Page 146 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 146

144  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Grudzień


          tydzień 16: STROIMY CHOINKĘ


           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Aktywność poranna   y  zabawa integrująca przy piosence Grudzień   f   akceptuje ustalone zasady i stosuje się do nich
                  i popołudniowa      z Mikołajem (CD)                  (III 5)
               CZEGO CHCIELIBYŚMY DOWIEDZIEĆ SIĘ O BOMBCE?
                  I 5, 7; III 5, 6, 8  y  oglądanie kartek świątecznych  f   opowiada treść obrazka, wymieniając jego ele-
                                    y  ćwiczenia poranne: Zestaw VI     menty (IV 2, 5)
                                    y  zabawa „Moja przygoda z bombką” – ryso-  f   aktywnie uczestniczy w zabawach słownych (IV 2)
                                      wanie kredkami                  f   zna niektóre tradycje związane ze świętami Boże-
                                    y  przygotowanie zaproszeń dla rodziców  go Narodzenia (III 5)
                                    y  zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa   f   swobodnie wypowiada się na różne tematy (IV 2)
                                      „W rytmie tamburynu”            f   przestrzega zasad kolejności wypowiadania się
                                      r
                  Zajęcia główne    y  ozwiązywanie zagadki o choince   (III 6, 8)
                  III 2, 5, 6, 8; IV 2, 7,   y  wysłuchanie świątecznej piosenki  f   chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
                                                                        (I 5)
                  18, 19            y  ozmowa na temat choinki            ilustruje ruchem tekst piosenki (IV 1, 7)
                                      r
                                    y  oglądanie gałązek i ilustracji różnych drzew   f   sprawnie posługuje się niektórymi technikami,
                                      iglastych                       f  materiałami i przyborami plastycznymi (I 7; IV 8)
                                    y  zabawa dydaktyczna „Zaczarowane pudeł-    dzieli się z rodzicami doświadczeniami nabytymi
                                      ko” – oglądanie i opisywanie bombek  f  w przedszkolu (III 2; IV 2)
                                    y  „Czego chcielibyśmy dowiedzieć się o bomb-    dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach
                                      ce?” – tworzenie wstępnej siatki pytań  f  roku (IV 18, 19)
                                    y  zabawa ruchowa „Wyprawa do lasu”
                                                                      f   wskazuje drzewa iglaste wśród innych drzew
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa bieżna „Biegnij i dotknij!”  (IV 18)
               Poniedziałek           oglądanie igieł przez lupę, porównywanie
                                      wyszukiwanie drzew iglastych w ogrodzie,
                  I 5; III 5; IV 2, 18, 19
                                    y
                                      igieł różnych drzew, poznawanie nazw tych
                                      drzew
                                    y  zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga-
                                      niem „Piłka w dołku”
                  Aktywność poranna   y  wysłuchanie baśni Hansa Christiana An-  f   uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania
                  i popołudniowa      dersena Choinka                   do jego treści (III 8; IV 2, 3)
                  I 5, 9; II 1, 2, 4, 11;   y  ozmowa problemowa o choinkach praw-  f   zna niektóre tradycje związane ze świętami (III 5)
                                      r
                  III 4, 5, 6, 8; IV 2, 3,   dziwych i sztucznych     f   rozumie konieczność ochrony środowiska na-
                  5, 9, 18          y  wywiad z pracownikami przedszkola i ro-  turalnego (II 11; IV 18)
                                      dzicami na temat: Jaką choinkę stroi pan/  f   rozumie przyczynę i skutek określonych działań
                                      pani w domu na święta: sztuczną czy praw­  (IV 5)
                                      dziwą? – zapisywanie odpowiedzi za pomo-  f   jest zaciekawione otaczającym światem (IV 19)
                                      cą ustalonych przez dzieci symboli  f   grzecznie zwraca się do innych (III 4)
                                                                          jest otwarte, śmiałe w kontaktach z innymi, zna-
                                      ćwiczenia poranne: Zestaw VI
                                    y
               NASZA KOLEKCJA       y  zabawa „Skąd się dowiem, że…?” – stawia-  f   liczy w zakresie swoich umiejętności i rozróżnia
                                                                      f
                                                                        nymi sobie osobami (II 1, 2, 4; III 6)
                                      nie przez dzieci hipotez do pytań z siatki
                                                                        liczenie błędne od poprawnego (IV 15)
                                      wstępnej
                                      zabawa ortofoniczna ,,Na gałązce choinko-
                                                                          grupuje przedmioty według określonych kry-
                                    y
                                                                      f
                                                                        teriów (IV 12)
                                      wej”
                                    y  zabawa ruchowa na czworakach „Slalom   f   sprawnie stosuje określenia wielkości: mały –
                                                                        duży, mniejszy – większy (IV 2, 12)
                                      między kałużami”
               Wtorek   Zajęcia główne  y  działalność matematyczna „Nasza kolekcja”   f   stosuje w sytuacjach zadaniowych określenia
                  I 5; III 2, 5; IV 2, 7,   – tworzenie kolekcji ozdób choinkowych  stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, nad,
                                                                        pod, obok (IV 2, 14)
                  12, 14, 15        y  wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 31    chętnie uczestniczy w uroczystościach grupo-
                                    y  „Jaka jest bombka?” – doświadczenia do-  f  wych (III 2, 5)
                                      tykowe                              śpiewa piosenki dostosowane do swoich moż-
                                    y  wspólne ubieranie choinki      f  liwości głosowych (IV 7)
                                      ś
                                    y  piewanie piosenek świątecznych i tańce     rozpoznaje, odtwarza i wykonuje proste układy
                                      dookoła choinki                 f
                                    y  ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV  taneczne (IV 7)
                                                                      f   dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych po-
                                                                        rach roku (IV 18)
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151