Page 149 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 149
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
GRUDZIEŃ
TYDZIEŃ 13 Mikołaju, czekamy!
Poniedziałek temat: Mikołaju, przybywaj!
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z chustą animacyjną „Nie damy spaść piłce!” – rozwijanie koordynacji
wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia grafomotoryczne „Tropy na śniegu”. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa dydaktyczna
„Figury geometryczne” – dopasowywanie elementów, ćwiczenie spostrzegawczości. Zaprzęg Świętego Mikołaja – uzupełnianie
kompozycji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i materiałów plastycznych. Zabawa ruchowa orientacyjno-
-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia plastyczno-muzyczne – Mikołaju, przybywaj! Zabawa „Dzwonki Świętego Mikołaja” –
poznanie instrumentu – janczarów. Oglądanie ilustracji przedstawiających dom Mikołaja w Laponii i krajobrazów dalekiej
Północy. „Kim był Święty Mikołaj?” – poznanie postaci biskupa Mikołaja. Wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan Bunt
reniferów. Rozmowa – zwrócenie uwagi na potrzeby, pragnienia nasze i innych oraz na radość z otrzymywania i dawania
prezentów. Wspólne redagowanie listu do Mikołaja. Wykonanie techniką kolażu indywidualnych listów do Mikołaja.
obszary z podstawy programowej: II 2, 4, 9; III 5, 6; IV 1, 2, 3, 7, 8, 11, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja ptaków w ogrodzie, nazywanie gatunków ptaków. Zabawa tropiąca „Gdzie Mikołaj ukrył
skarb?” – ćwiczenie umiejętności liczenia i reagowania na polecenia. Zabawy na śniegu, wyjście na sanki. Zabawa ruchowa
z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa z chustą animacyjną „Nie damy spaść piłce!”. Dzieci stoją, trzymając brzegi chusty, i turlają leżącą na niej
piłkę. Ich zadaniem jest takie poruszanie chustą, aby piłka nie spadła na ziemię. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-
-ruchowej.
x Ćwiczenia grafomotoryczne „Tropy na śniegu” – rysowanie po śladzie linii prowadzących od zwierząt do ich tropów.
Usprawnianie ręki.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Figury geometryczne”. N. rozdaje dzieciom szablony figur geometrycznych. Zadaniem przedszko-
laków jest wyszukanie wśród nich identycznych figur. Dzieci nazywają figury, opisują ich kształt.
x Wykonanie pracy z KA, k. 9. Dzieci odciskają na ilustracji palce umoczone w farbie tak, aby stworzyć kolejne renifery
w zaprzęgu Świętego Mikołaja. Wyklejają papierem kolorowym worek Mikołaja.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-muzyczne.
Temat: Mikołaju, przybywaj!