Page 145 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 145

TYDZIEŃ 15  •  Tropy na śniegu  •  143



            Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
             Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
              dnia                                                             do podstawy programowej
                                      y  zabawa ruchowa „Bałwankowy spacer”  f   potrafi zapamiętać układ przedmiotów w prze-
                                      y  ćwiczenia oddechowe              strzeni i dostrzega zmiany w ich położeniu (IV 14)
                                      y  zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”  f   uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania
                                                                          do jego treści (III 8; IV 2, 3)
                    Zajęcia główne    y  wysłuchanie opowiadania Hanny Zdzito-  f   zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne
                                        wieckiej Gawronek poznaje zimę
                    III 8; IV 2, 3, 5, 7, 13,
                JAKI JEST ŚNIEG?  18, 19  y y y  ozmowa na temat treści opowiadania  f   zna właściwości śniegu i lodu (IV 18)
                                                                          występujące zimą (IV 2, 18)
                                        r
                                        swobodna ekspresja ruchowa „Gawronek
                                                                           samodzielnie przeprowadza proste doświad-
                                                                        f
                                        szuka zimy” połączona z zabawą ortofoniczną
                                                                          czenia (IV 19)
                                        zabawy badawcze: „Jaki jest śnieg?”, „Jaki
                                        jest lód?”, „Czy śnieg jest czysty?”
                                                                          będą skutki czynności manipulacyjnych na
                                        r
                                      y  ozmowa na temat: Czy można jeść śnieg?  f   przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie
                                                                          przedmiotach (IV 5, 13)
                Środa                 y  zabawa ruchowa „Sposób na zmarzlaka”  f   wykleja obrazek plasteliną (IV 8)
                                        zabawy rytmiczne „Śniegowe kule”
                                      y
                                                                        f   umie regulować fazę wdechu i wydechu (I 9)
                    Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa równoważna „Wirujące śnieżynki”  f   reaguje właściwie ruchem na zmianę tempa,
                    I 5; III 5        y  zabawa „Wyścigi sanek”           dynamiki i wysokości dźwięku (IV 7)
                                      y  zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki     f   sprawnie posługuje się sprzętem do zabaw
                                        do dziupli”                       na śniegu (III 5)
                    Aktywność poranna   y  ćwiczenia grafomotoryczne „Szalik dla lalki”  f   rysuje po śladzie (I 7, 9)
                    i popołudniowa    y  gra dydaktyczna „Szukamy kształtu”  f   rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geome-
                    I 5, 7, 9; IV 2, 12  y  ćwiczenia poranne: Zestaw V   tryczne (IV 2, 12)
                                      y y y  zabawa dydaktyczna „Kiedy to włożysz?”  f   dostrzega różnice w wyglądzie przedmiotów
                W SKLEPIE Z UBRANIAMI  Zajęcia główne  y y y  ozwiązywanie zagadek połączone z poka-  f   umie dostosować ubranie do aktualnej pogody
                                        wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 30
                                                                          (IV 12)
                                        zabawa bieżna „Po drugiej stronie”
                                                                           aktywnie uczestniczy w zabawach słownych (IV 2)
                                                                        f
                                        r
                                                                          (III 5; IV 18)
                    III 5; IV 2, 5, 12, 18
                                        zem rekwizytów – zimowych ubrań
                                                                           potrafi naśladować ruchy innej osoby (IV 1)
                                                                        f
                                        wspólne ubieranie zabawek w zimowe ubrania
                                                                           grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje
                                                                        f
                                        zabawa ruchowa „Lalki na spacerze”
                                                                          uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty
                                                                          są podobne, a te są inne (IV 12)
                                        ysowanie patykiem kółek na śniegu
                                        r
                    Zajęcia w ogrodzie  y y y  zabawa „Sklep z ubraniami ZIMA – LATO”  f   stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje
                    I 5, 7, 9; III 5
                Czwartek              y  zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”  f   stara się aktywnie uczestniczyć w zajęciach organi-
                                        zabawa „Spłoszone ptaki”
                                                                          przewidywać, co się może zdarzyć (IV 5)
                                                                          zowanych przez N. , współpracuje z kolegami (III 5)
                                                                        f   przestrzega reguł zabawy (III 5)
                                                                        f   próbuje rysować koła (I 7, 9)
                                                                        f   bierze aktywny udział w organizowanych zaję-
                                                                          ciach ruchowych (I 5)
                    Aktywność poranna   y  zabawa matematyczna „Królestwo rękawi-  f   grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje
                    i popołudniowa      czek”                             uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty
                    I 5; IV 1, 12, 15  y  ćwiczenia poranne: Zestaw V     są podobne, a te są inne (IV 12)
                                      y  zabawy inscenizacyjne z rekwizytami  f   prawidłowo podaje liczbę przedmiotów i liczeb-
                                                                          ność zbioru (IV 15)
                                      y y  zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”  f   odgrywa role w zabawach parateatralnych (IV 1)
                ZIMOWE WIDOKI  I 7; III 8; IV 2, 7, 8,   y  „Zimowe widoki” – swobodna ekspresja   f   zna cechy charakterystyczne zimy (IV 18)
                                        oglądanie prezentacji multimedialnej z wido-
                    Zajęcia główne
                                        kami zimowych krajobrazów połączone ze
                                                                           stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy
                                                                        f
                    16, 18
                                        słuchaniem utworu muzycznego
                                                                          dotyczące opisu cech pory roku (IV 2, 16)
                                                                           w skupieniu słucha utworów muzyki poważnej
                                                                        f
                                        malarska akwarelami techniką „mokre na
                                                                          (III 8; IV 7)
                                        mokrym”
                                                                        f   sprawnie posługuje się przyborami (I 7)
                Piątek   Zajęcia w ogrodzie  y y  oglądanie przez lupę śniegowych płatków  f   tworzy obrazy, stosując technikę „mokre na
                                        dokarmianie ptaków – obserwacja zacho-
                    I 5; II 10, 11;
                                                                          mokrym” (IV 8)
                    IV 2, 18, 19        wania ptaków przy karmniku      f   rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków
                                      y  zabawa „Ptaszki dziobią ziarenka”  występujących w najbliższej okolicy (IV 2, 18, 19)
                                      y  zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa   f   przejawia opiekuńczy stosunek do przyrody
                                        „Zwierzęta na spacer i do domku”  (II 10, 11)
                                                                        f   bierze udział w zabawach ruchowych (I 5)
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150