Page 151 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 151
TYDZIEŃ 13 • Mikołaju, czekamy! • 149
6. Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
– Czego nie zobaczył Mikołaj, gdy wyszedł przed swój dom?
– Dlaczego renifery się zbuntowały?
– Co renifery chciałyby dostać?
– Dlaczego w święta Mikołaj rozdaje prezenty?
– Jak się czujecie, gdy dostajecie prezent, a jak gdy sami go komuś dajecie?
– Co Mikołaj dostał w prezencie, a co dostały renifery?
– W jaki sposób możemy komunikować się z Mikołajem w sprawie świątecznych upominków?
7. „List do Świętego Mikołaja” – wspólne redagowanie listu do Mikołaja. Zwrócenie uwagi na stosowanie zwrotów grzecz-
nościowych, pozdrowień.
8. Kolaż „Mój list do Mikołaja”. Dzieci wykonują techniką kolażu indywidualne listy do Mikołaja. Omówienie i przeprowa-
dzenie poszczególnych etapów pracy:
x wycinanie z gazetek reklamowych ilustracji przedmiotów, które dzieci chciałyby dostać w prezencie
x naklejanie ilustracji na kartkę papieru, zwrócenie uwagi na estetykę kompozycji i staranność wykonania
x podpisanie prac i zrobienie z nich albumu
x zapakowanie albumu w kopertę wraz listem od przedszkolaków
x zaplanowanie wycieczki na pocztę. (Zob. scenariusz piątkowy: Wysyłamy świąteczne życzenia).
9. Swobodna ekspresja ruchowa do popularnej zimowej piosenki z wykorzystaniem janczarów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacja ptaków w ogrodzie, nazywanie gatunków ptaków. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
x Zabawa tropiąca „Gdzie Mikołaj ukrył skarb?”. N. podaje proste instrukcje słowne określające kierunek i liczbę kroków,
a dzieci odszukują sanki ukryte wcześniej przez N. w ogrodzie. Ćwiczenie umiejętności liczenia i reagowania na
polecenia.
x Zabawy na śniegu, wyjście na sanki.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Miło jest dawać prezenty.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa w skojarzenia „Zimowa dobieranka”. Ćwiczenia poranne: Zestaw III.
„Szalik dla Mikołaja” – ćwiczenie graficzne, rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na prawidłowościach obserwowanych
w otoczeniu. Rozmowa inspirowana pytaniem: Czy Mikołaj dostaje prezenty?. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Prezent
dla Mikołaja. Ćwiczenia słuchowe „Gdzie są janczary?”. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 4; III 4, 6, 8; IV 2, 3, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – miło jest dawać prezenty. Rozmowa z dziećmi o ich marze-
niach. Zabawa „Przyjmij prezent”. Burza mózgów „Ja też mogę być Świętym Mikołajem”. Wykonanie upominków według
własnego pomysłu – stwarza nie sytuacji sprzyjających obdarowywaniu innych, zwrócenie uwagi na potrzeby i pragnienia
innych oraz na radość ze sprawiania im przyjemności. Praca z historyjką obrazkową. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia
gimnastyczne: Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 4; III 4, 6; IV 2, 7, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Słuchaj uważnie i znajdź”. Zabawa „Nasz ogród śpi” – nasłuchiwanie odgłosów z otoczenia,
obserwowanie roślin i zwierząt w ogrodzie. Wnioskowanie na temat zmian w przyrodzie zimą. Zabawa ruchowa bieżna
„Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 7