Page 144 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 144
142 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Grudzień
tydzień 15: TROPY NA ŚNIEGU
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y zabawa integrująca grupę „Śniegowa zaspa” f bawi się zgodnie z innymi dziećmi (III 5)
i popołudniowa y ćwiczenia poranne: Zestaw V f rozwija sprawność grafomotoryczną (I 7, 9)
I 5, 7, 9; III 5; IV 12 y wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 29 f przestrzega zasady poruszania się po ulicy tylko
y zabawa badawcza z lusterkiem pod opieką osoby dorosłej, nie oddala się od
y zabawa orientacyjno-porządkowa „W rytmie opiekuna (III 5)
tamburynu” f stara się aktywnie uczestniczyć we wspólnych
działaniach – zadaje pytania, aby zaspokoić
CZY TO JUŻ ZIMA? IV 2, 7, 16, 18, 19 y pacer – prowadzenie obserwacji, poznanie f potrafi nazwać aktualną porę roku (zimę) i opisać
utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowią-
Zajęcia główne
y
ciekawość (III 5; IV 2, 19)
I 2; II 5; III 5;
zujących podczas wyjścia poza teren przed-
szkola
jej cechy charakterystyczne (IV 2, 16, 18)
s
wybiera spośród kilku obrazków ilustracje we-
f
pory roku – zimy, dostrzeganie piękna zi-
dług podanych kryteriów (IV 12)
mowego krajobrazu; rozmowa na temat
spostrzeżeń dzieci f rozpoznaje odgłosy z otoczenia (IV 7)
potrafi wykorzystać właściwości niektórych ma-
f
zabawa dydaktyczna „Gdzie jest zima?”
Poniedziałek y zabawa ruchowa „Wirujące śnieżynki” f wykonuje zadania zgodnie z poleceniem (III 5)
teriałów (folii, papieru, szkła) do odtworzenia
y
dźwięków z otoczenia (IV 7)
zabawa „Jak skrzypi śnieg?” – praktyczne
y
doświadczenia w wydobywaniu dźwięków
dostosowuje ubranie do aktualnej pogody (I 2;
f
z różnych materiałów
IV 18)
Zajęcia w ogrodzie y zabawa „Czarodziejskie znaki” f wypowiada się na temat konieczności przeby-
wania na świeżym powietrzu bez względu na
I 2, 5; III 5; IV 18, 19 y obserwacje przyrodnicze „Czy to już zima?” porę roku (II 5; IV 2, 18)
y zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga- dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach
niem „Kto silniejszy?” f
roku (IV 18, 19)
f jest sprawne ruchowo (I 5)
Aktywność poranna y zabawa „Bal u Pani Zimy” – swobodna eks- f potrafi ruchem zilustrować muzykę (IV 7)
i popołudniowa presja ruchowa z rekwizytami przy muzyce f reaguje na sygnał dźwiękowy zgodnie z umową
I 5, 9; IV 2, 7 y ćwiczenia poranne: Zestaw V (IV 7)
y zabawa ortofoniczna f nadaje swojej pracy plastycznej oryginalny cha-
y zabawa słowna „Jaki jest…?” rakter (IV 8)
y zabawa ruchowa na czworakach „Slalom f sprząta po wykonanej pracy (I 7)
między kałużami” f odczuwa satysfakcję z wykonanej pracy (III 1)
potrafi wypowiadać się na temat swojej pracy
ZIMOWE BUKIETY I 5, 7; III 1, 8; y ozmowa połączona z pokazem błyszczą- f potrafi uważanie słuchać krótkich utworów
f
wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Srebr
Zajęcia główne
i pracy kolegów (IV 2)
ne ryby
IV 2, 3, 8, 18
r
y
literackich (III 8; IV 3)
cych koralików
umie odpowiedzieć na pytania związane z treścią
f
zajęcie plastyczne „Zimowe bukiety” – ma-
y
utworu (IV 2)
lowanie na szkle techniką witrochromii
Wtorek y zorganizowanie wystawy prac; swobodne f zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne
występujące zimą (IV 2, 18)
wypowiedzi dzieci na temat swoich prac
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicz-
f
ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV
y
nych (I 9)
Zajęcia w ogrodzie y słuchanie odgłosów – wskazywanie źródła f sprawnie łapie i rzuca piłkę do innych (I 5)
rozpoznaje odgłosy z otoczenia (IV 7)
I 5; III 5; IV 7 ich pochodzenia f przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas
y zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno- f korzystania ze sprzętów terenowych (III 5)
wego jest sprawne fizycznie, uczestniczy w zabawach
y zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem f ruchowych (I 5)
między drzewkami”
JAKI Aktywność poranna y zabawa orientacyjna „Gdzie się ukrył…?” f próbuje poruszać się w przestrzeni zgodnie z in-
i popołudniowa
strukcją zawierającą określenia: w lewo, w pra
zabawa dydaktyczna „Policz i zapamiętaj”
y
wo, do przodu, do tyłu (IV 14)
I 5, 9; IV 8, 14, 15
Środa JEST ŚNIEG? y ćwiczenia poranne: Zestaw V f umie liczyć (kroki), wymieniając liczebniki
wyklejanie plasteliną sylwetki ptaka –
y
w poprawnej kolejności (IV 15)
KA, k. 10