Page 145 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 145
TYDZIEŃ 15 • Tropy na śniegu • 143
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
y zabawa ruchowa „Bałwankowy spacer” f potrafi zapamiętać układ przedmiotów w prze-
y ćwiczenia oddechowe strzeni i dostrzega zmiany w ich położeniu (IV 14)
y zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” f uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania
do jego treści (III 8; IV 2, 3)
Zajęcia główne y wysłuchanie opowiadania Hanny Zdzito- f zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne
wieckiej Gawronek poznaje zimę
III 8; IV 2, 3, 5, 7, 13,
JAKI JEST ŚNIEG? 18, 19 y y y ozmowa na temat treści opowiadania f zna właściwości śniegu i lodu (IV 18)
występujące zimą (IV 2, 18)
r
swobodna ekspresja ruchowa „Gawronek
samodzielnie przeprowadza proste doświad-
f
szuka zimy” połączona z zabawą ortofoniczną
czenia (IV 19)
zabawy badawcze: „Jaki jest śnieg?”, „Jaki
jest lód?”, „Czy śnieg jest czysty?”
będą skutki czynności manipulacyjnych na
r
y ozmowa na temat: Czy można jeść śnieg? f przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie
przedmiotach (IV 5, 13)
Środa y zabawa ruchowa „Sposób na zmarzlaka” f wykleja obrazek plasteliną (IV 8)
zabawy rytmiczne „Śniegowe kule”
y
f umie regulować fazę wdechu i wydechu (I 9)
Zajęcia w ogrodzie y zabawa równoważna „Wirujące śnieżynki” f reaguje właściwie ruchem na zmianę tempa,
I 5; III 5 y zabawa „Wyścigi sanek” dynamiki i wysokości dźwięku (IV 7)
y zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki f sprawnie posługuje się sprzętem do zabaw
do dziupli” na śniegu (III 5)
Aktywność poranna y ćwiczenia grafomotoryczne „Szalik dla lalki” f rysuje po śladzie (I 7, 9)
i popołudniowa y gra dydaktyczna „Szukamy kształtu” f rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geome-
I 5, 7, 9; IV 2, 12 y ćwiczenia poranne: Zestaw V tryczne (IV 2, 12)
y y y zabawa dydaktyczna „Kiedy to włożysz?” f dostrzega różnice w wyglądzie przedmiotów
W SKLEPIE Z UBRANIAMI Zajęcia główne y y y ozwiązywanie zagadek połączone z poka- f umie dostosować ubranie do aktualnej pogody
wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 30
(IV 12)
zabawa bieżna „Po drugiej stronie”
aktywnie uczestniczy w zabawach słownych (IV 2)
f
r
(III 5; IV 18)
III 5; IV 2, 5, 12, 18
zem rekwizytów – zimowych ubrań
potrafi naśladować ruchy innej osoby (IV 1)
f
wspólne ubieranie zabawek w zimowe ubrania
grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje
f
zabawa ruchowa „Lalki na spacerze”
uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty
są podobne, a te są inne (IV 12)
ysowanie patykiem kółek na śniegu
r
Zajęcia w ogrodzie y y y zabawa „Sklep z ubraniami ZIMA – LATO” f stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje
I 5, 7, 9; III 5
Czwartek y zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” f stara się aktywnie uczestniczyć w zajęciach organi-
zabawa „Spłoszone ptaki”
przewidywać, co się może zdarzyć (IV 5)
zowanych przez N. , współpracuje z kolegami (III 5)
f przestrzega reguł zabawy (III 5)
f próbuje rysować koła (I 7, 9)
f bierze aktywny udział w organizowanych zaję-
ciach ruchowych (I 5)
Aktywność poranna y zabawa matematyczna „Królestwo rękawi- f grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje
i popołudniowa czek” uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty
I 5; IV 1, 12, 15 y ćwiczenia poranne: Zestaw V są podobne, a te są inne (IV 12)
y zabawy inscenizacyjne z rekwizytami f prawidłowo podaje liczbę przedmiotów i liczeb-
ność zbioru (IV 15)
y y zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” f odgrywa role w zabawach parateatralnych (IV 1)
ZIMOWE WIDOKI I 7; III 8; IV 2, 7, 8, y „Zimowe widoki” – swobodna ekspresja f zna cechy charakterystyczne zimy (IV 18)
oglądanie prezentacji multimedialnej z wido-
Zajęcia główne
kami zimowych krajobrazów połączone ze
stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy
f
16, 18
słuchaniem utworu muzycznego
dotyczące opisu cech pory roku (IV 2, 16)
w skupieniu słucha utworów muzyki poważnej
f
malarska akwarelami techniką „mokre na
(III 8; IV 7)
mokrym”
f sprawnie posługuje się przyborami (I 7)
Piątek Zajęcia w ogrodzie y y oglądanie przez lupę śniegowych płatków f tworzy obrazy, stosując technikę „mokre na
dokarmianie ptaków – obserwacja zacho-
I 5; II 10, 11;
mokrym” (IV 8)
IV 2, 18, 19 wania ptaków przy karmniku f rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków
y zabawa „Ptaszki dziobią ziarenka” występujących w najbliższej okolicy (IV 2, 18, 19)
y zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa f przejawia opiekuńczy stosunek do przyrody
„Zwierzęta na spacer i do domku” (II 10, 11)
f bierze udział w zabawach ruchowych (I 5)