Page 154 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 154
152 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x „Worek Świętego Mikołaja” – wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 25.
x Zabawa ortofoniczna „Robimy porządki”. Dzieci naśladują ruchy wykonywane podczas szorowania podłogi, mówiąc
przy tym szuruburu. Ćwiczenie na usprawnienie pracy warg (sz, b, u) i przodu języka (r).
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Marzenie Trampolinka”. N. ma przed sobą pudełko z różnymi drobnymi przedmiotami. Dzieci
losują kolejno po jednym przedmiocie z pudełka i siadają w kręgu. N. zaczyna opowiadanie o marzeniach Trampolinka.
Zadaniem dzieci jest ułożenie dalszego ciągu opowiadania w sposób logiczny i twórczy z wykorzystaniem trzymanych
przedmiotów. Kształtowanie logicznego myślenia, wzbogacanie słownictwa.
x Lepienie z plasteliny postaci Mikołaja i bałwanków. Rozwijanie sprawności manualnej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne – gra matematyczna.
Temat: Wyprawa do krainy Świętego Mikołaja.
Cele:
n
auka konstruowania gry
w
drażanie do uważnego słuchania i przestrzegania reguł gry
wiczenie logicznego myślenia
ć
ć
wiczenie w liczeniu
kształtowanie odporności emocjonalnej.
Pomoce: duży arkusz papieru, pisaki w kolorze czarnym, czerwonym, zielonym, żółtym i niebieskim, akcesoria
niezbędne do gry: jeden pionek ucharakteryzowany na Świętego Mikołaja (np. zwykły czerwony pionek z białą
brodą i białą czapką z waty) i cztery pionki przypominające elfy (np. zwykłe pionki w białym kolorze z doklejo-
nymi czapeczkami: zieloną, niebieską, czerwoną i żółtą), drobne przedmioty-niespodzianki (tyle, ile jest dzieci),
duża kwadratowa kostka do gry (cztery boki oklejone kolorami odpowiadającymi kolorom czapek elfów, jeden bok
czarny, czyli „wilk”, jeden bok biały, czyli „nagroda”).
Przebieg zajęć:
1. Przygotowanie gry. N. rozkłada na podłodze duży arkusz papieru. Rysuje grę i jednocześnie opowiada historię Mikołaja:
W dalekiej Laponii za kołem podbiegunowym, tam gdzie zawsze jest zimno, mieszka Święty Mikołaj (rysuje czarnym
pisakiem kwadrat pośrodku arkusza, czyli dom Mikołaja, i umieszcza na nim postać Mikołaja oraz pudełeczko z małymi
niespodziankami). Ponieważ Mikołaj ma bardzo dużo pracy, musi mieć do pomocy elfy (pokazuje dzieciom elfy
w kolorowych czapeczkach i ustawia je po jednym na każdym z boków planszy, po czym rysuje kolorami odpowiadają-
cymi kolorom czapeczek chodniczki do domu Mikołaja).
2. Przedstawienie reguł gry. Gra w grę.
x Liczba graczy: cztery osoby oraz rzucający kostką.
x Cel gry: każdy gracz (elf) musi jak najszybciej dotrzeć do domu Mikołaja po prezenty. Ten gracz-elf, który dotrze
tam pierwszy, losuje prezent-niespodziankę stanowiący nagrodę za wygraną.
x Początek gry: rozpoczyna gracz, który pierwszy wyrzuci na kostce kolor biały.
x Ruchy w grze:
– wyrzucenie któregoś z czterech kolorów pozwala graczowi-elfowi o czapce w takim kolorze przesunąć się o jedno
pole do przodu
– wyrzucenie koloru czarnego (wilka) każe graczowi-elfowi (następnemu w kolejce po tym, który właśnie wykonał
ruch) czekać jedną kolejkę, aż minie niebezpieczeństwo
– wyrzucenie koloru białego (nagrody) uprawnia następnego gracza-elfa w kolejce do przesunięcia się o jedno pole
w kierunku domu Mikołaja.