Page 159 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 159

TYDZIEŃ 13  •  Mikołaju, czekamy!  •  157



            2.  Rozmowa na temat treści opowiadania. Przykładowe pytania:
              –   O czym marzyła mała sikorka?
              –   Jak wyglądały przygotowania do świąt w domu ludzi, a jak u sikorek?
              –   Jak wyglądała choinka u sikorek?
              –   W jaki sposób chłopiec sprawił radość sikorkom? Czym udekorował ich drzewo.
              –   Jak odwdzięczyła mu się sikorka?
              –   Co to jest Wigilia?
            3.  Oglądanie ilustracji przedstawiających wigilijny stół.
            4.  Zajęcia kulinarne „Pieczemy pierniczki”. N. zapisuje na trzech dużych arkuszach papieru hasła odpowiednio: „Co nam
              będzie potrzebne?”, „Jakie produkty będą nam potrzebne?” i „Przepis na pierniczki”. Pod hasłami rysuje (lub nakleja)
              symbole niezbędnych akcesoriów (np.: wałek, foremki, blacha) i produktów (np.: mąka, cukier, jajka). Dzieci wyszu kują
              wśród wyłożonych naczyń, przyrządów i produktów te, które będą potrzebne do przygotowania pierniczków. Następnie
              wspólnie odczytują symbolicznie zapisany przepis.
              Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
                 x umycie rąk
                 x włożenie strojów
                 x podział zadań
                 x przygotowanie ciasta
                 x rozwałkowanie ciasta i wykrojenie kształtów pierniczków
                 x upieczenie i wystudzenie
                 x polukrowanie i udekorowanie.
            5.  Wspólne posprzątanie sali.
            6.  Strojenie stołu i poczęstunek.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Zaprzęgi”. Dzieci w parach tworzą zaprzęgi z użyciem obręczy. Pierwsze dziecko (konik) chwyta obręcz
              rękami za sobą, a drugie (woźnica) – przed sobą. Tak zaprzęgnięte pary biegną wzdłuż wyznaczonej trasy. Ćwiczenie
              koordynacji ruchowej i współpracy.
              x Rysowanie patykiem wzorów na śniegu. Ćwiczenie sprawności grafomotorycznej.
              x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Piątek    temat:  Wysyłamy świąteczne życzenia.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa pantomimiczna integrująca grupę „Pieczemy pierniczki”. Przygotowanie
            kopert na karty świąteczne. Ćwiczenia poranne: Zestaw III. Ćwiczenia graficzne i rozmachowe rąk. Składanie obrazków
            z części. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 12

            Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia plastyczne – wysyłamy świąteczne życzenia. Rozmowa na temat zwyczaju składania
            życzeń świątecznych. Oglądanie kartek świątecznych. Układanie życzeń świątecznych. Projektowanie kartek świątecznych.
            Omówienie drogi listu od nadawcy do adresata. Wycieczka na pocztę – wysyłanie kartek – omówienie zasad bezpieczeństwa
            podczas wycieczek. Rozmowa na temat wrażeń z wycieczki.
              obszary z podstawy programowej: I 2; III 4, 5; IV 2, 5, 8, 18, 20

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Tropiciele” – ćwiczenie spostrzegawczości, nauka uważnej obserwacji. Zabawa ruchowa
            z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; IV 19
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164