Page 152 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 152

150  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa w skojarzenia „Zimowa dobieranka”. N. mówi słowo związane z zimą lub świętami, a dzieci wymieniają
            skojarzenia odnoszące się do tego słowa. Rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x „Szalik dla Mikołaja”. Dzieci otrzymują długi, wąski pasek papieru – szalik. Techniką stemplowania nanoszą na niego
            rytmiczny wzór – układają dowolny rytm i powtarzają go. (Do wykonania wzoru można wykorzystać dowolne stempel-
            ki lub dzieci mogą odciskać palce umoczone w kolorowych farbach).
            Pracę można poprzedzić odczytaniem wiersza Doroty Gellner Prezent dla Mikołaja. Swobodna rozmowa z dziećmi in-
            spirowana pytaniem: Czy Mikołaj dostaje prezenty?.


                Prezent dla Mikołaja

            A ja się bardzo,
            bardzo postaram
            i zrobię prezent dla Mikołaja .
            Zrobię mu szalik
            piękny i nowy,
            żeby go nosił w noce zimowe
            i żeby nie zmarzł
            w szyję i w uszy,
            gdy z burej chmury
            śnieg zacznie prószyć .
            Niech się ucieszy Mikołaj Święty,
            tak rzadko ktoś mu daje prezenty!
                                Dorota Gellner


             x Zabawa „Gdzie są janczary?”. Dzieci stoją w ciszy w dużym kole i podają sobie za plecami janczary. Wybrane dziecko
            stoi w środku, słucha dźwięków i wskazuje, kto trzyma instrument. Ćwiczenie percepcji słuchowej.
             x Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
          Temat: Miło jest dawać prezenty.
          Cele:
            s
            warzanie sytuacji sprzyjających obdarowywaniu innych
             t
            zwrócenie uwagi na potrzeby i pragnienia innych oraz na radość ze sprawiania im przyjemności
            ktywizowanie myślenia oraz rozwijanie pomysłowości
            a
            ozwijanie sprawności manualnej.
            r
               Pomoce: nagranie z wybraną muzyką poważną o charakterze refleksyjnym, marzycielskim, np. fragment Dziadka
               do orzechów Piotra Czajkowskiego, różnorodny materiał plastyczny, nożyczki, klej, lakier malarski lub do
               decoupage’u, metalowe puszki, grube świece, pomarańcze, goździki (przyprawa), papier do pakowania, wstążki
               z motywami świątecznymi, bibuła, zwiewne chustki, odtwarzacz CD.
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157