Page 146 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 146
144 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Grudzień
tydzień 16: STROIMY CHOINKĘ
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y zabawa integrująca przy piosence Grudzień f akceptuje ustalone zasady i stosuje się do nich
i popołudniowa z Mikołajem (CD) (III 5)
CZEGO CHCIELIBYŚMY DOWIEDZIEĆ SIĘ O BOMBCE?
I 5, 7; III 5, 6, 8 y oglądanie kartek świątecznych f opowiada treść obrazka, wymieniając jego ele-
y ćwiczenia poranne: Zestaw VI menty (IV 2, 5)
y zabawa „Moja przygoda z bombką” – ryso- f aktywnie uczestniczy w zabawach słownych (IV 2)
wanie kredkami f zna niektóre tradycje związane ze świętami Boże-
y przygotowanie zaproszeń dla rodziców go Narodzenia (III 5)
y zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa f swobodnie wypowiada się na różne tematy (IV 2)
„W rytmie tamburynu” f przestrzega zasad kolejności wypowiadania się
r
Zajęcia główne y ozwiązywanie zagadki o choince (III 6, 8)
III 2, 5, 6, 8; IV 2, 7, y wysłuchanie świątecznej piosenki f chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
(I 5)
18, 19 y ozmowa na temat choinki ilustruje ruchem tekst piosenki (IV 1, 7)
r
y oglądanie gałązek i ilustracji różnych drzew f sprawnie posługuje się niektórymi technikami,
iglastych f materiałami i przyborami plastycznymi (I 7; IV 8)
y zabawa dydaktyczna „Zaczarowane pudeł- dzieli się z rodzicami doświadczeniami nabytymi
ko” – oglądanie i opisywanie bombek f w przedszkolu (III 2; IV 2)
y „Czego chcielibyśmy dowiedzieć się o bomb- dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach
ce?” – tworzenie wstępnej siatki pytań f roku (IV 18, 19)
y zabawa ruchowa „Wyprawa do lasu”
f wskazuje drzewa iglaste wśród innych drzew
Zajęcia w ogrodzie y zabawa bieżna „Biegnij i dotknij!” (IV 18)
Poniedziałek oglądanie igieł przez lupę, porównywanie
wyszukiwanie drzew iglastych w ogrodzie,
I 5; III 5; IV 2, 18, 19
y
igieł różnych drzew, poznawanie nazw tych
drzew
y zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga-
niem „Piłka w dołku”
Aktywność poranna y wysłuchanie baśni Hansa Christiana An- f uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania
i popołudniowa dersena Choinka do jego treści (III 8; IV 2, 3)
I 5, 9; II 1, 2, 4, 11; y ozmowa problemowa o choinkach praw- f zna niektóre tradycje związane ze świętami (III 5)
r
III 4, 5, 6, 8; IV 2, 3, dziwych i sztucznych f rozumie konieczność ochrony środowiska na-
5, 9, 18 y wywiad z pracownikami przedszkola i ro- turalnego (II 11; IV 18)
dzicami na temat: Jaką choinkę stroi pan/ f rozumie przyczynę i skutek określonych działań
pani w domu na święta: sztuczną czy praw (IV 5)
dziwą? – zapisywanie odpowiedzi za pomo- f jest zaciekawione otaczającym światem (IV 19)
cą ustalonych przez dzieci symboli f grzecznie zwraca się do innych (III 4)
jest otwarte, śmiałe w kontaktach z innymi, zna-
ćwiczenia poranne: Zestaw VI
y
NASZA KOLEKCJA y zabawa „Skąd się dowiem, że…?” – stawia- f liczy w zakresie swoich umiejętności i rozróżnia
f
nymi sobie osobami (II 1, 2, 4; III 6)
nie przez dzieci hipotez do pytań z siatki
liczenie błędne od poprawnego (IV 15)
wstępnej
zabawa ortofoniczna ,,Na gałązce choinko-
grupuje przedmioty według określonych kry-
y
f
teriów (IV 12)
wej”
y zabawa ruchowa na czworakach „Slalom f sprawnie stosuje określenia wielkości: mały –
duży, mniejszy – większy (IV 2, 12)
między kałużami”
Wtorek Zajęcia główne y działalność matematyczna „Nasza kolekcja” f stosuje w sytuacjach zadaniowych określenia
I 5; III 2, 5; IV 2, 7, – tworzenie kolekcji ozdób choinkowych stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, nad,
pod, obok (IV 2, 14)
12, 14, 15 y wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 31 chętnie uczestniczy w uroczystościach grupo-
y „Jaka jest bombka?” – doświadczenia do- f wych (III 2, 5)
tykowe śpiewa piosenki dostosowane do swoich moż-
y wspólne ubieranie choinki f liwości głosowych (IV 7)
ś
y piewanie piosenek świątecznych i tańce rozpoznaje, odtwarza i wykonuje proste układy
dookoła choinki f
y ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV taneczne (IV 7)
f dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych po-
rach roku (IV 18)