Page 161 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 161
TYDZIEŃ 14 • Zabawa w teatr • 159
TYDZIEŃ 14 Zabawa w teatr
Poniedziałek temat: Kiedy powstaje cień?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z chustą animacyjną „Turlamy piłkę”. Ćwiczenia oddechowe „Słaby wiatr
– huragan”. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. „Memory z cieniem” – ćwiczenie spostrzegawczości. Zabawa ruchowa orienta-
cyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 12
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia badawcze – kiedy powstaje cień? Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan Teatr cieni. Roz-
mowa na temat treści wiersza – wprowadzenie atmosfery humoru i dobrej zabawy. Zabawa naśladowcza „Nasze cienie”.
Zabawa badawcza „Zgadnij, co to jest” – nauka uważnej obserwacji, zapoznanie ze zjawiskiem powstawania cienia,
dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych.
obszary z podstawy programowej: III 8; IV 1, 2, 3, 5, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Celuj do studni”. Obserwacje przyrodnicze – oglądanie przez lupę różnych rodzajów śnie-
gu. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa z chustą animacyjną „Turlamy piłkę”. Dzieci podzielone na dwie drużyny trzymają z dwóch stron napiętą
chustę. Zadaniem każdej drużyny jest przeturlanie piłki na stronę przeciwników i zrzucenie jej z ich części chusty.
Drużyna przeciwna stara się do tego nie dopuścić i próbuje przeturlać piłkę na drugą stronę. Integrowanie grupy.
x Ćwiczenia oddechowe „Słaby wiatr – huragan” – dmuchanie na skrawki papieru. Nauka prawidłowego oddechu (nos – usta)
oraz regulacji natężenia wydechu.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Memory z cieniem”. Dzieci w parach wyszukują pasujące do siebie pary kart z zestawu sześciu par przedstawiających
przedmiot i jego cień (N. powinien przygotować tyle zestawów, ile jest par dzieci). Wygrywa ten, kto zgromadzi więcej
par. Ćwiczenie spostrzegawczości.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia badawcze.
Temat: Kiedy powstaje cień?
Cele:
wprowadzenie atmosfery humoru i dobrej zabawy
w
drażanie do uważnego słuchania utworu literackiego
n
auka uważnej obserwacji
zapoznanie ze zjawiskiem powstawania cienia
dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych.
Pomoce: tekst wiersza Maciejki Mazan Teatr cieni, lampa, ekran (gotowy bądź wykonany z arkusza kalki technicznej
lub prześcieradła), różne zabawki (kukiełki, pacynki), dowolne nagranie skocznej muzyki, różne przedmioty z sali,
dwa pojemniki.