Page 144 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 144

142  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Grudzień


          tydzień 15: TROPY NA ŚNIEGU


           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Aktywność poranna   y  zabawa integrująca grupę „Śniegowa zaspa”  f   bawi się zgodnie z innymi dziećmi (III 5)
                  i popołudniowa    y  ćwiczenia poranne: Zestaw V    f   rozwija sprawność grafomotoryczną (I 7, 9)
                  I 5, 7, 9; III 5; IV 12  y  wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 29  f   przestrzega zasady poruszania się po ulicy tylko
                                    y  zabawa badawcza z lusterkiem     pod opieką osoby dorosłej, nie oddala się od
                                    y  zabawa orientacyjno-porządkowa „W rytmie   opiekuna (III 5)
                                      tamburynu”                      f   stara się aktywnie uczestniczyć we wspólnych
                                                                        działaniach – zadaje pytania, aby zaspokoić
               CZY TO JUŻ ZIMA?  IV 2, 7, 16, 18, 19  y  pacer – prowadzenie obserwacji, poznanie   f   potrafi nazwać aktualną porę roku (zimę) i opisać
                                      utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowią-
                  Zajęcia główne
                                    y
                                                                        ciekawość (III 5; IV 2, 19)
                  I 2; II 5; III 5;
                                      zujących podczas wyjścia poza teren przed-
                                      szkola
                                                                        jej cechy charakterystyczne (IV 2, 16, 18)
                                      s
                                                                          wybiera spośród kilku obrazków ilustracje we-
                                                                      f
                                      pory roku – zimy, dostrzeganie piękna zi-
                                                                        dług podanych kryteriów (IV 12)
                                      mowego krajobrazu; rozmowa na temat
                                      spostrzeżeń dzieci              f   rozpoznaje odgłosy z otoczenia (IV 7)
                                                                          potrafi wykorzystać właściwości niektórych ma-
                                                                      f
                                      zabawa dydaktyczna „Gdzie jest zima?”
               Poniedziałek         y  zabawa ruchowa „Wirujące śnieżynki”  f   wykonuje zadania zgodnie z poleceniem (III 5)
                                                                        teriałów (folii, papieru, szkła) do odtworzenia
                                    y
                                                                        dźwięków z otoczenia (IV 7)
                                      zabawa „Jak skrzypi śnieg?” – praktyczne
                                    y
                                      doświadczenia w wydobywaniu dźwięków
                                                                          dostosowuje ubranie do aktualnej pogody (I 2;
                                                                      f
                                      z różnych materiałów
                                                                        IV 18)
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Czarodziejskie znaki”  f   wypowiada się na temat konieczności przeby-
                                                                        wania na świeżym powietrzu bez względu na
                  I 2, 5; III 5; IV 18, 19  y  obserwacje przyrodnicze „Czy to już zima?”  porę roku (II 5; IV 2, 18)
                                    y  zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga-    dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach
                                      niem „Kto silniejszy?”          f
                                                                        roku (IV 18, 19)
                                                                      f   jest sprawne ruchowo (I 5)
                  Aktywność poranna   y  zabawa „Bal u Pani Zimy” – swobodna eks-  f   potrafi ruchem zilustrować muzykę (IV 7)
                  i popołudniowa      presja ruchowa z rekwizytami przy muzyce  f   reaguje na sygnał dźwiękowy zgodnie z umową
                  I 5, 9; IV 2, 7   y  ćwiczenia poranne: Zestaw V      (IV 7)
                                    y  zabawa ortofoniczna            f   nadaje swojej pracy plastycznej oryginalny cha-
                                    y  zabawa słowna „Jaki jest…?”      rakter (IV 8)
                                    y  zabawa ruchowa na czworakach „Slalom   f   sprząta po wykonanej pracy (I 7)
                                      między kałużami”                f   odczuwa satysfakcję z wykonanej pracy (III 1)
                                                                          potrafi wypowiadać się na temat swojej pracy
               ZIMOWE BUKIETY  I 5, 7; III 1, 8;    y  ozmowa połączona z pokazem błyszczą-  f   potrafi uważanie słuchać krótkich utworów
                                                                      f
                                      wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Srebr­
                  Zajęcia główne
                                                                        i pracy kolegów (IV 2)
                                      ne ryby
                  IV 2, 3, 8, 18
                                      r
                                    y
                                                                        literackich (III 8; IV 3)
                                      cych koralików
                                                                          umie odpowiedzieć na pytania związane z treścią
                                                                      f
                                      zajęcie plastyczne „Zimowe bukiety” – ma-
                                    y
                                                                        utworu (IV 2)
                                      lowanie na szkle techniką witrochromii
               Wtorek               y  zorganizowanie wystawy prac; swobodne   f   zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne
                                                                        występujące zimą (IV 2, 18)
                                      wypowiedzi dzieci na temat swoich prac
                                                                          aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicz-
                                                                      f
                                      ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV
                                    y
                                                                        nych (I 9)
                  Zajęcia w ogrodzie  y  słuchanie odgłosów – wskazywanie źródła   f   sprawnie łapie i rzuca piłkę do innych (I 5)
                                                                          rozpoznaje odgłosy z otoczenia (IV 7)
                  I 5; III 5; IV 7    ich pochodzenia                 f   przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas
                                    y  zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-  f  korzystania ze sprzętów terenowych (III 5)
                                      wego                                jest sprawne fizycznie, uczestniczy w zabawach
                                    y  zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem   f  ruchowych (I 5)
                                      między drzewkami”
             JAKI   Aktywność poranna   y  zabawa orientacyjna „Gdzie się ukrył…?”  f   próbuje poruszać się w przestrzeni zgodnie z in-
                  i popołudniowa
                                                                        strukcją zawierającą określenia: w lewo, w pra­
                                      zabawa dydaktyczna „Policz i zapamiętaj”
                                    y
                                                                        wo, do przodu, do tyłu (IV 14)
                  I 5, 9; IV 8, 14, 15
             Środa   JEST ŚNIEG?    y  ćwiczenia poranne: Zestaw V    f   umie liczyć (kroki), wymieniając liczebniki
                                      wyklejanie plasteliną sylwetki ptaka –
                                    y
                                                                        w poprawnej kolejności (IV 15)
                                      KA, k. 10
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149