Page 157 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 157

TYDZIEŃ 13  •  Mikołaju, czekamy!  •  155



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Tropy zwierząt” – wyszukiwanie tropów zwierząt na śniegu. Próby rozpoznania i nazwania zwierząt, które
              odwiedziły ogród. Rozwijanie zainteresowania przyrodą, ćwiczenie spostrzegawczości.
              x Zabawa „Bałwankowe przedszkole” – lepienie kul śniegowych różnej wielkości i robienie bałwanów w różnych rozmia-
              rach. Komponowanie elementów ich strojów, aby nadać im indywidualne cechy. Kształtowanie sprawności manualnej
              i wyobraźni.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Czwartek    temat:  W świątecznym nastroju.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Słuchaj uważnie” – ćwiczenie percepcji słuchowej. Wykona-
            nie ćwiczenia z KP1. Zabawa „Wysyłam prezent do…” – ćwiczenie koncentracji uwagi, reakcji na sygnał oraz koordynacji
            wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Zabawa dydaktyczna „Świąteczny rożek” – rozwijanie spostrzegaw-
            czości, utrwalanie wiadomości na temat tradycji świątecznych. Ćwiczenia oddechowe „Balonik”. Zabawa ruchowa bieżna
            „Po drugiej stronie”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 8; IV 9, 12

            Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia kulinarne – w świątecznym nastroju. Wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan Wigilia
            u sikorek. Rozmowa na temat treści opowiadania. Oglądanie ilustracji przedstawiających wigilijny stół. Zajęcia kulinarne
            „Pieczemy pierniczki”. Strojenie stołu i poczęstunek – poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, wdra-
            żanie do uważnego wykonywania zadań zgodnie z instrukcją.
              obszary z podstawy programowej: I 3, 7; III 1, 5, 6, 7, 8; IV 2, 3, 5, 9, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Zaprzęgi”. Rysowanie patykiem wzorów na śniegu. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa dydaktyczna „Słuchaj uważnie”. N. wystukuje rytm na bębenku. Zadaniem dzieci jest oddanie liczby usłysza-
              nych dźwięków poprzez ułożenie wzoru z klocków. Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności w usłyszanych rytmach.
              x Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 26 – dostrzeganie różnic, ćwiczenia w liczeniu.
              x Zabawa „Wysyłam prezent do…”. Dzieci stoją w kręgu. Chętne dziecko wchodzi do środka, podrzuca piłkę i woła:
              Wysyłam prezent do…, po czym podaje imię wybranego dziecka, rzucając do niego piłkę. Dziecko o wywołanym imie-
              niu łapie piłkę. W nagrodę teraz ono wchodzi do środka. Zabawę powtarzamy. Ćwiczenie koncentracji uwagi, reakcji
              na sygnał oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa dydaktyczna „Świąteczny rożek”. N. zwija duży arkusz cienkiego i giętkiego kartonu w rożek i wkłada do niego
              ilustracje różnych przedmiotów pasujące tematycznie do świąt Bożego Narodzenia. Bardzo powoli wyjmuje każdą
              ilustrację, a dzieci już na podstawie fragmentu rysunku starają się jak najszybciej odgadnąć, co on przedstawia. Wygry-
              wa to dziecko, które jako pierwsze poda prawidłową nazwę przedmiotu, a w nagrodę otrzymuje miniaturowy obrazek.
              Na zakończenie dzieci razem komponują z tych obrazków na dużym arkuszu papieru kolaż „Nasze święta”, który następ nie
              N. wiesza na wystawie. Rozwijanie spostrzegawczości, utrwalanie wiadomości na temat tradycji świątecznych.
              x Ćwiczenia oddechowe „Balonik”. Dzieci stoją w kole i dmuchają w balon, próbując w ten sposób utrzymać go jak naj-
              dłużej w powietrzu. Regulowanie oddechu.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162