła poza burzą. Kto nie złapie piłki lub złapie ją na hasło burza, odchodzi z zabawy. Ćwiczenie koncentracji uwagi
            i zręczności.
             x „Poszukiwacze śladów”. Dzieci losują przygotowane rano kartoniki z konturami. Następnie przyglądają się sylwetce
            przedmiotu, a potem odszukują w sali identyczny. Ćwiczenie analizatora wzorkowego, nauka uważnej obserwacji.
             x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109