Page 159 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 159
TYDZIEŃ 13 • Mikołaju, czekamy! • 157
2. Rozmowa na temat treści opowiadania. Przykładowe pytania:
– O czym marzyła mała sikorka?
– Jak wyglądały przygotowania do świąt w domu ludzi, a jak u sikorek?
– Jak wyglądała choinka u sikorek?
– W jaki sposób chłopiec sprawił radość sikorkom? Czym udekorował ich drzewo.
– Jak odwdzięczyła mu się sikorka?
– Co to jest Wigilia?
3. Oglądanie ilustracji przedstawiających wigilijny stół.
4. Zajęcia kulinarne „Pieczemy pierniczki”. N. zapisuje na trzech dużych arkuszach papieru hasła odpowiednio: „Co nam
będzie potrzebne?”, „Jakie produkty będą nam potrzebne?” i „Przepis na pierniczki”. Pod hasłami rysuje (lub nakleja)
symbole niezbędnych akcesoriów (np.: wałek, foremki, blacha) i produktów (np.: mąka, cukier, jajka). Dzieci wyszu kują
wśród wyłożonych naczyń, przyrządów i produktów te, które będą potrzebne do przygotowania pierniczków. Następnie
wspólnie odczytują symbolicznie zapisany przepis.
Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x umycie rąk
x włożenie strojów
x podział zadań
x przygotowanie ciasta
x rozwałkowanie ciasta i wykrojenie kształtów pierniczków
x upieczenie i wystudzenie
x polukrowanie i udekorowanie.
5. Wspólne posprzątanie sali.
6. Strojenie stołu i poczęstunek.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Zaprzęgi”. Dzieci w parach tworzą zaprzęgi z użyciem obręczy. Pierwsze dziecko (konik) chwyta obręcz
rękami za sobą, a drugie (woźnica) – przed sobą. Tak zaprzęgnięte pary biegną wzdłuż wyznaczonej trasy. Ćwiczenie
koordynacji ruchowej i współpracy.
x Rysowanie patykiem wzorów na śniegu. Ćwiczenie sprawności grafomotorycznej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Wysyłamy świąteczne życzenia.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa pantomimiczna integrująca grupę „Pieczemy pierniczki”. Przygotowanie
kopert na karty świąteczne. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Ćwiczenia graficzne i rozmachowe rąk. Składanie obrazków
z części. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 12
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia plastyczne – wysyłamy świąteczne życzenia. Rozmowa na temat zwyczaju składania
życzeń świątecznych. Oglądanie kartek świątecznych. Układanie życzeń świątecznych. Projektowanie kartek świątecznych.
Omówienie drogi listu od nadawcy do adresata. Wycieczka na pocztę – wysyłanie kartek – omówienie zasad bezpieczeństwa
podczas wycieczek. Rozmowa na temat wrażeń z wycieczki.
obszary z podstawy programowej: I 2; III 4, 5; IV 2, 5, 8, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Tropiciele” – ćwiczenie spostrzegawczości, nauka uważnej obserwacji. Zabawa ruchowa
z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; IV 19