Page 106 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 106
104 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Wtorek temat: Deszczowa pogoda.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z chustą animacyjną „Kapryśna pogoda”. Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij
kropelkę”. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?” – różnicowanie dźwięków z oto-
czenia. Zabawa „Dobierz do pary” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej, nauka uzasadniania swojego wyboru. Zabawa
ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczne – deszczowa pogoda. Malowanie farbami na fizelinie deszczowej pogody
przy dźwiękach muzyki – budzenie zainteresowania pięknem otaczającego świata, zwracanie uwagi na walory artystyczne
przedmiotów, nabywanie śmiałości w operowaniu farbami. Oprawienie pracy w ramkę. Nadanie tytułu obrazkowi. Zorgani-
zowanie wystawy prac. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw III.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 1, 2, 7, 8, 9, 11, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Przyglądanie się przez lupę korze drzew.
Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa z chustą animacyjną „Kapryśna pogoda”. N. prezentuje dzieciom fragmenty muzyczne o różnej dynamice. Dzieci
trzymają chustę za uchwyty i poruszają nią w takt melodii, zmieniając tempo – łagodnie falują, energicznie trzepoczą,
zatrzymują ruch. Słuchanie różnorodnej muzyki.
x Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij kropelkę”. Dzieci zgniatają kartkę papieru w kulkę-kropelkę i zdmuchują ją z dłoni.
Regulowanie oddechu.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”. N. prosi dzieci, żeby zamknęły oczy i przez chwilę posłuchały odgłosów
różnych zjawisk atmosferycznych, a następnie spróbowały je rozpoznać. Dzielenie się spostrzeżeniami. Różnicowanie
dźwięków z otoczenia.
x Zabawa „Dobierz do pary”. Dzieci wybierają 2 identyczne figury z rozsypanki figur geometrycznych. Ćwiczenie
spostrzegawczości wzrokowej, nauka uzasadniania swojego wyboru.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Deszczowa pogoda.
Cele:
b
udzenie zainteresowania pięknem otaczającego świata
zwracanie uwagi na walory artystyczne przedmiotów
abywanie śmiałości w operowaniu farbami
n
p
oznawanie różnych technik plastycznych
yrażanie własnych emocji i obserwacji w różnych formach plastycznych.
w
Pomoce: ilustracje przedstawiające deszczową pogodę w różnych rejonach świata, nagranie nastrojowej muzyki,
np. Marzenie Roberta Schumanna, pędzle, farby plakatowe o płynnej konsystencji, kawałki fizeliny o wymiarach
kartki A4, czarny karton, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie ilustracji przedstawiających deszczową pogodę. Swobodne wypowiedzi dzieci na ich temat.