Page 161 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 161

TYDZIEŃ 14  •  Zabawa w teatr  •  159




            TYDZIEŃ 14    Zabawa w teatr




            Poniedziałek    temat:  Kiedy powstaje cień?



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z chustą animacyjną „Turlamy piłkę”. Ćwiczenia oddechowe „Słaby wiatr
            – huragan”. Ćwiczenia poranne: Zestaw IV. „Memory z cieniem” – ćwiczenie spostrzegawczości. Zabawa ruchowa orienta-
            cyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 12

            Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia badawcze – kiedy powstaje cień? Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan Teatr cieni. Roz-
            mowa na temat treści wiersza – wprowadzenie atmosfery humoru i dobrej zabawy. Zabawa naśladowcza „Nasze cienie”.
            Zabawa badawcza „Zgadnij, co to jest” – nauka uważnej obserwacji, zapoznanie ze zjawiskiem powstawania cienia,
            dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych.
              obszary z podstawy programowej: III 8; IV 1, 2, 3, 5, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Celuj do studni”. Obserwacje przyrodnicze – oglądanie przez lupę różnych rodzajów śnie-
            gu. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa z chustą animacyjną „Turlamy piłkę”. Dzieci podzielone na dwie drużyny trzymają z dwóch stron napiętą
              chustę. Zadaniem każdej drużyny jest przeturlanie piłki na stronę przeciwników i zrzucenie jej z ich części chusty.
              Drużyna przeciwna stara się do tego nie dopuścić i próbuje przeturlać piłkę na drugą stronę. Integrowanie grupy.
              x Ćwiczenia oddechowe „Słaby wiatr – huragan” – dmuchanie na skrawki papieru. Nauka prawidłowego oddechu (nos – usta)
              oraz regulacji natężenia wydechu.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x „Memory z cieniem”. Dzieci w parach wyszukują pasujące do siebie pary kart z zestawu sześciu par przedstawiających
              przedmiot i jego cień (N. powinien przygotować tyle zestawów, ile jest par dzieci). Wygrywa ten, kto zgromadzi więcej
              par. Ćwiczenie spostrzegawczości.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Rodzaj zajęć: zajęcia badawcze.
            Temat: Kiedy powstaje cień?
            Cele:
              wprowadzenie atmosfery humoru i dobrej zabawy
              w
              drażanie do uważnego słuchania utworu literackiego
              n
              auka uważnej obserwacji
              zapoznanie ze zjawiskiem powstawania cienia
              dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych.

                 Pomoce: tekst wiersza Maciejki Mazan Teatr cieni, lampa, ekran (gotowy bądź wykonany z arkusza kalki technicznej
                 lub prześcieradła), różne zabawki (kukiełki, pacynki), dowolne nagranie skocznej muzyki, różne przedmioty z sali,
                 dwa pojemniki.
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166