Page 151 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 151

TYDZIEŃ 13  •  Mikołaju, czekamy!  •  149



            6.  Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
              –   Czego nie zobaczył Mikołaj, gdy wyszedł przed swój dom?
              –   Dlaczego renifery się zbuntowały?
              –   Co renifery chciałyby dostać?
              –   Dlaczego w święta Mikołaj rozdaje prezenty?
              –   Jak się czujecie, gdy dostajecie prezent, a jak gdy sami go komuś dajecie?
              –   Co Mikołaj dostał w prezencie, a co dostały renifery?
              –   W jaki sposób możemy komunikować się z Mikołajem w sprawie świątecznych upominków?
            7.  „List do Świętego Mikołaja” – wspólne redagowanie listu do Mikołaja. Zwrócenie uwagi na stosowanie zwrotów grzecz-
              nościowych, pozdrowień.
            8.  Kolaż „Mój list do Mikołaja”. Dzieci wykonują techniką kolażu indywidualne listy do Mikołaja. Omówienie i przeprowa-
              dzenie poszczególnych etapów pracy:
                 x wycinanie z gazetek reklamowych ilustracji przedmiotów, które dzieci chciałyby dostać w prezencie
                 x naklejanie ilustracji na kartkę papieru, zwrócenie uwagi na estetykę kompozycji i staranność wykonania
                 x podpisanie prac i zrobienie z nich albumu
                 x zapakowanie albumu w kopertę wraz listem od przedszkolaków
                 x zaplanowanie wycieczki na pocztę. (Zob. scenariusz piątkowy: Wysyłamy świąteczne życzenia).
            9.  Swobodna ekspresja ruchowa do popularnej zimowej piosenki z wykorzystaniem janczarów.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Obserwacja ptaków w ogrodzie, nazywanie gatunków ptaków. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
              x Zabawa tropiąca „Gdzie Mikołaj ukrył skarb?”. N. podaje proste instrukcje słowne określające kierunek i liczbę kroków,
              a dzieci odszukują sanki ukryte wcześniej przez N. w ogrodzie. Ćwiczenie umiejętności liczenia i reagowania na
              polecenia.
              x Zabawy na śniegu, wyjście na sanki.
              x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Wtorek    temat:  Miło jest dawać prezenty.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa w skojarzenia „Zimowa dobieranka”. Ćwiczenia poranne: Zestaw III.
            „Szalik dla Mikołaja” – ćwiczenie graficzne, rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na prawidłowościach obserwowanych
            w otoczeniu. Rozmowa inspirowana pytaniem: Czy Mikołaj dostaje prezenty?. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Prezent
            dla Mikołaja. Ćwiczenia słuchowe „Gdzie są janczary?”. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 4; III 4, 6, 8; IV 2, 3, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia plastyczno-techniczne – miło jest dawać prezenty. Rozmowa z dziećmi o ich marze-
            niach. Zabawa „Przyjmij prezent”. Burza mózgów „Ja też mogę być Świętym Mikołajem”. Wykonanie upominków według
            własnego pomysłu – stwarza nie sytuacji sprzyjających obdarowywaniu innych, zwrócenie uwagi na potrzeby i pragnienia
            innych oraz na radość ze sprawiania im przyjemności. Praca z historyjką obrazkową.  ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia
            gimnastyczne: Zestaw IV.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 4; III 4, 6; IV 2, 7, 8

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Słuchaj uważnie i znajdź”. Zabawa „Nasz ogród śpi” – nasłuchiwanie odgłosów z otoczenia,
            obserwowanie roślin i zwierząt w ogrodzie. Wnioskowanie na temat zmian w przyrodzie zimą. Zabawa ruchowa bieżna
            „Bieg slalomem między drzewkami”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 7
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156