Page 147 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 147

TYDZIEŃ 16  •  Stroimy choinkę  •  145



            Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
             Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
              dnia                                                             do podstawy programowej
                    Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Rzucamy śnieżkami”   f   wskazuje drzewa iglaste wśród innych drzew
                Wtorek  I 5; IV 18, 19  y y  obserwowanie kory drzew iglastych przez lupę  f   jest sprawne fizycznie; uczestniczy w zabawach
                                                                          (IV 12, 18)
                                        zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem
                                        między drzewkami”                 ruchowych (I 5)
                    Aktywność poranna   y  przygotowanie kart do gry w bingo  f   współpracuje przy wykonywaniu zbiorowych
                    i popołudniowa    y  oglądanie albumów o tematyce świątecznej  prac (III 5)
                    I 5; III 2, 5; IV 2  y  ćwiczenia poranne: Zestaw VI  f   wypowiada się na temat uczestniczenia w uro-
                                      y  zabawa dydaktyczna „Bombkowe bingo”  czystościach rodzinnych, ich nastroju i przebie-
                                      y  zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”  gu (III 2; IV 2)
                    Zajęcia główne    y  odczytanie pytań z siatki pytań i doświad-  f   zna niektóre tradycje związane ze świętami
                                                                          Bożego Narodzenia (III 5)
                    I 5; IV 1, 5, 7, 9, 12,   y  doświadczenia: „Z czego robi się bombki?”,   f   samodzielnie przeprowadza proste doświadcze-
                                        czalne weryfikowanie hipotez
                Z CZEGO ROBI SIĘ BOMBKI?  y y y  przygotowanie ankiet dla rodziców na temat   f   wnioskuje o rozwiązaniu problemu na podsta-
                    13, 19
                                                                          nia (IV 19)
                                        „Czy wszystkie bombki tak samo łatwo się
                                                                           przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie
                                        tłuką?”
                                                                          będą skutki czynności manipulacyjnych na
                                                                          przedmiotach (IV 5, 13)
                                        rodzajów bombek posiadanych w domu –
                                                                        f
                                        ustalenie sposobu zapisu odpowiedzi
                                                                          wie uzyskanych wyników (IV 5)
                                        zabawa ruchowa „Zaczarowane zaprzęgi”
                                                                           umie zapisać informację w formie samodzielnie
                                                                        f
                                        „Ubieramy choinkę” – zabawy rytmiczne
                                                                          wymyślonego kodu i odkodować ją, przekazując
                                        – utrwalanie umiejętności chodzenia w ko-
                                                                          innym (IV 9)
                                        le wiązanym oraz po okręgu ze zmianą kie-
                                        runku
                Środa   Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Śniegowe rzeźby” – lepienie figur   f   grupuje przedmioty według określonych kry-
                                                                          teriów (IV 12)
                                                                           potrafi ruchem zilustrować muzykę (IV 1, 7)
                    I 5; III 5          ze śniegu                       f   ćwiczy umiejętność chodzenia po okręgu
                                                                        f
                                      y  zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-  ze zmianą kierunku (I 5)
                                        wego                            f   reaguje ruchem na zmianę tempa, dynamiki
                                      y  zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”   i wysokości dźwięku (IV 7)
                                        (kulkę śniegową)                f   bierze udział w  organizowanych zajęciach
                                                                          ruchowych (I 5)
                                                                        f   przestrzega ustalonych zasad (III 5)
                                        f
                    Aktywność poranna   y  ormułowanie pytań do eksperta z wytwór-  f   jest zaciekawione otaczającym światem (IV 19)
                    i popołudniowa      ni bombek                       f   potrafi zadać pytanie i prowadzić dialog (IV 2)
                    I 5, 7, 9; IV 2, 8, 19  y  ćwiczenia poranne: Zestaw VI  f   grzecznie zwraca się do innych (III 4)
                                      y  ćwiczenia grafomotoryczne – stemplowanie   f   przestrzega zasady poruszania się po ulicy
                                        od ciskami z gąbki bombek na sylwecie cho-  tylko pod opieką osoby dorosłej, nie oddala się
                                                                          od opiekuna (III 5)
                                        inki                            f   poznaje nowe zawody (IV 20)
                                        wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 32
                                      y
                JAK POWSTAJE BOMBKA?  Zajęcia główne  y y y  zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”  f   odzwierciedla szczegóły przedmiotów w pracach
                                        ćwiczenia oddechowe „Śnieżny puszek”
                                                                           potrafi dostrzegać szczegóły otoczenia (IV 12)
                                      y
                                                                        f
                                                                          plastycznych (IV 8, 12)
                                        przypomnienie zasad bezpieczeństwa obo-
                                                                           prawidłowo posługuje się przyborami kreślar-
                                                                        f
                    I 7, 9; III 4, 5; IV 2,
                                        wiązujących w czasie wyjścia poza teren
                                                                          skimi (I 7)
                                        przedszkola
                    5, 8, 20
                                                                           potrafi wykonywać kompozycje techniką stem-
                                                                        f
                                        „Jak powstaje bombka?” – wycieczka do
                                                                          plowania (IV 8)
                                        wytwórni bombek lub pracowni zdobienia
                                        bombek
                                                                           umie regulować fazę wdechu i wydechu (I 9)
                                                                        f
                Czwartek              y  szkice z natury – szkicowanie ołówkiem   f   rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe (IV 5)
                                                                           rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków
                                                                        f
                                        elementów zaobserwowanych w wytwórni
                                                                          występujących w najbliższej okolicy (IV 2, 18)
                                        bombek
                                                                           przejawia opiekuńczy stosunek do przyrody
                                                                        f
                                        r
                                        ozmowa na temat wrażeń z wycieczki, zor-
                                      y
                                        ganizowanie wystawy szkiców       (II 10, 11)
                                                                        f   jest sprawne ruchowo (I 5)
                                        r
                    Zajęcia w ogrodzie  y  ysowanie patykiem na śniegu
                    I 5, 7, 9; II 10, 11; IV   y  obserwacja ptaków przy karmniku – próby
                    2, 18, 19           rozpoznawania ich gatunków
                                      y  zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę
                                        do tunelu”
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152