Page 157 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 157
TYDZIEŃ 13 • Mikołaju, czekamy! • 155
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Tropy zwierząt” – wyszukiwanie tropów zwierząt na śniegu. Próby rozpoznania i nazwania zwierząt, które
odwiedziły ogród. Rozwijanie zainteresowania przyrodą, ćwiczenie spostrzegawczości.
x Zabawa „Bałwankowe przedszkole” – lepienie kul śniegowych różnej wielkości i robienie bałwanów w różnych rozmia-
rach. Komponowanie elementów ich strojów, aby nadać im indywidualne cechy. Kształtowanie sprawności manualnej
i wyobraźni.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: W świątecznym nastroju.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Słuchaj uważnie” – ćwiczenie percepcji słuchowej. Wykona-
nie ćwiczenia z KP1. Zabawa „Wysyłam prezent do…” – ćwiczenie koncentracji uwagi, reakcji na sygnał oraz koordynacji
wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa dydaktyczna „Świąteczny rożek” – rozwijanie spostrzegaw-
czości, utrwalanie wiadomości na temat tradycji świątecznych. Ćwiczenia oddechowe „Balonik”. Zabawa ruchowa bieżna
„Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 9, 12
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia kulinarne – w świątecznym nastroju. Wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan Wigilia
u sikorek. Rozmowa na temat treści opowiadania. Oglądanie ilustracji przedstawiających wigilijny stół. Zajęcia kulinarne
„Pieczemy pierniczki”. Strojenie stołu i poczęstunek – poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, wdra-
żanie do uważnego wykonywania zadań zgodnie z instrukcją.
obszary z podstawy programowej: I 3, 7; III 1, 5, 6, 7, 8; IV 2, 3, 5, 9, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Zaprzęgi”. Rysowanie patykiem wzorów na śniegu. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Słuchaj uważnie”. N. wystukuje rytm na bębenku. Zadaniem dzieci jest oddanie liczby usłysza-
nych dźwięków poprzez ułożenie wzoru z klocków. Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności w usłyszanych rytmach.
x Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 26 – dostrzeganie różnic, ćwiczenia w liczeniu.
x Zabawa „Wysyłam prezent do…”. Dzieci stoją w kręgu. Chętne dziecko wchodzi do środka, podrzuca piłkę i woła:
Wysyłam prezent do…, po czym podaje imię wybranego dziecka, rzucając do niego piłkę. Dziecko o wywołanym imie-
niu łapie piłkę. W nagrodę teraz ono wchodzi do środka. Zabawę powtarzamy. Ćwiczenie koncentracji uwagi, reakcji
na sygnał oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Świąteczny rożek”. N. zwija duży arkusz cienkiego i giętkiego kartonu w rożek i wkłada do niego
ilustracje różnych przedmiotów pasujące tematycznie do świąt Bożego Narodzenia. Bardzo powoli wyjmuje każdą
ilustrację, a dzieci już na podstawie fragmentu rysunku starają się jak najszybciej odgadnąć, co on przedstawia. Wygry-
wa to dziecko, które jako pierwsze poda prawidłową nazwę przedmiotu, a w nagrodę otrzymuje miniaturowy obrazek.
Na zakończenie dzieci razem komponują z tych obrazków na dużym arkuszu papieru kolaż „Nasze święta”, który następ nie
N. wiesza na wystawie. Rozwijanie spostrzegawczości, utrwalanie wiadomości na temat tradycji świątecznych.
x Ćwiczenia oddechowe „Balonik”. Dzieci stoją w kole i dmuchają w balon, próbując w ten sposób utrzymać go jak naj-
dłużej w powietrzu. Regulowanie oddechu.
x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).